arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۵۳۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۱ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۴

وزير امور خارجه چک: يک هواپيما بازرگان به ايران آورديم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رئيس اتاق بازرگاني ايران با بيان اينکه در حال حاضر روابط تجاري و اقتصادي دو کشور ايران و چک نزديک به صفر است گفت: ايران و چک مي‌توانند در زمينه‌هاي مختلف داروسازي، راه‌سازي، شهرسازي و صنايع هواپيمايي کوچک همکاري مشترکي داشته باشند.

هيئت تجاري جمهوري چک صبح امروز در اتاق بازرگاني ايران حضور يافت و در نشستي مشترک با رئيس اتاق بازرگاني کشور شرکت کرد.

در ابتداي اين مراسم محسن جلال‌پور رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: شرايطي که شما در سالهاي گذشته تجربه کرده‌ايد همان شرايطي است که ما امروز در آن قرار داريم به همين منظور تمايل زيادي براي استفاده از تجارب جمهوري چک در زمينه اقتصادي وجود دارد.

جلال‌پور افزود: شما در سالهاي گذشته رشد اقتصادي خوبي تجربه کرده‌ايد و 90 درصد اقتصاد کشور شما دست بخش خصوصي است همچنين تجربيات موفقي در مبارزه با فساد اداري و بهبود سيستم بازنشستگي و کنترل جمعيت داريد.

رئيس اتاق بازرگاني ايران ادامه داد:‌به دليل اتفاقاتي که درحال حاضر در کشور ما در حال رخ دادن است ما نيازمند به بهره‌برداري از تجربيات شما هستيم به طوري که اقتصاد ما در 80 سال گذشته نفتي و متکي بر شرکتهاي دولتي بوده است.

وي اضافه کرد: تحريم‌ها ما را به اين فکر انداخت که بايد رويه خود را عوض کرده تا از نوسانات قيمت نفت آسيب نبينيم.

جلال‌پور يادآور شد: اقتصاد جديد ايران بايد بر پايه بخش خصوصي و منابع مردم باشد. کشور ايران با توجه به موقعيتي که در ميان کشورهاي ثروتمند منطقه و برخي کشورهاي آشوب‌زده دارد شرايط مناسبي براي سرمايه‌گذاري و صادرات خواهد داشت.

وي اظهار کرد: ما به مقامات جمهوري چک پيشنهاد مي‌کنيم که براي سرمايه‌گذاري در ايران يک نگاه دراز‌مدت و برپايه سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک داشته باشند. همچنين از وزير امور خارجه چک خواسته مي‌شود تا در ارتباطات متقابل با ايران نگاهي احترام‌آميز و پايدار داشته باشد.

در ادامه اين مراسم لوبمير زاورال وزير امور خارجه کشور چک در ديدار با رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: جمهوري چک خاطرات خوبي در تجارت با ايران دارد و اين کشور را داراي بازرگانان و سرمايه‌گذاران معتبري براي همکاري متقابل مي‌داند.

وي اضافه کرد: بحران‌هاي اقتصاد اروپا نشان داد که ما بايد کالاهايي با کيفيت توليد کرده و از تکنولوژ‌ي‌هاي مدرن براي دستيابي به بازارهاي جهاني استفاده کنيم.

وزير امور خارجه چک يادآور شد: ما حاضريم از تجربياتي که در دوره انتقال خود به دست آورده‌ايم براي پيشرفت اقتصادي ايران در اختيار شما قرار دهيم.

وي اظهار کرد: ايران و جمهوري چک مي‌توانند در زمينه‌هاي داروسازي، راه و ترابري همکاري‌هاي خيلي موثري داشته باشند.

زاورال گفت: ما خوشحاليم که ايران به توافق هسته‌اي رسيده و از ابتداي سال آينده با برداشته شدن تحريم‌ها مي‌توانيم در زمينه‌هاي مختلف از جمله فاينانس‌ها با ايران همکاري داشته باشيم.

وزير امور خارجه چک: يک هواپيما بازرگان به ايران آورديم
وي تاکيد کرد: شرکتهاي چکي با نگاهي احترام‌آميز به ايران نگاه کرده و به دنبال توسعه روابط هستيم اما مي‌دانيد که در اين ارتباط راه سختي را پيش رو داريم.

اين مقام مسئول جمهوري چک تاکيد کرد: تعداد اعضايي که از کشور چک به ايران آمدند بيانگر علاقه ما براي توسعه دوباره همکاري‌هاي اقتصادي با کشور شما است به طوري که در اين سفر ما يک هواپيما بازرگان با خود به ايران آورديم.

در ادامه اين مراسم رئيس اتاق بازرگاني گفت: ايران و کشورهاي منطقه بازار مناسبي براي عرضه مواد شيميايي و دارويي هستند به طوري که ايران و جمهوري چک مي‌توانند با همکاري مشترک ظرفيت‌هاي خالي دارويي کشور و کشورهاي همسايه را پر کنند. اما در حال حاضر ورود غيرقانوني دارو به ايران گسترده است.

در ادامه اين مراسم جلال‌پور يادآور شد که باکشور چک مي‌توانيم در زمينه‌هاي راه و ترابري، ماشين‌سازي و خودروسازي همکاري‌هاي متقابلي داشته باشيم.

وي تاکيد کرد: سالانه ميلياردها دلار دارو در ايران و کشورهاي همسايه ما مصرف مي‌شود که اميدواريم با همکاريهاي مشترک و ايجاد شرکتهاي دو جانبه اين بازار را تامين کنيم.

اين مقام مسئول در بخش خصوصي اضافه کرد: در زمينه شرکتهاي دانش‌بنيان و صنايع هوايي کوچک نيز که مصارف مختلفي در بخش‌هاي کشاورزي و... دارد در ارتباط با جمهوري چک قابل همکاري و توسعه سرمايه‌گذاري است.

رئيس اتاق بازرگاني ايران تاکيد کرد: کشور چک فعاليت‌هاي مختلف در زمينه صنايع، از جمله شيشه و بلور دارد که مي‌توانيم در اين زمينه نيز همکاري‌هاي مشترک داشته باشيم اما متاسفانه اين وضعيت در حال حاضر تقريبا نزديک به صفر است.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان