arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۳ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۴

ابتکار: سرنوشت مردم انزلی و گیلان به سرنوشت تالاب انزلی گره خورده/ توقف برداشت چوب از جنگل‌های طبیعی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: هر ساخت و ساز در پارک ملی بوجاق اشتباه است و نباید از قوانین و مقررات تخطی کرد.

معصومه ابتکار عصر دیروز در مراسم آغاز طرح احیاء پناهگاه حیات وحش سلکه در صومعه سرا گفت: همه مسئولین در استان و کشور نسبت به حفاظت از تالاب انزلی حساس هستند و در بخش‌های مختلف کارهای مهمی برای نجات این تالاب در حال انجام است.

وی اضافه کرد: برای آغاز این کار مقدمات لازم انجام شده است و موفقیت آن برای همه کشور مهم است.

ابتکار با بیان اینکه سرنوشت مردم انزلی و گیلان به سرنوشت تالاب انزلی گره خورده است، گفت: مشارکت مردم موجب خواهد شد تا حفاظت از این تالاب جدی تر و دقیق تر انجام شود و نجات و احیای این تالاب موجب می شود که همه مردم کشور از فواید آن بهره‌مند شوند.

رییس سازمان محیط زیست کشور در ادامه از پارک ملی بوجاق بازدید کرد و گفت: هر ساخت و سازی اعم از مسکونی و تجاری و سایر مواردی که با قوانین و مقررات حفاظت از پارک ملی بوجاق همخوانی ندارد، اشتباه است.

وی خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری گردشگری طبیعی ٬در پارک ملی بوجاق برای همه سودمند است و از حساسیت سازمانهای مردم نهاد نسبت به این اکوسیستم ارزشمند تشکر می‌کنم.

ابتکار در خصوص تداخل زمین پارک ملی بوجاق با منطقه آزاد انزلی گفت: زمین‌ها یا از آن پارک ملی است و یا از آن منطقه آزاد است.

وی در خصوص تداخل محیط زیست و منطقه آزاد برای حفاظت و بهره برداری از پارک ملی بوجاق اظهار کرد: اجرای این امر ممکن نیست و تداخل موجب می‌شود در مدیریت‌ها مشکل ایجاد شود.

رییس سازمان محیط زیست کشور درباره اینکه مردم اطراف پارک ملی بوجاق می خواهند علاوه بر حفاظت از این اکوسیستم ارزشمند از آن منافع دیگر نیز ببرند، گفت: حفاظت از پارک ملی بوجاق به تنهایی منافع زیادی برای همه دارد و ضمن اینکه نگهداری از پارک ملی بوجاق موجب می‌شود که مردم از بلایای طبیعی در امان بمانند.

وی گفت: البته برنامه داریم طرح‌های گردشگری طبیعی در پارک ملی بوجاق اجرایی شود.

توقف برداشت چوب از جنگل‌های طبیعی

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از توقف برداشت چوب از جنگل‌های طبیعی کشور خبر داد.

معصومه ابتکار در بازدید از جنگل‌های شهرستان سیاهکل در شرق استان گیلان اظهار کرد: همکاری مشترکی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در حال انجام است تا طرحی را تنظیم کنند که بر اساس آن؛ یا به جنگل استراحت داده می‌شود و یا نوع فعالیتهای بهره برداری از جنگلها تغییر می کند.

وی ادامه داد: توقف بهره برداری و برداشت از جنگل‌های طبیعی، لوازمی دارد که از جمله آنها واردات چوب و توسعه زراعت چوب است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: برای تغییر الگوی مصرف چوب، برنامه‌های خوبی از سوی سازمان جنگل‌ها در دولت یازدهم در حال اجراست و در تلاش هستیم بر اساس برنامه ای جامع، عدم بهره برداری از جنگلهای طبیعی به اجرا گذاشته شود و اتکاء کارخانه‌ها به چوب وارداتی و صنعتی باشد.

وی گفت: در راستای مسوولیت‌های کلان سازمان محیط زیست، با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری همکاری داریم تا مدیریت جنگلهای هیرکانی و بلوط، مدیریت پایداری باشد.

به گفته ابتکار؛ بر اساس این مدیریت، اکوسیستم جنگل، زیست بوم زادآوری جنگل و خدماتی که جنگل همچون حفظ آب و منابع خاک، جلوگیری از سیلاب و رانش زمین دارد، حفظ می شود.

وی ادامه داد: بنابراین، مردم و جوامع بومی هم به طور منطقی از این جنگل‌ها و منافع آن منتفع خواهند شد.

معاون رییس جمهوری گفت: برای اینکه جنگل تراشی اتفاق نیفتد، دولت برنامه جامعی را در دست اجرا دارد که در همین رابطه، مصوبه‌ای در اواخر سال 1392 تصویب شد که بر اساس آن؛ برداشت از جنگل‌های طبیعی فقط به درختان آسیب دیده، فرسوده و افتاده منحصر می شود.

وی خاطرنشان کرد: این مصوبه هم اینک در حال اجراست و ما هم، بر ادامه اجرای آن تاکید داریم.

برنامه دولت در زمینه تفکیک زباله از مبدأ و ساماندهی پسماندها

ابتکار در بازدید از مرکز دفن زباله سراوان رشت با بیان اینکه دولت در زمینه مدیریت پسماندها با برنامه ریزی پیش می رود، گفت: در زمینه مدیریت و ساماندهی زباله‌ها، سرمایه گذاران بخش خصوصی باید به صورت جدی ورود کنند.

وی ادامه داد: ماه گذشته، مصوبه‌ای در هیأت دولت به تصویب رسید که بر اساس آن؛ تسهیلات لازم برای مدیریت پسماندها پیش بینی و راهکارهای خوبی نیز ابلاغ شده و به مرحله اجرا رسیده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری اینکه برنامه مدونی در قانون برنامه چهارم توسعه برای ساماندهی زباله استانهای شمالی تدوین شده بود، گفت: در این ارتباط، پیش بینی‌هایی نیز انجام شده بود اما در شرایط کنونی، باید بررسی کنیم چرا اجرای این برنامه ها، به تاخیر افتاد یا متوقف شد.

وی با بیان اینکه سه تا چهار مرکز مدیریت پسماند در گیلان راه اندازی شده است افزود: این اتفاق مهمی است و هم اکنون مذاکراتی در زمینه تولید انرژی از زباله در حال انجام است و مکان یابی‌های لازم در منطقه سراوان رشت انجام شده و به مرحله عمل رسیده است.

ابتکار ابراز امیدواری کرد که سرمایه گذاران علاقمند به منطقه، برای سرمایه گذاری ورود کنند و با کمک مردم و شهرداریها، گام‌های اساسی در این زمینه در گیلان برداشته شود.

وی با اشاره به الگوی مصرف شهروندان گفت: باید تلاش کنیم در کنار رعایت الگوی صحیح مصرف، تولید زباله را کاهش دهیم و در عین حال، تفکیک زباله از مبدأ نیز انجام شود.

معاون رییس جمهوری گفت: اگر تفکیک زباله از مبدأ انجام شود؛ کاغذ، پلاستیک و ... جداسازی شده و بقیه زباله‌ها را می توان به صورت کمپوست بویژه در روستاها بازیابی کرد.

وی اضافه کرد: در زمینه تفکیک زباله از مبدأ و ساماندهی پسماندها، دولت یازدهم برنامه‌های جدی دارد.
نظرات بینندگان