arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۱ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۴

اقدام عجيب دربار سعودي در سفر پادشاه عربستان به آمريکا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پايگاه خبري محيط اليمن به نقل از يک شاهزاده مخالف سعودي نوشت: محمد بن سلمان جانشين وليعهد عربستان و فرزند پادشاه، گروهي را مامور کنترل حرکات و سخنان پدرش در سفر به آمريکا کرده بود.

اين پايگاه خبري به نقل از نوشته اين سعودي مخالف معروف به نام مجتهد در شبکه اجتماعي توييتر مي افزايد: سفر شاه سلمان بن عبدالعزيز به آمريکا به دليل وضعيت جسماني، روحي و عقليش، موجب اضطراب و نگراني سياسي فرزندش محمد بن سلمان شده بود.

به گفته مجتهد، محمد بن سلمان همه ارتباطات تلفني با شاه سلمان را از مدت ها قبل تحت کنترل داشته و همه تماس ها بجز تماس هاي خانوادگي از همسر و فرزندانش را با شاه ممنوع کرده و همه ارتباطات تلفني نيز ضبط شده و براي محمد بن سلمان فرستاده مي شود.

در اين خبر آمده است: شاه سلمان از انجام کارهاي شخصي خود نيز ناتوان است و تمامي امور شخصي اش را محمد بن سلمان وزير دفاع و جانشين وليعهد بر عهده دارد.

بر همين اساس، در سفر شاه سلمان به آمريکا، محمد بن سلمان گروهي از افراد را براي مرتب کردن و کنترل حرکات و سخنان ملک سلمان تعيين کرده که آنها تمامي مکاتبات، دستورات و افرادي که قرار ملاقات داشتند و نيز همه اطلاعات ورودي و خروجي براي شاه سلمان را تحت کنترل داشتند.

اين شاهزاده سعودي مي افزايد: اوضاع نابسامان جسمي و عقلي که شاه سلمان به آن مبتلا است موجب شده برخي حرکات که موجب رسوايي و سرافکندگي مي شود، از وي سر بزند.

بنا بر تصميم محمد بن سلمان براي جلوگيري از هرگونه کودتايي در اين کشور، هيچ فردي از خانواده سلطنتي حق تماس با شاه سلمان را ندارد.

تغييرات سياسي توسط شاه عربستان که دو پست حساس وليعهد و وزير امور خارجه را نيز در بر گرفت به حکومت «سلمان بن عبدالعزيز» امکان داد تا از قدرت شاهزادگاني که روي سنت هاي به جاي مانده از بنيانگذار سعودي تأکيد مي کردند بکاهد و نوعي تغييرات مديريت شده را به پيش ببرد.

تغييراتي که در روز انتصاب سلمان به مقام پادشاهي در درون حکومت روي داد و به برکناري شخصيت کهنه کاري چون «تويجري» منجر شد، نوعي اقدام پيشدستانه براي مهار مخالفت هاي دروني با سياست هاي سلمان به حساب آمد. اقدام سلمان در زماني که هيات هاي سياسي براي شرکت در مراسم تدفين «عبدالله» به رياض آمده بودند، شتابزده بود و از اين رو ناظران سياسي وقوع تغييرات گسترده تري را در آينده عربستان پيش بيني کردند.

اما برکناري وليعهد، وزير امور خارجه، رئيس راديو تلويزيون و چهار وزير ديگر شامل بهداشت، کار، آموزش و حقوق بشر در مدتي کمتر از يکصد روز پس از تغييرات اوليه و در اثناي جنگ يمن، تغييرات به وجود آمده را غيرطبيعي نمايان کرد.

در اين بين، برکناري «مقرن بن عبدالعزيز» که حدود سه ماه پيش به اين سمت انتخاب شده بود و انتخاب محمد فرزند سلمان به جاي وي، به رغم آنکه تنها 27 سال سن دارد و فردي بي تجربه و ناوارد به امور حکومتي است نيز اعتراض خانواده سلطني را دامن زده و هر لحظه انتظار حادثه اي در اين کشور پيش بيني مي شود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان