arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۳۵۱
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۲ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۴

آخرین جزییات رسیدگی به تخلفات در حیران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

احمد سیاوش پور با تاکید بر عزم و اراده جدی دستگاه قضایی در مبارزه با زمين خواري و تغيير كاربري غيرمجازدر گردنه حيران اظهارکرد: تخلفات چندانی در اراضی ملی صورت نگرفته و عمده تخلفات در بخش مستثنیات است .

رئیس کل دادگستری استان گیلان در گفت‌وگو با میزان با تشریح آخرین جزییات رسیدگی به ساخت و سازهای غیرمجاز در گردنه حیران بیان کرد: منطقه حيران دارای 1047 هكتار اراضي ملي و 1200 هكتار مستثنيات است که با تحقيقات انجام شده، اراضي ملي مورد تصرف قرار نگرفته است.

وی افزود: بنا به اظهارات مدير كل منابع طبيعي و آبخيز داري استان گيلان، در منطقه حيران هيچ تصرفي در عرصه منابع طبيعي صورت نگرفته و عمده تخلفات در عرصه مستثنيات بوده است كه پيگيري هاي لازم در اين زمينه به عمل خواهد آمد.

 سیاوش پور در ادامه بیان کرد: در تخلفات معدودی که در بخش منابع طبیعی صورت گرفته بود، حکم به نفع منابع طبیعی صادر شده و در سال‌های گذشته بیش از 20 هکتار به اراضی ملی بازگشته است.

این مسئول عالی قضایی اضافه کرد: در بررسی های میدانی که در حال انجام است نتایج تخلفات درمورد مستثنیات به معنای ساخت و سازهای غیرمجاز به اطلاع عمومی خواهد رسید.

سیاوش پور اظهارکرد: استان گیلان منطقه ای گردشگری که حفاظت از جنگل‌ها به طور خوبی انجام شده است و دستگاه قضایی استان با جدیت بر هرگونه تجاوز و تعرض به اراضی ملی و جنگل ها نظارت خواهد داشت.

وی با تاکید بر حفظ حقوق بیت المال اظهارکرد:  اجازه تخطي و تجاوز به بيت المال به هيچ فرد و ارگاني داده نخواهد شد و از دادستان‌های حوزه های قضایی استان خواسته ایم با تخلفات با قاطعیت و جدیت برخورد کرده و ساخت و سازهای غیرمجاز را تخریب کنند.                                                                                                                                                                               
به گفته رئیس کل دادگستری استان گیلان  مناطقي چون سرولات در چابكسر، واجارگاه در كلاچاي ، ديلمان در سياهكل، ليلا كوه در لنگرود ، جنگل هاي ماسال، جاده اسالم به خلخال و ييلاقات تالش را  از جمله مناطق خوش آب و هوا  و داراي طبيعتي چشمگير هستند كه ساخت سازهاي غير قانوني در آن ديده شده است .

وی تاکید کرد: دستگاه قضايي استان به ويژه دادستان‌ها بايد اشراف بیشتری به این موضوع داشته و در  صيانت از اراضي ملي، جنگلها و حفظ حقوق بيت المال کوشش وتلاش بیشتری داشته باشند.

وی درادامه از تشکیل کميته اي در معاونت پيشگيري از وقوع جرم استان برای شناسایی نقاط آسيب پذيري همانند گردنه حيران خبرداد و افزود: اقداماتي پيشگيرانه  در جهت صيانت از اراضي ملي در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری میزان،  «حیران» نام روستایی ییلاقی درشهرستان آستارا واقع در استان گیلان است که از سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تشکیل شده و از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این استان است که این روزها مورد سوء استفاده زمین خواران قرار گرفته است که با اقدامات گسترده دستگاه قضایی، دست متجاوزان و سودجویان به اراضی ملی دراین منطقه کوتاه خواهد شد.

به گفته حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژیه معاون اول قوه قضاییه جایی که دراین منطقه ویلاسازی می‌شود بیش از 2 هزار هکتار است که از این 2 هزار هکتار بالغ بر 1 هزار هکتارش مربوط به منابع طبیعی است و 1 هزار هکتار دیگر آن جزء مستثنیات است، یعنی در اختیار افراد بوده و مالک دارد.

 حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژیه در هشتاد و چهارمین نشست خبری خود دراین رابطه اظهارکرد طرح جامعی به نام طرح هادی را در آنجا پیاده کرده‌اند و بر اساس آن طرح، برخی از افراد که صاحب مستثنیات هستند ساخت و سازهایی را کرده‌اند که با مجوز دهیاری، شورای شهر و... بوده و عده‌ای دیگر هم از بخش زراعی مجوز گرفته‌اند.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد که تعداد معدودی یعنی حدود 20 الی 30 نفر، کسانی هستند که از هیچ کجا مجوز اخذ نکرده‌اند. بحث این است که آیا کسانی که جزء مستثنیات هستند، حق ویلاسازی در منطقه دارند؟ زیرا باید نهادهای ذیربط در این زمینه تصمیمات لازم را اخذ کنند.

 وی در رابطه با  پرونده‌هایی که در این مورد به قوه قضائیه گزارش شده، هم در استان‌ اردبیل و هم در استان گیلان بیان کرد: از قوه قضائیه و استانداری در حال رسیدگی موضوع و تفکیک زمین‌ها هستند تا بفهمند که کسانی که با مجوز ساخت و ساز را انجام داده‌اند باید چه کار کنند.
سخنگوی قوه قضائیه همچنین یادآور شد: یکی از مشکلات ما این است که مراکز مختلف جواز ساخت را می‌دهند. در رسیدگی‌هایی که قوه قضائیه انجام می‌دهد اگر این ساخت و سازها غیرمجاز باشد حتماً برخورد می‌کنیم.
نظرات بینندگان