arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۶۱۰
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۸ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۴

کشور‌هایی که بحران سوريه را وخيم‌تر کردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 يک روزنامه سرشناس انگليسي در يادداشتي به بحران چهارساله سوريه اشاره کرد و نتيجه آن را آوارگي مردم و بحران براي ملت سوريه و همچنين براي قاره اروپا دانست.

سرمقاله روزنامه اينديپندنت امروز (يکشنبه) به شرايط کنوني سوريه اختصاص يافت و در آن آمده است که دولت بشار اسد سقوط نمي‌کند اما کاهش قدرت آن به آوارگي ميليون‌ها سوري ديگر منجر خواهد شد.

در اين يادداشت به قلم «پاتريک کوکبرن» آمده است که تروريست‌هاي داعش تهديد کردند بزودي يک جاده حياتي را در داخل سوريه به طور کامل به دست خواهند گرفت. از دست دادن اين جاده به خارج شدن جمعيت کثيري از مردم ساکن سوريه از مناطق تحت تسلط دولت منجر مي‌شود که به معناي افزايش شمار آوارگان است.

اينديپندنت ادامه داد اخيرا داعش 22 مايل از بزرگراه «ام5» را به دست گرفته و اين بزرگراه مسير اصلي اتصال نواحي تحت تسلط دولت سوريه در دمشق به شمال و غرب اين کشور است.

کوکبرن همچنين بيان داشت «آغاز بحران اخير براي دولت بشار اسد بعد از تسلط داعش بر شهر مسيحي‌نشين و استراتژيک «القريتين» در شمال شرق دمشق بود. از آن زمان يعني 6 آکوست، يگان‌هاي داعش به سمت غرب پيشروي داشته و دو روستاي نزديک به بزرگراه «ام5» را به دست گرفتند. ارتش سوريه موفق به بازپس‌گيري «القريتين» نشد و داعش در اين شهر دست به نابود کردن صومعه «سنت اليان» زد».

اينديپندنت ادامه داد «عمده جمعيت 17 ميليوني ساکن داخل سوريه در مناطقي زندگي مي‌کنند که اکنون به دست داعش تهديد شده است. اين مردم از تسلط داعش بر شهرها و روستاهايشان به دليل قتل عام، قطع عضو و تجاوز بيمناکند».

کوکبورن از دست دادن بزرگراه «ام5» را براي دولت اسد شکست بزرگي عنوان کرده و ادامه داده است اين بزرگراه ستون فقرات نظام اسد است و هرگز کنترل خود را بر اين بزرگراه از دست نداده بود.

نويسنده مطلب ادامه داد با وجود آنکه آمار دقيقي براي تخمين زدن در دست نيست، نيمي از جمعيت مردم سوريه تا کنون بي‌خانمان شدند.

همچنين کميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان گفته است سوريه به کشوري بدل شده که بيشترين شمار مهاجران از آن به ديگر کشورهاي جهان مي‌روند. در حال حاضر يک چهارم مهاجران هان را سوري‌ها تشکيل مي‌دهند.

کوکبورن ادامه داده است «متاسفانه نگراني اروپا درباره پايان بحران مهاجران هيچ تلاشي را براي پايان دادن به جنگ سوريه، که همه چيز حاکي از بدتر شدن آن است،‌ انجام نداده است.»

اينديپندنت ضمن اشاره به سخنان «ديويد کامرون» نخست وزير انگليس نوشت «کامرون هفته گذشته گفت ما فکر مي‌کنيم مهم‌ترين تلاش آن است که صلح و ثبات براي اين بخش جهان فراهم کنيم». نويسنده اين يادداشت ادامه داد با وجود اين سخنان «بريتانيا، آمريکا، پادشاهي‌هاي خليج فارس و ترکيه بحران سوريه را با حمايت نظامي مخالفان از همان آغاز اين بحران، بدتر کردند».

وي در ادامه به احتمال مشارکت انگليس در ائتلاف آمريکايي ضد داعش خبر داده و نوشت اين حملات تنها مي‌تواند تفاوت اندکي ايجاد کند مگر اين که حملات عليه داعش باشد. کوکبورن ادامه داد آمريکا هم هيچ اقدامي را که مي‌تواند منجر به کمک به دولت اسد باشد، انجام نخواهد داد. ارتش‌هاي عراق و سوريه نيز ضعيف‌تر از آن بودند که شهرهاي از دست داده به داعش را بازپس گيرند.

در انتهاي يادداشت نويسنده بيان کرد که «دولت اسد يک‌شبه سقوط نخواهد کرد اما هر نشانه‌اي از ضعيف شدن آن ميليون‌ها سوري را قانع مي‌کند که زمان ترک کشور است. علي رغم بحران مهاجران که در نتيجه جنگ سوريه بوجود آمده است، دولت‌هاي بريتانيا، آمريکا، فرانسه و هرجاي ديگر تلاش اندکي براي کمک به پايان دادن آن مي‌کنند. نيمي از مردم سوريه پيش از اين بي‌خانمان شدند و ميليون‌ها نفر ديگر بزودي تلاش خواهند کرد از کشورشان فرار کنند. جنگ سوريه و بحران مهاجران اروپايي بخش و قسمتي از چيز مشابهي هستند».
منبع: فارس
نظرات بینندگان