arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۵۱۲
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۰ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۴

گنجی که در شاهدیه گم شده است

شهردار شاهدیه گفت: شهر شاهدیه گنج گمشده‌ای است که باید کشف شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمد جواد ابوالحسینی، شهردار شاهدیه در همایش نگاهی به تاریخ و فرهنگ شاهدیه اظهار کرد: شهر شاهدیه متشکل از سه روستای ابرندآباد، گردفرامرز و نصرت آباد است. ابرندآباد، قدیمی‌ترین منطقه شاهدیه و قدمتی چند هزار ساله دارد.

وی ادامه داد: شهر شاهدیه، پهنه سبزی در دل کویر با باغات منحصر به فرد دارد که طراوت خاصی را به این منطقه داده است. امیدواریم برگزاری این همایش شروعی برای این حرکت باشد تا همگان با آداب و رسوم و فرهنگ دیرین شاهدیه آشنا شوند. تلاش کنیم تا فرهنگ این منطقه را هم به خود و هم به دیگران بشناسانیم. به آن ببالیم و به رشد و پویایی آن کمک کنیم.

محمد علی طالبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد نیز در این همایش گفت: شهر شاهدیه دارای بافتی دست نخورده است که باید حفظ شود.

وی افزود: شهر شاهدیه از محلات ابرندآباد، نصرت آباد و گردفرامرز تشکیل شده و دارای مردمی پرتلاش و باصفا است که کمترین حاشیه و تنشی را در این محلات داشته‌اند. همچنین وجود باغات و قنات‌هایی که در این منطقه وجود دارد نشان از سخت کوشی و تلاش پیشینیان این منطقه دارد. باید این منش و رفتار حفظ شده و به نسل آینده نیز منتقل شود.

طالبی اظهار کرد: حفظ بافت تاریخی و یادگارانی که گذشتگان برای ما به ارث گذاشته‌اند از وظایف مهم نسل امروز است و نباید بهانه به‌سازی باعث تخریب و از بین رفتن این بافت شد. هر چند باید با فراهم کردن امکانات و شرایط لازم زمینه را برای حضور بیشتر مردم در بافت تاریخی فراهم کنیم تا با حضور مردم، روح هم در بافت تاریخی جاری باشد. با خالی شدن بافت از سکنه کم کم شاهد تخریب و از بین رفتن آن خواهیم بود.

"سیدمحمد جعفر میرجلیلی" پژوهشگر و استاد دانشگاه اهل شاهدیه نیز در این همایش گفت: اهالی ابرندآباد، مردمی با پیشینه مذهبی بسیار قوی هستند و مراسم عزاداری این منطقه در ماه‌های محرم و صفر بدون توقف ادامه دارد. برای برگزاری این مراسم‌ها، حسینیه‌های زیادی در جای جای ابرندآباد و گردفرامرز بنا شده است.

وی افزود: تعدادی از این حسینیه‌ها می‌توانست به عنوان بنای تاریخی مورد توجه قرار گیرد اما از این مکان‌ها فقط حسینیه سیدگل سرخ یا سید اسماعیل سالم است و بقیه تحت تاثیر طرح توسعه فضا دست خوش تخریب شده‌اند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: تعدد مراکز مذهبی فعال سبب شده شهر شاهدیه را حسینیه یزد بدانند و از قدیم الایام موقوفات بسیاری برای حمایت از عزاداری‌ها ایجاد شده است.

در این همایش از چهار نفر از مفاخر و بزرگان شاهدیه تجلیل شد و حضار با حضور در پارک طبیعت شهر شاهدیه، المان "هد هد" را رونمایی کردند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان