arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۱ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۴

مخاطب اطلاعیه دیروز دفتر رهبری چه کسانی بودند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 دیروز دفتر رهبر معظم انقلاب با انتشار اطلاعیه ای به انعکاس برخی مطالب در خصوص دیدگاهها رهبر معظم انقلاب نسبت به جمع‌بندی مسائل هسته ای در فضای رسانه ای و مجازی، واکنش نشان داد.

به گزارش خبرآنلاين در متن اين اطلاعيه آمده است که مواضع معظم له در رابطه با موضوع هسته اي، صریح، شفاف و بدون تأویل در سخنرانی ها و فرمایشات ماههای اخیرشان اعلام شده و در اختیار همگان قرار دارد. لذا انتساب هر مطلبی که خارج از این چارچوب باشد، فاقد اعتبار است.( متن کامل اين اطلاعيه را ايــــنــــجــــا بخوانيد)

اما مخاطب اين اطلاعيه کدام رسانه، گروه يا جريان بودند؟

در ماه هاي اخير بسياري از چهره ها و شخصيت ها و همچنين رسانه هاي منتقد يا موافق برجام نقل قول هايي را درباره موضع رهبري در خصوص توافق هسته اي ايران و 1+5 مطرح کرده اند.

در ادامه برخي از اين اظهار نظرها را مرور مي کنيم:


شماره

نام

عنوان

شرح

1

حسن روحاني

رئيس جمهور

اصل مسئله که ما بايد حواسمان را جمع بکنيم براي نفوذ قدرت هاي بزرگ مخصوصا آمريکا حرف درستي است. آن چيزي که رهبري مطرح کردند يک رهنمود ملي است. ما بايد شرايطي را خودمان ايجاد کنيم که جلوي اين نفوذ را بگيريم و سد ايجاد کنيم.

2

علي لاريجاني

رئیس مجلس شورای اسلامی

مسئله هسته‌ای و مذاکرات مربوط به آن مسئله جداگانه‌ای است و ما نمی‌توانیم از تاریخ گذشته خود منخلا شویم. ما روش‌های نفوذ آمریکا در بخش‌های مختلف را دیده‌ایم و اقدامات آنها را نسبت به ستیز با اراده ملت مشاهده کرده‌ایم و لذا هشدار رهبری یک هشدار به موقع و سنجیده بود که باید همگان آن را مورد توجه قرار دهند.

3

صادق آملي لاریجانی

رئيس قوه قضائيه

در جریان سال 88 همگان دیدند که ملت بصیر ایران حتی جلوتر از مسئولان وارد میدان شدند و بساط آن را جمع کردند. حالا هم آمریکایی ها باید بدانند که اگر توافق هسته ای به سرانجام نهایی برسد جمهوری اسلامی ایران باز هم از اصول اصلی خود درست بر نمی دارد و راه مبارزه و ظلم ستیزی اش عوض نخواهد شد و تمام مسئولان کشور از جمله رؤسای قوا و همه مسئولان مطابق قانون اساسی پیرو سیاست های کلی نظام و تابع مقام معظم رهبری هستند. سیاست های کلی نظام از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ و از سوی مسئولان اجرا می شود و قوای سه گانه نیز مطابق اصل 57 قانون اساسی با حفظ استقلال خود تحت نظارت ولي فقيه وظايف خود را انجام مي‌دهند.

4

احمد جنتي

دبير شوراي نگهبان

طبق فرمایش مقام معظم رهبری متن جمع بندی باید به دقت مطالعه و در مسیر قانونی خود بررسی شده و در بخش‌هایی که امکان سواستفاده طرف مقابل است باید به دقت بررسی شود چون آمریکایی ها اگر ۱۰۰ امضا هم بدهند، در آخر زیر امضاهایشان می زنند و فقط  از ما می خواهند که متعهد باشیم.

5

محمدرضا باهنر

نايب رئيس مجلس

در مورد برجام نظرات مختلفی وجود دارد برخی می‌گویند مذاکره‌کنندگان همه‌چیز را ازدست‌داده و برخی نیز معتقدند اگر توافق صورت نمی‌گرفت دیگر ادامه حرکت و پیشرفت کشور امکان‌پذیر نبود و هر دو نظر افرا و تفریط است. همانطور که مقام معظم رهبری تأکید داشته‌اند که مذاکرات و برجام نباید مایه اختلافات داخلی شود. این تذکر رهبر معظم انقلاب درواقع حکم حکومتی است.

6

محمد حسین صفار هرندی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

اگر برخی خطوط ترسیم شده در مذاکرات رعایت نمی شد معظم له لحظه ای تحمل نمی کردند و همینطور جامعه ایران نیز فهم درستی از آن داشتند و با شنیدن خبر توافق برخورد با متانتی با آن داشتند.

7

حسين شريعتمداري

مدير مسئول کيهان

بیانات مورد اشاره رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر امسال کمترین تردیدی باقی نمی‌گذارد که حضرت آقا از نارسایی و عواقب فاجعه‌آفرین توافق یاد شده اطلاع‌ کامل دارند و با جرأت می‌توان گفت که ایشان به هیچوجه از متن تهیه شده راضی نیستند و اگر غیر از این بود با توجه به اطلاع دقیق از توافق وین، تأکید حضرت  ایشان بر «متن تهیه شده تصویب بشود یا نشود از اصول انقلاب دست نخواهیم کشید» و تکرار چندباره آن ضرورتی نداشت.

8

علیرضا زاکاني

رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام

دولت اصرار داشت برجام تصویب شود ولی رهبر انقلاب فرمودند هم مجلس باید این توافق را بررسی کند و هم اهل علم باید آن را مورد موشکافی قرار دهند؛ رهبری نیز هنوز هیچ موضع مشخصی درباره توافق نگرفتند و البته موضوع حمایت از تیم مذاکره‌کننده همواره بوده، هست و خواهد بود.شورای عالی امنیت ملی و مجلس در حال بررسی برجام هستند زیرا هنوز برخی ابعاد آن مشخص نیست و باید حقوق‌دانان بین‌المللی بنشینند و تعهدات ما و طرف مقابل را با دقت بررسی کنند تا مشخص شود کدام بخش نافی استقلال و امنیت ملی ما هست و کدام بخش نیست.

9

روح الله حسینیان

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان

استباط من این است مقام معظم رهبری از نتیجه مذاکرات راضی نبوده اند و از آنجایی که نه برجام در ایران و در آمریکا به تصویب نرسیده یک نوع بی اعتنایی و بی اعتمادی بوجود آمده است.

10

سيد احمد خاتمي

عضو مجلس خبرگان رهبري

بعضی از جریان‌ها بر این عقیده‌اند که پس از توافق هسته‌ای، ایران و آمریکا آشتی می‌کنند اما مقام معظم رهبری از ابتدای خطبه عید فطر تاکنون در پی باطل کردن این توهم بوده‌اند. دغدغه مقام معظم رهبری این است که بعضی از جریان‌ها درصدد کم‌رنگ کردن نفرت ایران اسلامی از آمریکا هستند که این کلام معظم‌له نیازی به دفاع ندارد.

11

سيد محمود نبويان

نماينده مجلس و عضو جبهه پايداري

چرا آقایان اصرار دارند که خطوط قرمز مدنظر رهبری را رعایت کرده‌اند؟ کی از خط قرمزهای رهبری لغو همه تحریم‌ها در روز توافق بود حال آنکه با متن موجود نباید تا یک سال آینده منتظر کنار گذاشته شدن تحریم‌ها بود و پس از آن نیز در مرحله اجرا پس از انجام تمام تعهدات توسط جمهوری اسلامی و راستی‌آزمایی آژانس نوبت به طرف مقابل می‌رسد.

12

فريدون عباسي

رئيس سابق سازمان انرژي اتمي و عضو جبهه يکتا

مقام معظم رهبری تاکید کردند که ما اختلافات اساسی و اصولی با غربی‌ها داریم، به خصوص با استکبار بزرگ، از این رو آنها چگونه می‌خواهند این مشکلات را حل کنند زمانی که ما اختلاف‌های زیادی داریم. متاسفانه اطلاعات را به موقع ارائه ندادند و الان هم با تحت فشار  قرار دادن می‌خواهند توافق را تصویب کنند و معتقدند مصوبه مجلس نمی‌خواهد.

نظرات بینندگان