arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۶ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴

طرح ضداسلامی در چین شکست خورد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طرح دولت چین برای اجبار مسلمانان اویغور به فروختن مشروبات الکلی شکست خورده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» اخیرا فروشندگان منطقه سین کیانگ چین بخشنامه‌ای دریافت کرده‌اند که به آنها دستور می‌دهد مشروبات الکلی و سیگار بفروشند. ولی اهالی مسلمان منطقه همچنان از خرید این محصولات خودداری می‌کنند و به همین خاطر طرح حکومت که به نظر می‌رسد در راستای  تضعیف سنت‌های اسلامی مسلمانان چین باشد با شکست روبرو شده است.

یک تاجر محلی و کارمند سابق دولت که نخواست نامش فاش شود به یک خبرگزاری محلی اویغورها گفت: "با گذشت شش ماه از اجرای این بخشنامه در منطقه کارگیلیک استان کشگار، هیچ افزایشی در میزان مصرف الکل مردم منطقه وجود نداشته است."

او اضافه کرد: "واضح است که این سیاستِ مضحک، شکست خورده است."

تلاش مسئولان چینی برای وادار کردن مغازه‌داران اویغور به فروش الکل و سیگار برای اولین بار در ماه مه در همسایگی شهر خُتَن گزارش شد. یکی از مقامات مسلمان محلی در این باره گفت: "دولت در تلاش برای تضعیف دین است و این اقدام نیز بخشی از تلاش‌های آنها در همین راست. من چاره‌ای جز ابلاغ دستور نداشتم."

در دین اسلام مصرف مشروبات الکلی گناه به حساب می‌آید. همچنین بسیاری از مسلمانان سیگار کشیدن را آسیب رساندن به بدن به حساب می‌آورند و به همین خاطر از آن اجتناب می‌کنند.

یکی از مغازه‌داران مسلمان که مجبور به فروختن الکل در مغازه‌اش شده در این باره گفت: "به عنوان یک فرد مذهبی نگه داشتن الکل در مغازه‌ام غیرممکن به نظر می‌آمد ولی چاره‌ای نداشتم." مقامات حکومتی دو جعبه نوشیدنی الکلی، یک جعبه آبجو و دو کارتن سیگار برای مغازه او آوردند و به وی دستور دادند آنها را در معرض دید مشتریان قرار دهد. با این حال او می‌گوید: " تا الان فقط از من دو پاکت سیگار خریداری شده و کسی الکل نخریده است. بقیه مغازه‌های شهر هم تا کنون فروش الکل نداشته‌اند."

مقامات حکومتی چین اما ادعای مسلمانان مبنی بر تلاش دولت برای تضعیف سنن اسلامی را رد می‌کنند. یکی از مقامات محلی ادعا می‌کند: "هدف ما فقط این است که مردمی که می‌خواهند مشروب بخورند بتوانند آن را از مغازه‌ها خریداری کنند."

سین کیانگ، محل زندگی میلیونها مسلمان ترک زبان از نژاد اویغور است. مسلمانان اویغور پلیس را متهم به خشونت علیه مسلمانان و تلاش برای محدود کردن آزادی مذهبی مسلمانان می‌کنند.
نظرات بینندگان