arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۶ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۴

روحانی: کشورهای منطقه باید ریشه های تروریسم را بخشکانند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رییس جمهوری گفت: کشورهای منطقه باید با همکاری یکدیگر تلاش کنند تا ریشه های فرهنگی تروریسم و همچنین اقدامات آن ها در منطقه خشکانده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت السلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه در نشست مشترک هیات های عالی رتبه ایران و قرقیزستان افزود: باید با کمک یکدیگر چهره واقعی اسلام را به جهانیان نشان دهیم و کمک کنیم تا غده سرطانی تروریسم از منطقه ریشه کن شود.

رییس جمهوری در مورد حضور و فعالیت گروه های تروریستی در منطقه اظهار داشت: متاسفانه امروز عده ای به دروغ ادعای پیروی از اسلام می کنند در حالی که در باطن شیطان هایی آدم کش و ضد اسلام هستند و مورد حمایت قدرت هایی نیز قرار دارند که ضداسلام عمل می کنند.
روحانی ایران و قرقیزستان را دارای تاریخ و ریشه های فرهنگی مشترک و واحد دانست و اضافه کرد: هیچ مانعی در مسیر توسعه بیش از پیش روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تهران- بیشکک وجود ندارد.

رییس جمهوری اظهار داشت: دیدگاه دو کشور در عموم مسایل به هم نزدیک است و ما از اتخاذ سیاست های مستقل از سوی قرقیزستان در راستای تامین منافع ملی این کشور خرسندیم.

**برنامه بلند مدت 10 ساله همکاری ایران و قرقیزستان
رییس دولت تدبیر و امید افزود: دو کشور زمینه های همکاری فراوانی در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارند که می توانند با طراحی برنامه بلند مدت 10 ساله و برنامه های کوتاه مدت تر، تعاملات خود را در این زمینه ها گسترش دهند.

روحانی سفر همتای قرقیزستانی خود به تهران را نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور توصیف کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با اتکا به توان بخش مهندسی و خصوصی خود از تجربه و پیشرفت های قابل توجهی در عرصه های زیربنایی از جمله احداث خطوط ریلی، بخش های مختلف صنعتی، انرژی، پزشکی و غیره برخوردار و آماده است همکاری های خود را در این زمینه ها با قرقیزستان و سایر کشورهای منطقه گسترش دهد.

رییس جمهوری با بیان این که گسترش همکاری های اقتصادی پایدار و همه جانبه، روابط دو کشور را تضمین خواهد کرد، گفت: باید زمینه رفت و آمد بازرگانان، دانشگاهیان و عموم مردم دو کشور را تسهیل کنیم تا به این ترتیب مقدمات لازم برای ارتباط شاداب بخش های خصوصی و گسترش بیش از پیش و پایدار روابط دو کشور فراهم شود.


**رییس جمهوری قرقیزستان: عضویت ایران در شانگهای را ضروری می دانیم
آلماس بیگ آتامبایف رییس جمهوری قرقیزستان نیز با ابراز خوشحالی از سفر به ایران به عنوان کشوری با سابقه تمدنی کهن و اشتراکات تاریخی و فرهنگی گسترده با کشورش، اظهارداشت: ایران و قرقیزستان دو همسایه و اهل یک خانواده هستند و باید با مهیا کردن بیش از پیش مقدمات، تعاملات و همکاری های دو کشور را به صورت روزافزون گسترش دهیم.

رییس جمهوری قرقیزستان با تاکید بر اینکه بنده نیز مانند رییس جمهوری اسلامی ایران معتقدم که باید نگاه ما رو به جلو بوده و برای همکاری های پایدار و بلند مدت برنامه ریزی کنیم، اضافه کرد: مشارکت ایرانی ها در اجرای پروژه های زیربنایی در تاجیکستان تصویر مطلوبی از آینده همکاری با ایران پیش روی ما قرار داده است و علاقه مندیم با فعال تر شدن کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور، به گسترش روابط سرعت بیشتری ببخشیم.

آتامبایف با تبریک توفیق کشورمان در مذاکرات هسته ای، این توافق را دارای منافع بسیار برای همه منطقه و جهان دانست و تصریح کرد: باید هر گونه تحریم های ایران به طور کامل برطرف شوند چرا که گسترش مشارکت سازنده ایران در طرح های توسعه ای کشورهای منطقه، به نفع ملتها و صلح است.

رییس جمهوری قرقیزستان، گسترش خطوط ارتباطی بین کشورهای منطقه را مورد تأکید قرار داد و گفت: روابط کشورهای منطقه باید در همه حوزه ها باشد، در همین راستا معتقدیم عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای به نفع منطقه و توسعه صلح و ثبات خواهد بود و ما این حضور را ضروری می دانیم.

آتامبایف با اشاره به متوقف کردن حضور آمریکا در پایگاه نظامی مناس این کشور خاطرنشان ساخت: بعد از تعطیل کردن این پایگاه، آمریکایی ها ما را تهدید کردند اما اتخاذ سیاست مستقل و حفظ استقلال کشورمان برای ما بیش از هر چیز اهمیت دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز نگرانی از فعالیت های تروریستی در منطقه اظهارداشت: متأسفانه گروهک های تروریستی که ساخته و پرداخته سرویس های اطلاعاتی غربی هستند، ماموریت دارند تا چهره اسلام را مخدوش کنند.

رییس جمهوری قرقیزستان با تاکید بر این که قرقیزستان آماده هرگونه همکاری برای مبارزه با تروریسم است، از دکتر روحانی برای سفر رسمی به کشورش دعوت به عمل آورد که این دعوت مورد پذیرش قرار گرفت.

رییس جمهوری قرقیزستان شامگاه گذشته در صدر هیاتی وارد تهران شد و صبح امروز(شنبه) مورد استقبال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری قرار گرفت.
نظرات بینندگان