arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۴۷۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۴
هافینگتون پست:

پوتین هم به دنبال ایران است، هم به دنبال اعراب؛ چرا؟

به منظور غلبه بر موانعی که رابطه روسیه و ایران ایجاد کرده است، تردیدها و بی اعتمادی های حاصل از آن و پر کردن خلاء حاصل از سیاست های باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در قبال کشورهای حاشیه خلیج فارس و مصر که موجب تیره شدن روابط اعراب و آمریکا شده است، یکی از خواسته های روسیه و مقامات بلند پایه کشورهای عربی که به مسکو سفر کرده اند، گسترش روابط دو جانبه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پوتین هم به دنبال ایران است، هم به دنبال اعراب؛ چرا؟
روزنامه هافینگتون پست نوشت : روسیه در حال افزایش نفوذ خود در منطقه است.

به گزارش «انتخاب»، این روزنامه آمریکایی نوشت : به منظور غلبه بر موانعی که رابطه روسیه و ایران ایجاد کرده است، تردیدها و بی اعتمادی های حاصل از آن و پر کردن خلاء حاصل از سیاست های باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در قبال کشورهای حاشیه خلیج فارس و مصر که موجب تیره شدن روابط اعراب و آمریکا شده است، یکی از خواسته های روسیه و مقامات بلند پایه کشورهای عربی که به مسکو سفر کرده اند، گسترش روابط دو جانبه است.

با این حال این بدان معنی نیست که کشورهای حاشیه خلیج (فارس)، مصر و اردن تصمیم گرفته اند آمریکا را کنار بگذارند و روسیه را به عنوان شریک امنیتی، جایگزین آن کنند.

با توجه به همکاری احتمالی آمریکا و ایران در آینده در پی توافق هسته ای با تهران، سفر هفته آینده ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به واشنگتن تایید مجددی بر روابط آمریکا و کشورهای منطقه خلیج (فارس) خواهد بود گرچه شکاف های این روابط را به سختی می توان مخفی کرد.

رابطه میان مقامات عربی و روسی به اندازه ای نیست که واشنگتن احساس کند اتفاق خاصی در روابط آنها در حال روی دادن است و ممکن است روسیه جای وی را بگیرد. آن چه که مقامات عربی باید انجام بدهند این است که با درخواست های شفاف و موضع محکم در مورد مسائل مهمی مانند یمن که به طور مستقیم بر امنیت ملی عربستان و کشورهای منطقه خلیج (فارس) تاثیر دارد و مسائل کم اهمیت تری مانند فرورفتن لبنان به واشنگتن و مسکو سفر کنند.

واقع گرایی که مقامات عربی در حال حاضر از خود نشان می دهند گام خوبی برای مقابله با سیاست ایران در قبال مسکو، واشنگتن و دیگر کشورهای مهم است. سفر مقامات عرب به مسکو در این هفته و در آینده نشانه رویکرد جدیدی است. مسئله اصلی آن است که بدانیم مسکو با تعامل با کشورهای منطقه خلیج (فارس) و در عین حال حفظ اتحاد خود با ایران چه می خواهد.

یکی از دلایل آن این است که پوتین و سرگئی لاوروف، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه روسیه می خواهند بار دیگر اعتبار روسیه را در جهان عرب به دست آورند. پیش از این، این روابط بسیار گرم بود اما به علت موضع روسیه در مورد سوریه و تردیدهایی که در مورد اهداف روسیه در اتحاد با ایران وجود دارد، این روابط خصمانه شد.

در گذشته، مسکو یکی از دو ابرقدرت جهان بود که در بحران های منطقه و حل آنها نقش مهمی داشت. اما واشنگتن فرایند صلح اعراب و اسرائیل را منحصر به خود کرد و نقش روسیه را کاهش داد. در دوران ریاست جمهوری پوتین، وی به شدت تلاش می کند نفوذ روسیه را در خاورمیانه از طریق مسائل جدید، بار دیگر برقرار کند. مسکو تهران را به عنوان دروازه ای به سمت کشورهای منطقه خلیج (فارس) انتخاب کرد.

مسکو این هفته میزبان ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی بود. احتمال دارد ملک سلمان، پادشاه عربستان ظرف دو ماه آینده به روسیه سفر کند و امیر قطر نیز ماه آینده به این کشور سفر خواهد کرد. احتمالا موضوع مصر یکی از موضوعات اصلی در گفتگوها در مسکو است. روسیه از این مسئله در زمینه های مختلف سیاسی، مالی و نظامی سود خواهد برد.

سوریه یکی از اولویت های ریاض، قاهره، امان، دوحه و ابوظبی است. به همین علت مقامات این کشورها برای یافتن راه هایی برای رسیدن به توافق در این زمینه، در سفر به مسکو و واشنگتن در مورد این موضوع گفتگو خواهند کرد. مسکو آماده است با توافقات تجاری و تسلیحاتی و سرمایه گذاری مشترک در انرژی هسته ای و دیگر بخش ها، تنش ها و فاصله ها را با این کشورها کاهش دهد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳۶
مهندس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
1
17
به خاطر گاز
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
12
10
روسیه در حال بارگشت به خاورمیامه است و ایالات متحده متحدان خود را از دست خواهد داد
هدایت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
0
41
هرکشوری دنبال منافعش است ممکن است با شما هم رابطه داشته باشد وهمینطور با دشمن شما پس جای سوال نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
1
4
پوتین هم به دنبال ایران است، هم به دنبال اعراب؛ چرا؟ !!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
0
14
با تورم 15% روسیه و رشد اقتصادی -5 بایدم اینکار رو بکنه..
ناشناس
|
United States
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
0
15
هر کشوری به فکر منافع خودشه
نظرات بینندگان