arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۲۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۴

تفسیر دیک چنی از توافق اوباما با ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون رییس‌جمهور پیشین آمریکا با ابراز خشم خود نسبت به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت که اوباما با این توافق تنها می‌خواهد به دوران ریاست جمهوری اش مشروعیت بخشد.

به گزارش ایسنا، دیک چنی، معاون جورج دبلیو بوش رییس‌جمهور پیشین آمریکا در گفت‌وگو با پایگاه خبری – تحلیلی واشنگتن فری بیکن، با انتقاد از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 آن را به یک لاشه قطار تشبیه کرد که خاورمیانه هیچ‌گاه فراموشش نخواهد کرد.

دیک چنی که به نظر می‌آید از توافق دولت آمریکا با ایران به خشم آمده است در ادامه گفت: من نمی‌توانم انگیزه‌های رییس‌جمهور اوباما جز این توصیف کنم که وی با توافق هسته‌ای تنها می‌خواهد به دوران ریاست جمهوری خود مشروعیت بخشد. از نظر من اوباما روزی از این توافق پشیمان خواهد شد و باید راهی برای سرزنش فردی دیگر برای آن پیدا کند.

معاون جورج بوش به این انتقادات خود از توافق هسته‌ای بسنده نکرده و مدعی شد که رییس‌جمهور آمریکا در نتیجه توافق هسته‌ای باید در ماه‌های پایانی دوران فعالیت خود با موجی از مسائل مربوطه به با موجی از اشاعه هسته‌ای در خاورمیانه دست و پنجه نرم کند.

او ادامه داد: احتمالا اوباما می‌خواهد با این توافق به ریاست جمهوری‌اش پس از ترک این سمت مشروعیت بخشد اما خاورمیانه هیچ‌گاه این دوران را که واشنگتن به تمام دوستان و متحدانش در منطقه پشت کرد و با ایران به توافق رسید را فراموش نخواهد کرد.

دیک چنی هم‌چنین به تهدید نظامی آمریکا علیه ایران اشاره و بیان کرد: اوباما هیچ‌گاه آماده نبود از اقدام نظامی استفاده کند. من فکر نمی‌کنم که تهدید استفاده احتمالی از گزینه نظامی هیچگاه اعتباری داشته است و ایرانی‌ها نیز هرگز آن را باور نداشتند. این در حالی است این در گذشته بهترین پاسخ به اشاعه هسته‌ای در خاورمیانه بوده است.

به نوشته واشنگتن فری بیکن، منظور معاون رییس‌جمهور پیشین آمریکا از موارد مشابه در گذشته حمله به عراق و سوریه بوده است.
نظرات بینندگان