arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۰ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۴

میراث فرهنگی قربانی تروریسم داعشی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
"گروه‌های تروریستی نظیر داعش کمپینی را برای نابود کردن برخی از مهمترین بناهای تاریخی خاورمیانه و شمال آفریقا در سال‌های اخیر به اجرا گذاشته‌اند که در این راستا داعش اخیرا اقدام به نابودی دو معبد مشهور در شهر پالمیرای سوریه که از مهمترین معابد تاریخی جهان به شمار رفته و در سازمان یونسکو ثبت شده بودند، کرد."

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره اقدام‌های گروه‌های تروریستی نظیر القاعده و داعش در سالهای اخیر علیه آثار باستانی و میراث فرهنگی شناخته شده جهان نوشت:

« سازمان ملل روز دوشنبه با انتشار تصاویر ماهواره‌ای تایید کرد که معبد "بل" که 2000 سال قدمت داشته و مشهورترین معبد شهر پالمیرا بوده، یک هفته بعد از منفجر کردن معبد "بعل شمین" به دست تروریست‌های داعش منفجر شده است.

در اینجا نگاهی به اقدامات تروریست‌های داعشی علیه میراث تاریخی جهانی می‌اندازیم:

عراق

داعش در عراق به اجرای کمپین پاکسازی فرهنگی پرداخته و بخشی از آثار تاریخی بین النهرین را از بین برده و بخشی از آنها را نیز برای فروختن در بازار سیاه به یغما برده است.

داعش در ویدئویی در تاریخ 26 فوریه گروهی از شبه‌نظامیان خود را به نمایش گذاشت که با استفاده از پتک در حال نابود کردن مجسمه‌های تاریخی در ‌شهر موصل که دومین شهر بزرگ عراق است هستند. این ویدئو خشم جهانی را در پی داشت.

به گفته مقام‌های میراث فرهنگی عراق، تروریست‌های داعش حدود 90 شی تاریخی را در این شهر از بین برده یا به آنها آسیب زدند که اکثر آنها آثار درجه یک و اصلی بوده‌اند.

همچنین داعش در ماه فوریه اقدام به سوزاندن هزاران کتاب و دست نوشته تاریخی در کتابخانه موصل کرد.

داعش در ژوئیه 2014 مقبره یونس نبی در شهر موصل را که هم مورد احترام مسلمانان و هم مسیحیان بود با بمب‌گذاری از بین برد.

به گفته دولت عراق شبه‌نظامیان داعش در تاریخ پنج مارس شهر نمرود را که یک شهر باستانی مربوط به دوره آشوری‌ها در جنوب موصل بود با بلدوزر تخریب کردند.

لیبی

تروریست‌های داعش در لیبی نیز اقدام به از بین بردن چند مقبره متعلق به عالمان اسلامی، بر اساس این ادعا که مقبره‌های آنها ضد اسلامی هستند کردند. ترویست‌های داعش در اوت 2012 بخشی از مقبره الشعاب الدهمانی، عالم صوفی مشهور در نزدیکی پایتخت لیبی را تخریب کردند. از بین رفتن این مقبره یک روز بعد از آن انجام شد که تروریست‌های داعش مقبره شیخ عبدالسلام الاسمر در شهر زلیتن در غرب لیبی را نیز از بین بردند.

مالی

تروریست‌ها به مدت چندین ماه شهر مشهور بیابانی "تیمبوکتو" مشهور به "شهر 333 قدیس" را که در فهرست آثار میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده بودند، هدف حمله قرار دادند. در ژوئن 2012 شبه نظامیان وابسته به القاعده 15 مورد از مقبره‌های تاریخی مهم این شهر و ساختمان‌های باستانی که به دوران طلایی تیمبوکتو به عنوان مرکز اقتصادی، روشنفکری و مذهبی در قرن‌های 15 و 16 باز می‌گشتند را از بین بردند اما بازسازی این آثار از سال 2014 آغاز شد.

افغانستان

ملاعمر، رهبران درگذشته طالبان در مارس 2001 دستور به نابودی مجسمه‌های 1500 ساله بودا در شهر بامیان در شرق افغانستان داد زیرا آنها را ضد اسلامی اعلام کرد. صدها تن از شبه‌نظامیان طالبان برای بیش از سه هفته به تخریب این مجسمه‌های بزرگ که در یک صخره بزرگ حکاکی شده بودند، پرداختند.»
نظرات بینندگان