arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۵۱۱
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۰ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۴

آغاز جشنواره فرهنگی اقوام ایرانی در تهران

نخستین جشنواره فرهنگی هنری "ایران در تهران" طی مراسمی با حضور عشایر، اقوام و گروه‌های هنری 25 استان کشور در بوستان جوانمردان ایران در حال برگزاری است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در این جشنواره به مدت 15 شب اقوام کرد، ترکمن، آذربایجان، سیستان و بلوچستان، خراسان( ایل کرمانج)، بوشهر ، گیلان ، لرستان و سایر اقوام کشور حضور خواهند داشت و با صنایع دستی و سوغات محلی و قومی خود از جمله گلیم، جاجیم، گبه، خاتم کاری و قلم زنی، پارچه های نفیس، سفال ، شیرینی ها و غذاهای محلی و ... پذیرای بازدیدکنندگان خواهند بود.

تبیین جایگاه زن در اقوام ، ایلات و عشایر ایران، ترسیم ویژ گی هایی همچون جوانمردی ، وطن‌دوستی و پایبندی به وحدت و انسجام ملی و دینی در میان اقوام ایرانی و نمایش سبک زندگی اصیل و دست نخورده ایرانی از جمله اهداف این جشنواره است و فضایی فراهم شده است تا شهروندان با بخشی از آداب و رسوم ، صنایع دستی و هنرهای سنتی تمامی اقوام ایرانی و در واقع با ریشه های تاریخی خود آشنا شوند.

عشرت شایق، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه 22 در مراسم افتتایح نخستین جشنواره فرهنگی هنری "ایران در تهران" با اشاره به ضرورت شناخت مردم از پیشینه فرهنگی و هویتی خود گفت: در کنار بزرگراه همت که با عبور روزانه هزاران خودرو تبدیل به نمادی از هیاهوی شهری شده است، در بوستان جوانمردان اقوامی جمع شده‌اند تا پیام سبک زندگی بکر و دل‌انگیز ایلیاتی را به ما برسانند و با نمایش آیین‌ها و آداب و رسوم زیبای خود، مینیاتوری از لطافت و شکوه سبک زندگی اصیل ایرانی را به نمایش بگذارند.

نخستین جشنواره فرهنگی هنری "ایران در تهران" به همت فرهنگسرای تهران، با حمایت شهردار منطقه 22 و با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری این منطقه به مدت 15 روز از ساعت 17 الی 24 در بوستان جوانمردان ایران با برنامه‌های فرهنگی هنری متنوع و با رویکرد ترویج سبک زندگی مبتنی بر ظرفیت‌های بومی کشور برگزار می‌شود.

آذری‌ها با گروه هنری داغلار، خراسانی‌ها با گروه مریدان شیخ جام، کردها با گروه ساولاغ، بوشهری‌ها با گروه آوای جنوب و کرمانی‌ها با گروه شیلان از جمله گروه‌های هنری هستند که با میزبانی ایل قشقایی در این جشنواره برنامه‌های شبانه هنری و آیینی خواهند داشت.

همچنین صنایع‌دستی، هنرهای سنتی، سوغات و غذاهای سنتی 25 استان کشور در بیش از 60 غرفه و چادر عشایری در فضایی به مساحت 5 هزار متر مربع عرضه می‌شود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان