arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۷۱۱
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۲ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۴

تلاش تل‌آویو برای حفظ عباس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
منابع امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی با اشاره به تغییراتی که قرار است در هفتمین کنگره سراسری جنبش فتح و کادر اجرایی ساف انجام شود، اعلام کردند که شکاف در ثبات سیاسی فلسطین به عمق این جنبش رسیده است و در این بین اسرائیل تلاش دارد محمود عباس را همچنان در راس امور حفظ کند.

آفی ایسخارف، تحلیلگر مسائل خاورمیانه سایت عبری زبان "والا" با اشاره به اینکه اختلافات سیاسی در جنبش فتح شعله ور شده و این جنبش در معرض خطر اختلاف است، گفت: مشکلات در تعدادی از شهرهای کرانه باختری در هفته‌های اخیر موجب راه افتادن موجی از تظاهرات علیه شهردارها به ویژه در نابلس شده است و این موضوع موید وجود اختلاف در جنبش فتح است. به ویژه اینکه یکی از اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) و چهره مشهور جنبش فتح در انتخابات اخیر شهرداری‌ها بر خلاف خواست جنبش شرکت کرد و به صورت مستقل به رقابت پرداخت و در انتخابات پیروز شد.

بر اساس اظهارات ایسخارف، غسان الشکعه، شهردار نابلس و از اعضای فتح وقتی متوجه شد که اکثریت آرا را از دست داده استعفا کرد. مساله اختلاف سیاسی در فتح گرچه در آغاز راه است اما پیش بینی می‌شود که با نزدیک شدن به هفتمین کنگره سراسری جنبش این اختلافات شعله‌ورتر شوند.

این تحلیل‌گر افزود: در این میان محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز خود را برای برگزاری شورای ملی فلسطین و انتخاب اعضای جدید آماده می‌کند.

ایسخارف ادامه داد: گرچه تاریخ برگزاری این نشست مشخص نیست اما طوفان همچنان ادامه دارد. چند روز پیش نیز اعلام شد که نیمی از اعضای کمیته اجرایی از جمله شخص محمود عباس و الشکعه استعفای خود را تحویل داده‌اند.

وی در ادامه به نقل از منابع امنیتی بلند پایه در تل‌آویو اعلام کرد که نهادهای امنیتی اسرائیل به دنبال راهی هستند که مانع از برکناری عباس شوند چراکه دفتر نخست‌وزیر اسرائیل به خوبی می‌داند ماندن عباس به نفع اسرائیل است.

این تحلیل‌گر سایت عبری والا اظهار داشت: عباس همچنان به صورت جدی تلاش می‌کند با برخورد با مخالفانش، جایگاه خود را در فتح و ساف تحکیم کند. او حتی دفاتر نهادهای بین المللی در رام الله را به دلیل ارتباط‌شان با یاسر عبد ربه، رقیب سیاسی‌اش و همه رقبای خود در کرانه باختری تعطیل کرده است. انتظار می‌رود پس از کنار زدن محمد دحلان، (عضو ارشد سابق فتح) عبد ربه و سلام فیاض هدف‌ بعدی وی جبریل الرجوب، یکی از برجسته‌ترین چهره‌های حال حاضر جنبش فتح باشد.

ایسخارف در پایان با اشاره به اینکه عباس در حال حاضر می خواهد صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی ساف و مذاکره کننده ارشد فلسطین با طرف اسرائیلی، جانشین روز مبادای وی باشد چراکه عریقات از هیچگونه محبوبیت مردمی برخوردار نیست و چه بسا دلیل اتخاب عریقات به عنوان وارث قدرت از سوی عباس همین مساله باشد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان