arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۹ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۴

جزییات اعزام دانشجویان به حج و عتبات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس ستاد عمره دانشگاهیان با اشاره به استقبال دانشگاهیان از اعزام به عتبات عالیات، اظهار کرد: ظرفیت اولیه برای اعزام به عتبات عالیات 7000 نفر پیش‌بینی شده بود، اما با توجه به استقبال دانشجویان و ثبت‌نام بیش از 51 هزار و 500 نفر، سهمیه به 10 هزار نفر افزایش یافت.

حجت‌الاسلام سید محمدرضا فقیهی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پس از توقف حج عمره، برنامه‌ریزی ستاد در بخش عتبات عالیات متمرکز شده است، افزود: اکنون اعزام هر سه ماه یکبار برنامه‌ریزی شده است. اعزام دانشجویان به عتبات از 19 مردادماه آغاز شده و تا کنون 15 کاروان به صورت زمینی و هوایی به عتبات اعزام شده‌اند.

وی درمورد ظرفیت پذیرش و اعزام دانشجویان اظهار کرد: در ابتدا برای اعزام 7000 نفر برنامه‌ریزی شده بود، اما با توجه به استقبال دانشجویان و ثبت‌نام بیش از 51 هزار و 500 نفر ،سهمیه به 10 هزار نفر افزایش یافت.

رئیس ستاد عمره دانشگاهیان درمورد برنامه‌ها و تسهیلات این ستاد برای اعزام زائرین توضیح داد:برنامه‌های ویژه‌ای برای زائرین در نجف و کربلا دیده شده که به مرور زمان ارتقا می‌یابد. مهم‌ترین تسهیلاتی که ارائه می شود در زمینه امور فرهنگی است برای مثال برای زائرین بسته فرهنگی قبل از سفر آماده شده و جلسه قبل از سفر نیز برای آن‌ها برگزار می‌شود، همچنین روحانی زائران را همراهی می‌کند و همه دانشجویان نیز بیمه می‌شوند. از طرف دیگر مسابقاتی طراحی شده که در کربلا و نجف برگزار می‌شود و جوایزی در اختیار برندگان قرار می‌گیرد. زیارت آرامگاه حضرت حر نیز جزو برنامه‌ها است که کاروان های عادی به این مکان اعزام نمی شوند.

فقیهی با تاکید بر اینکه اعزام دانشجویان همه دانشگاه‌ها اعم از دولتی، غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی بر عهده ستاد عمره دانشگاهیان است، درمورد اسکان دانشجویان گفت: هتل زائرین چه در نجف و چه در کربلا در مرکز است و دو هتل در کربلا و دو هتل در نجف برای اسکان زائرین دانشجویی در نظر گرفته شده است.

هماهنگی با برخی بانک‌ها برای اعطای وام به دانشجویان

وی با بیان اینکه اعطای وام به زائرین از دیگر تسهیلات مورد نظر است، اظهار کرد: هماهنگی با بانک ملی برای اعطای وام 300 هزار تا یک میلیون تومانی از دیگر تسهیلات است اما هنوز اجرائی نشده و تا یک الی دو هفته دیگر انجام می‌شود.

13 هزار دانشجو در انتظار اعزام به حج عمره

رئیس ستاد عمره دانشگاهیان با اشاره به اعزام دانشجویان به حج تمتع نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه سهمیه حج واجب کاهش یافته، سهمیه خاص دانشگاهی وجود ندارد، امیدواریم اگر عمره با عزت آغاز شود مانند گذشته دانشجویان را به حج عمره اعزام کنیم. سهمیه دانشجویان برای حج عمره 18 هزار نفر بود که 5600 نفر اعزام شدند و بقیه اعزام نشدند، بنابراین اگر اعزام حج عمره آغاز شود این افراد در اولویت هستند.

فقیهی در ادامه با بیان اینکه شعاری که وجود دارد مبنی بر اینکه اعضای هیات علمی و دانشجویان حداقل یک بار به سفرهای زیارتی اعزام شوند، افزود: سهمیه عمره دانشجویان 30 هزار نفر بود که کاهش یافت وگرنه این شعار تحقق می‌یافت.چنانچه مشکل وام برطرف شود می‌توان تعداد بیشتری زائر به عتبات عالیات اعزام کرد.

رئیس ستاد عمره دانشگاهیان درمورد زمان ثبت‌نام، اعزام و قرعه‌کشی نیز توضیح داد: سالی سه بار ثبت نام و اعزام در سه مقطع صورت می‌گیرد، البته در زمان امتحانات اعزام نداریم. ضمن آنکه دانشگاه‌ها سهمیه خاصی ندارند و انتخاب زائرین بر مبنای قرعه کشی انجام می شود.
نظرات بینندگان