arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۰ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۴

سهم نیم‌درصدی ایران از گردشگری در دنیا

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: در سال 2014 حدود یک میلیارد و 100 میلیون نفر گردشگر در سطح دنیا بوده که سهم ایران از این تعداد تنها نیم‌درصد بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سمیع‌الله حسینی مکارم اظهار کرد: موضوع میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در سال‌های اخیر مورد توجه جدی قرار گرفته، در حالی که در 60 سال گذشته جایگاه خوبی برای میراث فرهنگی شاهد نبودیم و محورهای توسعه هیچکدام در ارتباط با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نبوده، بلکه غالب توسعه صنعت و کشاورزی بوده است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به این امر دارند و سیاست‌های ابلاغی در دو محور مهم به میراث فرهنگی و گردشگری برمی‌گردد تاکید شده تا گردشگران موجود 5 برابر شوند.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به تاکیدات ریاست جمهوری بر این امر تصریح کرد: در برنامه ششم، 6 محور برای توسعه منظور شده که یک محور آن گردشگری است و این امر نشان دهنده برنامه‌های کشور در راستای گردشگری و میراث فرهنگی است.

حسینی مکارم با بیان اینکه بیش از 50 کشور هستند که گردشگری را اولویت اول خود یا یکی از محورهای توسعه خود قرار داده‌اند، تاکید کرد: در سال 2014 حدود یک میلیارد و 100 میلیون نفر گردشگر در سطح دنیا بوده که سهم ایران از این تعداد تنها نیم‌درصد بوده که از مجموع درآمد حدود 1400 میلیارد دلار تنها 75میلیارد دلار سهم ایران بوده است.

وی ادامه داد: در زمینه گردشگری اعم از تاریخی و فرهنگی جایگاه بالا داریم که بیش از 32 هزار اثر تاریخی به ثبت ملی رسانده‌ایم.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به اینکه حدود یک میلیون بنا تاریخی داریم که شناسایی و ثبت نرسیده است، افزود: با توجه به اینکه طبیعت‌گردی یکی از شاخه‌های گردشگری است که مورد توجه بسیاری از گردشگران جهان قرار دارد در بحث گردشگری طبیعی ظرفیت‌های خوبی داریم.

حسینی مکارم اظهار کرد: گردشگری فرهنگی و تاریخی ایران بی‌بدیل است و تا کنون 19 اثر تاریخی را در سطح جهانی به ثبت رسانده‌ایم.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی بالغ بر 35 هزار سال تمدن دارد و همچنین آثار باقی مانده حاکی از تمدن و فرهنگ 2500 تا 3000 ساله در این استان است.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: گردشگری فرهنگی و تاریخی و ‌بیعت گردی انواع گردشگری است که در استان به صورت بالقوه وجود دارد و می‌توان به فعلیت برسد.

800 اثر تاریخی ثبت شده در خراسان جنوبی

حسینی مکارم افزود: 800 اثر تاریخی ثبت شده در این استان نشان از ظرفیت بالای گردشگری فرهنگی و تاریخی است و کویر بکر دیگر ظرفیت بالای گردشگری خراسان جنوبی است.

وی ادامه داد: بودجه‌ای برای تامین زیرساخت‌های کمپ رصدخانه سه قلعه در نظر خواهیم گرفت و همچنین برای کمپ حیدرآباد و تامین زیرساخت‌های آبگرم فردوس نیز کمک خواهد شد.

قنات بلده و باغستان فردوس در صف ثبت جهانی

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه پرونده قنات بلده فردوس و باغستان فردوس برای ثبت جهانی در حال بررسی است، گفت: یک‌سری نُسخ خطی در مدرسه میراث فردوس داریم که کمک‌هایی برای تاسیس موزه نسخ خطی نیز خواهیم داشت.

حسینی مکارم با بیان اینکه خراسان جنوبی سهم خود را در زمینه گردشگری در کشور حفظ نکرده است، افزود: اگر قرار است که ۲۵ میلیون گردشگر به کشور وارد شوند، خراسان جنوبی باید سهم خود را از این تعداد مشخص کند.

80 رشته صنایع‌دستی در کشور

وی با اشاره به اینکه از لحاظ انواع و کیفیت صنایع‌دستی در دنیا رتبه سوم را داریم تصریح کرد: 80 رشته مشخص صنایع دستی در کشور داریم از جمله مشکلاتی که در این خصوص وجود دارد بحث عرضه و تقاضای صنایع دستی است.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه در خراسان جنوبی ۴۰ نوع صنایع دستی داریم، گفت: با وجود این تعدد صنایع دستی در خراسان جنوبی، اما در زمینه ترویج آن اقدامات مناسبی انجام نشده است.

وی ادامه داد: ایجاد بازارچه‌ها و خانه‌های صنایع‌دستی و آموزش‌های سیستماتیک از جمله عوامل در رونق صنایع دستی است.

شناسایی ۴۶۴ روستای هدف گردشگری در کشور

تاجیک، مدیرکل مناطق نمونه گردشگری کشور نیز گفت: ۴۶۴ روستا در کشور به عنوان روستای هدف گردشگری شناخته شده که از این تعداد ۱۲۰ روستا به عنوان روستای اولویت اول انتخاب شده که تاکنون ۱۰ میلیارد تومان به این روستاها اختصاص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۶۳ روستا از کمک‌های زیرساختی بهره‌مند شده‌اند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان