arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۱۵۲
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۲۲ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۴

گزارش رویترز از رقابت خودروسازان فرانسوی بر سر بازار ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری رویترز در گزارشی از پاریس به قلم لارنس فراست نوشت:

شرکت پژو سیتروئن فرانسه، پرفروش ترین خودروساز اروپایی در ایران پیش از اعمال تحریم ها، در تلاش هایش برای بازیافتن تاج و تخت خود با مانعی مواجه شده است: رنو، رقیب داخلی اش.

پژو تلاش می کند از طریق مذاکره با ایران خودرو، شریک خود و بزرگ ترین خودروساز در ایران، به یک قرارداد تولید بزرگ تر دست یابد.

این در حالی است که خشم از خروج ناگهانی پژو از ایران در سال 2011 همچنان پابرجاست.

پس از توافق بین المللی ماه ژوئیه به منظور لغو تحریم ها علیه ایران به ازای اعمال محدودیت های هسته ای علیه این کشور، منابع مطلع اعلام کردند رنو هم اکنون قصد دارد از 560 میلیون دلار پول خود که در ایران گیر کرده است، برای استفاده از فرصت استفاده کند.

یک منبع در رنو که از بحث ها مطلع است، اعلام کرد: «راهبرد ما این است که بزرگ ترین خودروساز در کشور باشیم».

این منبع با اعلام این که «پژو سیتروئن (درباره ایران) زیاد حرف زده است»، افزود: «جوجه را آخر پاییز می شمارند».

ایران با 80 میلیون مصرف کننده و فروش یک میلیون و 100 هزار دستگاه خودرو در سال 2014، بزرگ ترین بازار خودرو در خاورمیانه است و از ظرفیت رشد سریع برخوردار است.

وزیر امور خارجه انگلیس هفته گذشته اعلام کرد ممکن است لغو تحریم های بین المللی در ماه مارس آغاز شود که این، زمینه را برای سرمایه گذاری هموار می کند.

برای رنو و نیسان، شریکش که 43.4 درصد سهام آن را در اختیار دارد، تولید در ایران، حضوری از پیش قدرتمند را در بازارهای نوظهور تقویت خواهد کرد.

بازپس گیری ایران برای پژو حتی حیاتی تر است؛ شرکتی که پس از قرار گرفتن در آستانه ورشکستگی، به سرعت تلاش می کند فعالیت خود را به خارج از اروپا گسترش دهد.

این شرکت به تازگی اعلام کرد روی ایران برای فروش حدود 400 هزار خودرو در سال تا سال 2020 حساب می کند.

سخنگوی پژو اعلام کرد این شرکت همچنان در حال گفتگو «با شرکای مختلف از جمله ایران خودرو» درباره یک طرح تولید است. رنو از اظهار نظر خودداری کرد.

این کشمکش، کارلوس تاوارس مدیر عامل پژو را در برابر کارلوس گوسن مدیر عامل رنو و رئیس سابق وی برای دستیابی به جایزه اصلی که یک قرارداد تولید بزرگ با ایران خودرو است، قرار می دهد.

براساس قراردادهای قبلی با این دو خودروساز فرانسوی، ایران خودرو، مدل هایی از رنو و پژو را می سازد.

فروش پژو در ایران پیش از توقف چهار سال پیش فعالیت آن تحت فشار جنرال موتورز، شریک وقت خود، به 458 هزار دستگاه خودرو، تقریبا 30 درصد سهم بازار، می رسید.

این شرکت فرانسوی هم اکنون مونتاژ «غیرمجاز» خودروهای پژو را توسط ایران خودرو با استفاده از قطعات بازار سیاه تحمل می کند ولی جدایی آنها، هدیه ای به رنو، فولکس واگن و دیگر رقبایی است که هم اکنون آماده ورود به بازار هستند.

هاشم یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو در اواخر ماه ژوئیه در گفتگو با تلویزیون دولتی پرس تی وی اعلام کرد: «پژو باید بداند که باید به علت رفتار گذشته خود پاسخگو باشد».

وی افزود این خودروساز فرانسوی «شریک اصلی ما نخواهد بود».

برخی منابع در رنو اعلام کردند این شرکت پشت صحنه برای پر کردن این خلاء تلاش می کند و ظرفیت تولید سالانه 400 هزار خودرو در ایران تا سال 2020 را پیش بینی می کند.

یک منبع در رنو با اعلام این که «برخلاف پژو سیتروئن، ما همواره در ایران مانده ایم»، افزود: «وفاداری باید نتیجه بدهد».

آی اچ اس اتوموتیو که پیش بینی کننده اصلی این صنعت است، انتظار دارد رنو در سال 2020، تا 12 درصد سهم بازار ایران را به دست بیاورد که دو تا سه درصد بیش از پژو است.

انتظار می رود مدیران رنو و پژو به یک هیئت تجاری فرانسوی بپیوندند که قصد دارد از بیست و یکم تا بیست و سوم ماه سپتامبر به ایران سفر کند.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه سی ام ماه ژوئیه اعلام کرد دولت که از سهامداران اصلی در هر دو خودروساز است، دفاع خود از این دو شرکت را به مقامات ایرانی ارائه کرده است.

فابیوس اعلام کرد به رغم این که طرح های رنو «به طور مثبت مورد استقبال» قرار گرفت ولی مقامات ایران همچنان از پژو به علت خروجش از این کشور انتقاد می کنند. «پس، این (وضع این شرکت) می تواند دشوارتر باشد».

*واحدمرکزی خبر

نظرات بینندگان