arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۴۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۸ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۴

سيف: بايد اجازه دهيم بازار نسبت به نرخ ارز قضاوت کند

رئيس کل بانک مرکزي با بيان اينکه در دوره گذشته 22 ميليارد دلار منابع ارزي را طي 1.5 سال به بازار عرضه کردند تا به اصطلاح قيمت ارز کاهش يابد، گفت: جلوي افزايش و کاهش قيمت دلار را گرفتن هنر نيست، بايد اجازه دهيم بازار نسبت به نرخ ارز قضاوت کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئيس کل بانک مرکزي با بيان اينکه در دوره گذشته 22 ميليارد دلار منابع ارزي را طي 1.5 سال به بازار عرضه کردند تا به اصطلاح قيمت ارز کاهش يابد، گفت: جلوي افزايش و کاهش قيمت دلار را گرفتن هنر نيست، بايد اجازه دهيم بازار نسبت به نرخ ارز قضاوت کند.

ولي‌الله سيف در همايش سراسري مديران و روساي مرکز حراست‌هاي کشور که صبح امروز در بانک مرکزي برگزار شد، ثبات اقتصادي حال حاضر در کشور را ناشي از امنيت مناسب ايجاد شده در دولت يازدهم دانست و با تقدير از عملکرد وزارت اطلاعات اظهار داشت: وجود امنيت و آرامش در کشور کمک مي‌کند، مسئولان اقتصادي امکان برنامه‌ريزي بلندمدت و پيشبرد اهداف کلان اقتصادي را دنبال کنند.

وي با اشاره به کاهش نرخ تورم به 15.4 درصد افزود: هدف‌گذاري اصلي دولت طي دوسال آينده، تورم تک رقمي با ثبات است. اين در حالي است که طي سال‌هاي گذشته اقتصاد ايران به تورم 9.9 درصد هم رسيد، اما اين شرايط با ثبات نبود و تورم دوباره دستخوش نوسانات شديد شد.

سيف بر نقش تورم در ايجاد ثبات و آرامش در اقتصاد تاکيد کرد و افزود: تورم بيشترين فشار را بر اقشار ضعيف و کم درآمد وارد مي‌کند، بنابراين اگر نرخ تورم به ثبات برسد اين مهم به ايجاد عدالت اجتماعي و کاهش فاصله طبقاتي در کشور منجر خواهد شد.

رئيس شوراي پول‌ و اعتبار به تورم بالاي 40 درصد و شرايط متزلزل اقتصاد کشور در زمان استقرار دولت يازدهم اشاره و خاطرنشان کرد: نوسانات شديد در اقتصاد تا حدي بود که آرامش از خانوارها سلب شده بود و حتي در خريدهاي روزمره نيز شاهد تغيير قيمت‌ها به صورت روزانه بوديم.

وي دستاوردهاي تورم را تنها متعلق به بانک‌مرکزي ندانست و آن را ناشي از عزم و اراده جدي در دولت، نگاه روشن رئيس‌جمهوري و انسجام و اتفاق نظر و همفکري در تيم اقتصادي دولت عنوان کرد.

وي به شرايط منفي اقتصاد به واسطه نوسانات شديد نرخ ارز در دولت گذشته اشاره کرد و افزود: پيش‌بيني‌پذير شدن اقتصاد يکي از ويژگي‌هاي ثبات اقتصادي است و در چنين بستري فعال اقتصادي و سرمايه‌گذار قادر خواهد بود برنامه‌ريزي کند.

سيف نوسانات غيرمنطقي و پيش بيني نشده در اقتصاد را مورد تاکيد قرار داد و گفت: در اقتصادي که يک خبر به آن شوک وارد مي‌کند و به واسطه هيجانات، ناگهان قيمت ارز سه برابر مي‌شود و همچنين قيمت مواد غذايي افزايش شديد پيدا مي‌کند، در چنين فضايي سرمايه‌گذار و فعال اقتصادي فعاليت‌هايي را که به پيش بيني بلندمدت نياز دارد، رها کرده و به دنبال فعاليت سفته بازي و دلالي مي‌رود.

رئيس کل بانک مرکزي با اشاره به مشخصه‌هاي اقتصاد بيمار گفت: در يک اقتصاد بيمار توليد، صادرات و اشتغال جايگاهي ندارد که خوشبختانه با استقرار دولت يازدهم شرايطي فراهم شده که مجددا به توليد بها داده مي‌شود و معاملات دلالي و سفته بازي جايگاه خود را از دست داده است. امروز فعالان اقتصادي به دنبال توليد و فعاليت بلندمدت در راستاي ايجاد اشتغال، افزايش صادرات و قدرت اقتصادي کشور و تقويت ارزش پولي ملي هستند.

سيف با تاکيد بر اين که قيمت ارز در بازار بايد کشف شود، افزود: اينکه در دوره گذشته 22 ميليارد دلار منابع ارزي را طي 1.5 سال به بازار عرضه کردند تا به اصطلاح قيمت ارز کاهش يابد، معناي آن افزايش ارزش پول ملي نيست، بلکه افزايش ارزش پول ملي در سايه توليد و اشتغال محقق مي‌شود.

وي با اشاره به کاهش 54 درصدي نوسانات نرخ ارز در پنج‌ماهه اول سال 94 نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: جلوي افزايش و کاهش قيمت دلار را گرفتن هنر نيست؛ بايد اجازه دهيم بازار نسبت به نرخ ارز قضاوت کند.

رئيس کل بانک مرکزي به عملکرد مثبت وب سايت اعلام نرخ ارز (سنا) اشاره و تصريح کرد:‌ هم اکنون اين وب سايت متوسط نرخ خريد و فروش نرخ ارز را به صورت واقعي اعلام مي‌کند.

سيف درباره موسسات اعتباري غيرمجاز اظهارداشت: کارگروهي با مسئوليت بانک مرکزي و حضور دستگاه‌هاي نظارتي تشکيل شده تا با قاطعيت با موسسات غيرمجاز که آرامش اقتصاد را به هم مي‌زنند و مشکلات اجتماعي ايجاد مي‌کنند برخورد کند.

وي گفت: تلاش کرديم به مردم هشدار دهيم که فريب چند درصد سود اضافه موسسات غيرمجاز را نخورند که به واقع اين سود اضافه همراه با ريسک خواهد بود و ممکن است کل سرمايه افراد را با مخاطره مواجه کند، لذا در اين راستا مردم اين هشدارها را جدي گرفتند و اما همچنان افرادي هستند که سرمايه‌هاي خود را در اين موسسات سپرده گذاري کرده‌اند که بايد ريسک آن را بپذيرند.

سيف ضمن قدرداني از تلاش‌ شبانه‌روزي حراست‌هاي کل کشور تاکيد کرد: خوشبختانه امروز نهاد حراست تاحد زيادي به بلوغ رسيده که موجبات امنيت و آرامش را در کشور فراهم آورده است تا مسئولان نظام و مديران اقتصادي کشور در سايه اين آرامش، امکان برنامه‌ريزي بلندمدت‌ را داشته باشند.

*لزوم همکاري حراست ها در مبارزه با مفاسد اقتصادي

مديرکل حراست بانک مرکزي نيز در اين همايش، وزارت اطلاعات را کانوني منسجم براي اتحاد عمومي و فعاليت اين وزارتخانه را فرصت مغتنمي براي ثبات و سرمايه‌گذاري اقتصادي خواند و با اشاره به وجود امنيت مناسب در کشور گفت: امروز امنيت کشور مرهون مجاهدت‌ها و ايثارگري‌هاي خيل عظيم جامعه اطلاعاتي است و لازم است قدردان اين فعاليت ها و عزيزان باشيم.

علي عبدالملکي افزود: خوشبختانه عملکرد تيم اقتصادي دولت موجبات رضايت‌مندي و خشنودي مقام معظم رهبري را فراهم آورده است و ايشان در ديدار اعضاي هيات دولت از ثبات و آرامش اقتصادي تقدير کردند و بانک مرکزي نيز با وجود مدير مجرب و با اعتماد به نفس، مصمم به انضباط پولي در کشور و برخورد با موسسات غيرمجاز است.

وي هم افزايي مجموعه حراست‌هاي سازمان ها و دستگاه هاي اجرايي براي مبارزه با مفاسد اقتصادي و افراد و گروه‌هايي را که در نظام پولي و بانکي اخلال ايجاد مي‌کنند، مهم و تاثيرگذار دانست.
منبع: فارس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
0
0
واقعا مناسفم بر ای این طرز فکر.
نظرات بینندگان