arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۴

اروپا در بحران پناهجويان!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : اروپا در بحران پناهجويان!
هجوم پناهجويان از كشورهاي بحران‌زدة جنگ و تروريسم به كشورهاي اروپايي در حد فاجعه انساني خبرساز شده است. رسانه‌هاي اروپايي مي‌نويسند در ميانه بحران مالي و اقتصادي، اكنون اتحاديه اروپا با بحران مهاجرت مواجه شده است. آماري كه ديروز منتشر شد نشان مي‌دهد كه تنها در يكماه گذشته بيش از 150 هزار نفر بطور عمده از كشورهاي سوريه، ليبي، عراق، افغانستان و چند كشور آفريقايي از طريق مجارستان راهي كشورهاي آلمان و فرانسه شده‌اند. در آمار ديگري خبر از مرگ 2600 پناهجو آمده است كه در شش ماه گذشته در دريا جان باخته‌اند. مسير عبور پناهجويان از كشور مجارستان مي‌گذرد كه دولت آن با ايجاد موانع و كشيدن سيم‌هاي خاردار در حالت آماده‌باش نظامي مرزي ناشي از هجوم آوارگان قرار گرفته است.

امواج انساني از پير و جوان، زنان و كودكان كه با پاي پياده در سخت‌ترين شرايط راهي كشورهاي اروپايي شده‌اند در كنار فاجعه انساني دستماية اخبار تلخ براي شهروندان اروپايي شده است. مردم در چند كشور اروپايي به خيابان‌ها آمده‌اند و با برپايي تظاهرات اعتراضي با شعار دفاع از حقوق انساني به دولت‌هاي خود معترضند.

تحليلگران سياسي، اجتماعي در رسانه‌هاي اروپا، پديده بحران پناهجويان را ناشي از سياست غلط آمريكا و همراهي سه كشور اصلي اروپاييِ انگليس، فرانسه و آلمان با آن مي‌دانند. آنها معتقدند كه اين سياست در فاصله پنج سال گذشته چنان چهره خاورميانه را دگرگون كرده است كه اينك اين منطقه با جنگ و تروريسم فراگير تعريف مي‌گردد. جنگ و تروريسم چنان كشورها را به ويراني كشانيده است كه مرگ يا آوارگي نتيجه آن شده است. مردم در كشورهاي سوريه، عراق، افغانستان و چند كشور آفريقايي چنان در طوفان اضطرار ناشي از تروريسم، انفجار و جنگ قرار گرفته‌اند كه براي نجات جان خود،‌ تنها راه فرار را بايد انتخاب كنند. هيچ روزنه اميدي در اين كشورهاي بحرا‌ن‌زده ديده نمي‌شود. بخصوص رئيس جمهور آمريكا و سران كشورهاي اروپايي هر بار مي‌گويند:‌ تا ده سال آينده اين كشورها در منطقه خاورميانه همچنان در شرايط جنگ و تروريسم، باقي خواهند ماند. جنگ بي‌پايان سياسي امروز نشانِ حوزه خاورميانه شده است. مشكل ديگر در توليد آوارگي و تداوم روال پناهجويي براي شهروند اين كشورها، وجود دولت‌هاي حاكم و فاقد اعتبار مردمي‌ است. مردم، هم از سوي انواع و اقسام گروه‌هاي تروريستي مسلح تهديد به مرگ مي‌شوند و هم با بمباران‌ها و گلوله‌هاي نيروهاي مسلح دولت‌هاي خود كشته مي‌شوند و شهرها و روستاهاي آنها ويران مي‌‌گردد. فقرزدگي اولين نتيجه سلطه جنگ و تروريسم در اين كشورها شده است. همين ديروز بار ديگر سازمان ملل در مورد فاجعه انساني، بخصوص قحطي‌زدگي و گرسنگي كودكان در يمن هشدار داد.

بر اساس آمار همين سازمان جهاني، در فاصله 5 ماه گذشته، بيش از 2000 كودك يمني در بمباران‌هاي هوايي سعودي‌ها جان باخته‌اند. دولت‌هاي آمريكا و همراهان او يعني دولت‌هاي انگليس، فرانسه و آلمان در كنار سعودي‌ها ايستاد‌ه‌اند و كمترين اقدامي براي پايان بخشيدن به اين جنگ كثيف انجام نمي‌دهند.

آنها در حالي‌كه مدام اطلاعيه رسمي مي‌دهند و در مصاحبه‌هاي مطبوعاتي سران دولت‌هاي آنها گفته مي‌شود جنگ نتيجه‌اي را به‌دست نمي‌دهد و راه‌حل بحران‌ها بايد از طريق سياسي انجام پذيرد، اما در صحنه اقدام بيشتر تماشاگرند تا فعال. و فاجعه‌بار تر آنكه، در بحبوحه همين جنگ‌ها، معامله تجاري فروش انواع و اقسام توليدات نظامي خود و مكيدن دلارهاي نفتي را ادامه مي‌دهند و با افتخار از آن ياد مي‌‌كنند و گزارش‌هاي آن را رسانه‌ها در اختيار عموم مردم مي‌گذارند!

به روايت خبرگزاري‌هاي غربي دولت سعودي يك ميليارد دلار به‌صورت روزانه هزينه جنگ‌ در يمن مي‌كند. در اين ميان تنها رژيم صهيونيستي بر اساس استراتژي بحران پيراموني و ايجاد جنگ دروني در كشورهاي مسلمان به‌خصوص عربي، از چنين شرايطي بهره‌گيري مي‌كند. تروريسم بنياد كشورها را درهم مي‌ريزد و همه روزنه‌هاي زندگي را مي‌بندد. آنچه موج پناهجويان را شكل داده است، ادامه جنگ و ترور در اغلب كشورهاي خاورميانه است.

دولت تركيه مي‌گويد: بيش از سه ميليون آواره از سوريه دارد و اكنون اروپا با امواج پناهجويان در حد فاجعه انساني مواجه شده است. سه كشور بزرگ اروپايي انگليس، فرانسه و آلمان خود را با بحراني‌ مواجه مي‌بينند كه ريشه آن در چند كشور خاورميانه و در جنگ و ترور نهفته است. رهايي از اين بحران نيازمند تصميم‌گيري جدي و اساسي از سوي قدرت‌هاي تعيين كننده در صحنه بين‌المللي است. اين مشكل اگر هم راه‌حل منطقه‌اي داشته باشد، نيازمند تغيير سياست همه جانبه درباره خاورميانه از سوي آمريكا و روسيه و اتحاديه اروپا است.

*ابوالقاسم قاسم زاده
نظرات بینندگان