arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۸۲۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۰۷ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۴

هشدار آل اسحاق به دولت: بحران بیکاری و قدرت خرید مردم،جدی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 آل اسحاق در مصاحبه با روزنامه شرق گفت:مسئله‌ای که برای دولت روحانی خطر است، آماس اشتغال است؛ پس باید چراغ‌ها را برای دولت روحانی روشن کرد.

*اگر دولت روحانی متوجه این خطر نشود و آن را حل نکند، این روند هر روز دامنه بیشتری به خود می‌گیرد. حدود چهار میلیون تحصیل‌کرده ظرف دو سال دیگر با مشکل اشتغال مواجه خواهند بود حالا دولت هر چقدر هم از کارکردهای مثبت خود مثل کاهش تورم و حل‌وفصل روابط بین‌الملل بگوید، باز هم پدر خانواده با یک درآمد باید تکفل چندین فرزند تحصیل‌کرده لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترای خود را برعهده گیرد؛ فکر می‌کنید قابل تحمل است؟

*باید نوع نگاه را به تولید و اشتغال تغییر دهیم. به جای اینکه هزاران میلیارد را به واحد پتروشیمی، آن هم برای اشتغال ٥٠٠ نفر هزینه کنیم، همین پول را به واحدهایی برای اشتغال ١٠ هزار نفری تزریق کنیم. من نمی‌گویم واحدهای بزرگ را فراموش کنیم حرف من این است الان باید به بنگاه‌های متوسط و کوچک توجه کنیم.


*در دو سال اول می‌توانستند از این حرف‌ها بزنند که ما اقتصاد را این‌گونه تحویل گرفتیم اما دیگر الان هرچه بوده، گذشته است. الان مشکل بی‌کاری است، علت هم می‌خواهد آن دولت باشد، الان دولت دیگری بر سر کار آمده و باید این مشکل را حل کند. ممکن است دولت بگوید من خیلی کارها کردم، تورم را پایین آوردم، ایجاد آرامش کرده و سیاست خارجی را حل کردم، همه درست است، اما جوانان بی‌کار داریم. این مشکلی است که باید به دولت آن را گوشزد کرد و دولت باید فکری برای این بی‌کاری کند وگرنه آماس ایجاد می‌شود. ضمن اینکه قدرت خرید مردم به‌ویژه طبقات متوسط نیز از دیگر چالش‌های دولت روحانی است. بیش از ٥٠ درصد جامعه ما را قشر متوسط تشکیل می‌دهد که این مسئله‌ای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است. درآمد و هزینه این جامعه متوسط با الگوی مصرف، دیدگاه و انتظارات خاص خود، همخوانی ندارد. دهک‌های پنج به پایین جامعه که دیگر هیچ‌چیزشان با هم نمی‌خواند و در فشار هستند. اگر دولت نتواند تعادلی بین درآمد با هزینه و مصرف مردم ایجاد کند، آماس و خطر دیگری هم برای دولت روحانی شکل خواهد گرفت.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹
بهنام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
0
5
بله كاملاً درسته
زضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
0
3
ازموده را ازمودن خطاست اقای ال اسحاق ایا در دولت قبلی که ظاهرا برای ایجاد اشتغال به بنگاههای زودبازده و کوچک بها دادند مگر مشکل بیکاری رفع شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
0
3
در هر صورت برای فعال کردن بخش های متوسط و کوچک شرایط اقتصادی باید پایدار باشد و کمک های مالی موثر نخواهد بود.
نظرات بینندگان