arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۴

آمریکا رئیس پارلمان روسیه را به نیویورک راه نداد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ایسنا نوشت: رئیس مجلس علیای پارلمان روسیه قرار است از طریق ویدئویی ضبط شده در کنفرانس نیویورک برای برخی از قانونگذاران ارشد جهان سخنرانی کند چرا که ویزای آمریکایی وی اجازه نمی‌دهد که به این مراسم برود. آمریکا به این قانونگذار ارشد روس ویزای محدود داده است که تنها شامل نشست‌های رسمی سازمان ملل می‌شود.

خبرگزاری فرانسه، "والنتینا ماتونیکو" که از زمان الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال گذشته درلیست تحریم‌های آمریکا گنجانده شده است، قرار بود در کنفرانس جهانی بین پارلمانی و نیز نشست‌هایی در سازمان ملل شرکت کند اما روادید آمریکایی وی تنها اجازه حضور در نشست‌های رسمی سازمان ملل را می‌دهد و نه کنفرانس‌ها را؛ حتی اگر آنها در مقر سازمان ملل برگزار شوند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اقدامات مقام‌های آمریکایی غیرقابل قبول است و نقض آشکار قوانین بین المللی محسوب می‌شود و مغایر وظایف میزبانی کشورهای برگزار کننده است. آمریکا که میزبان مقر سازمان ملل است، وظیفه دارد که به تمام مقام‌های خارجی اجازه دهد تا برای اقدامات مرتبط به سازمان ملل وارد این کشور شوند.

یک سخنگوی سفارت آمریکا در مسکو در ایمیلی گفت: ایالت متحده آمریکا این حق را دارد که اعتبار روادید را محدود کند و آن را تنها برای نشست‌های مرتبط با سازمان ملل صادر کند.

کنفرانس مذکور که از سوی اتحادیه بین پارلمانی برگزار می‌شود یک نشست رسمی سازمان ملل نیست.

"صابر چودری"، رئیس اتحادیه بین پارلمانی مرتبط با سازمان ملل گفت: ما واقعا از پیش آمدن این شرایط ناراحت شدیم. در واکنش به این جنجال، سیاستمداران روسیه از سازمان ملل خواسته‌اند تا مقر خود را از آمریکا به کشور سوئیس که بی‌طرف است، منتقل کند.

نظرات بینندگان