arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۲ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۴

کمیته امداد: مصاحبه روزنامه آرمان با فتاح ساختگی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کمیته امداد مصاحبه منتشر شده از پرویز فتاح در یکی از رونامه ها را تکذیب و ساختگی توصیف کرد.

به گزارش عصرایران،پیرو انتشارمصاحبه ای با عنوان "ساخت درمانگاه و پارك تفريحي در غزه" از سوی روزنامه آرمان امروز مورخ 12 شهریوماه جوابیه ای از سوی اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی کمیته امداد به شرح ذیل منتشر شد :

1- جناب آقاي مهندس فتاح رئيس كميته امداد، تاكنون با هيچ رسانه اي از جمله "آرمان" مصاحبه اختصاصي نداشته و مطلب تهيه شده حاصل مونتاژ پاسخ هاي رئيس كميته امداد به سوالات خبرنگاران رسانه هاي گروهي از جمله روزنامه "آرمان" در نشست خبري ايشان و برخي مصاحبه هاي پيشين ايشان و انتساب برخي مطالب ناگفته و عجيب است.

2- بيان برخي مطالب مصاحبه هاي پيشين رئيس كميته امداد با تحريف يا تغيير آمارها صورت گرفته است. به عنوان نمونه عبارت "در حالي كه در سال گذشته100 ميليارد تومان زكات دريافت شد، اما متاسفانه سهم كميته امداد محقق نشد" از دو جنبه نادرست است: نخست آنكه درآمد سال گذشته زكات در كشور بيش از 400 ميليارد تومان بوده و دوم آنكه كميته امداد متولي جمع آوري و توزيع درآمد زكات در همان استان هاي پرداخت كننده زكات بوده و لذا عدم تحقق سهم كميته امداد از اساس بلاموضوع است. متاسفانه عبارت هاي تحريف شده ديگري نيز در متن مصاحبه مذكور وجود دارد كه به دليل پرهيز از اطاله كلام از ذكر آنها خودداري مي شود.

3- مهم تر از آنچه كه بيان شد، نگارش برخي عبارت ها درباره فعاليت هاي بين المللي كميته امداد است كه شائبه جهت دار بودن ايجاد مي كند. كميته امداد امام (ره) در طول سال هاي گذشته با هدف انتقال تجربيات ارزشمند به كشورهاي متقاضي در حوزه جمع آوري كمك هاي مردمي، اقدام به تاسيس دفتر در شش كشور كرده كه در دوره جديد مديريت كميته امداد، سياست عدم گسترش فعاليت برون مرزي و محدود سازي فعاليت هاي دفاتر مذكور در پيش گرفته شده و براساس بخشنامه ابلاغ شده از سوي رئيس كميته امداد، تمامي كاركنان حوزه بين المللي كميته امداد كه البته تعداد آنها كمتر از ده نفر است تا پايان آذرماه به كشورمان بازگشته و تمامي فعاليت هاي دفاتر كميته امداد در خارج از كشور به صورت خودگردان و از محل جمع آوري كمك هاي مردمي همان كشورها صورت خواهد گرفت. نكته مهم در اين ميان، عدم وجود خارجي دفتر يا شعبه كميته امداد در غزه و فلسطين است حال آنكه خبرنگار محترم از انجام كمك ها جهت ساخت درمانگاه و پارك تفريحي و كمك 150 هزار دلاري خبر مي دهد. تاكيد بر ساخت پارك تفريحي (در عنوان مصاحبه مذكور) از محل بودجه كميته امداد كاملا اشتباه و ساختگي است و تحريك افكار عمومي و القاي اين مطلب كه كميته امداد، وجوه جمع آوري شده را صرف امور غيرمرتبط مي نمايد، را به دنبال داشته و سبب آسيب زدن به اعتماد عمومي مردم به كميته امداد خواهد شد. آنچه مسلم است هيچكدام از مديران كميته امداد و حتي رئيس آن مجموعه اجازه و امكان دخل و تصرف در بودجه هاي دولتي و كمك هاي مردمي را ندارد و علاوه بر موانع قانوني و مكانيسم هاي بازرسي و نظارتي دستگاه هاي درون و برون سازماني، از نظر شرعي نيز پرداخت هرگونه وجوهات و كمك هاي مردمي بايستي براساس نيت اهدا كننده صورت بگيرد و جابه جايي محل مصرف كمك هاي مردمي حتي براي موارد داخلي و داراي اولويت نيز غيرشرعي و غيرممكن است.

 در اين ميان كمك هاي مردمي جمع آوري شده براي مردم كشورهاي ديگر كه آخرين مورد آن يمن بوده است براساس نيت و خواسته هموطنان نيكوكار تنها در همان محل صرف شده و امكان تبديل آن كمك ها براي محرومين داخل كشور يا حتي كشورهاي ديگر وجود ندارد. ذكر يك مورد عيني در اين ميان جالب توجه است و آن مورد عبارت است از يك مبلغ چندصدميليون توماني كه در سال هاي قبل براي مردم قحطي زده سومالي جمع آوري شده و بخشي از آن مبلغ بنا بر دلايلي امكان ارسال به مردم آن كشور را پيدا نكرده بود و چند سال طول كشيد تا مبلغ جمع آوري شده به دست نيازمندان قحطي زده سوماليايي برسد و در طول اين سال ها به دليل موانع شرعي كمك هاي جمع آوري شده براي سومالي به هيچ كشور ديگري پرداخت نشده و در حساب خاصي كه به اين منظور افتتاح شده بود محفوظ ماند، چرا كه از نظر شرعي امكان مصرف آن مبلغ در كشور ديگر و براي منظور ديگر وجود ندارد. ناگفته پيداست كه اگر تغيير محل هزينه كرد منابع امكان پذير نباشد اين موضوع درباره كمك هاي مردمي هموطنانمان نيز صادق بوده و به هيچ عنوان نمي توان وجوهات و كمك هاي مردمي انجام شده براي كمك به داخل كشور را صرف مقاصد ديگر و آن هم ساخت پارك در غزه كرد. ذكر اين نكته نيز ضروري است كه سياست نظام در زمينه كمك به مردم مظلوم فلسطين كاملا مشخص بوده و به صورت علني اعلام شده و در موارد مقتضي و با اطلاع رساني همگاني از سوي كميته امداد براي مردم مظلوم غزه كمك هاي مالي جمع آوري شده و از طريق نهادهاي انسان دوستانه ارسال شده است و لذا نيازي به انجام كارهاي مخفيانه و غيرشرعي نيست.

4- همكاران و مديران كميته امداد وظيفه شاق و خطير ياري رساندن به حدود شش ميليون از هموطنان و ولي نعمتان عزيزمان را برعهده دارند و هرگونه اقدام و فعلي كه فرايند خدمت رساني به اين قشر شريف را به مخاطره انداخته و اعتماد عمومي مردم نيكوكار و نيك انديش كشورمان به خدمتگزارانشان را مخدوش نمايد، مذموم و قابل نكوهش است و برهمين اساس انتظار مي رود اهالي رسانه و اصحاب جرايد، با در نظر گرفتن حساسيت و اهميت جامعه هدف و ذي نفعان كميته امداد پيش و بيش از ديگر هموطنان عزيز با يادآوري كاستي ها و داوري درباره بايدها و نبايدهاي عملكرد كميته امداد علاوه بر ياري رساندن به اصلاح فرايندهاي خدمتگزاري بر كاهش آلام و آسيب هاي ناشي از فقر ياري رسانند. نكته مهم ديگر اينكه، رويكرد رسانه اي كميته امداد امام (ره) ايجاد تعامل با همه رسانه ها فارغ از مشي سياسي آنان بوده چرا كه خدمت رساني صادقانه و فراگير به اقشار آسيب پذير جامعه نيازمند هم دلي و هم زباني همه ايرانيان نيك انديش بوده و افتادن در دام رفتارهاي سياسي و غير مرتبط با وظايف سازماني كميته امداد به منزله سم مهلكي در مسير خدمتگزاري خواهد بود.
نظرات بینندگان