arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۰ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۴

خیز ایران و آلمان برای افزایش مبادلات تا ٤ برابر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تا پیش از تشدید تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران، آمارها نشان می‌داد که آلمان شریک تجاری اول ایران است. شریکی که با صنایع برترش، اعتماد ایرانی‌ها را همیشه با خود داشته و دهه‌ها مشارکت دو طرفه صنعتی و اقتصادی را رقم زده بود. اما پس از تحریم‌ها، به تدریج این جایگاه از دست رفت و کشوری همچون امارات و چین، جای کشوری صنعتی را گرفتند و کشوری مانند امارات با اتکا به واسطه‌گری، توانست شریک برتر ایران شود. حال با تغییر وضع اقتصاد ایران، پس از توافق هسته‌ای، مذاکرات جدی ایران با شرکای قدیمی آغاز شده است.

در این دور تازه، شرکای قدیمی و شرکای مطلوب ایران شناسایی شده‌اند و مزیت‌های نسبی هر یک بررسی شده‌اند تا توافق‌های احتمالی از ضریب موفقیت بیشتری برخوردار شود. در این خصوص روز گذشته دور جدید مذاکرات برق و انرژی ایران و آلمان با سفر وزیر اقتصاد ایالت بادن وورتمبرگ به تهران آغاز ‌شد. مذاکراتی که درباره برق و انرژی بین ایران و آلمان در تیرماه با سفر هیأت تجاری – اقتصادی این کشور اروپایی آغاز شده بود. در آن دور اول، هیأتی به ریاست زیگمار گابریل قائم مقام صدراعظم و وزیر اقتصاد و انرژی آلمان در تهران انجام شد، تا اکنون دور دیگری ادامه یابد. در دور جدید مذاکرات، حمید چیت‌چیان وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران و نیلز اشمید، وزیر اقتصاد ایالت بادن وورتمبرگ در ساختمان وزارت نیرو با یکدیگر ملاقات کردند.

«نیلز اشمید» وزیر اقتصاد ایالت بادن وورتمبرگ آلمان صبح دیروز به تهران آمد و پس از دیدار با وزیر نفت ایران، به ساختمان اصلی وزارت نیرو رفت تا با «حمید چیت‌چیان» وزیر نیروی ایران دیدار و گفت‌وگو کند. هیأت ٦٨ نفره نمایندگان شرکت‌های مختلف آلمانی، وزیر اقتصاد ایالت بادن وورتمبرگ را همراهی می‌کنند. وزیر اقتصاد ایالت بادن وورتمبرگ آلمان پس از دیدار با چیت‌چیان، با «ولی‌الله سیف» رئیس بانک مرکزی و «مجتبی خسروتاج» قائم‌مقام وزیر صنعت و معدن نیز دیدار کرد.
به گزارش «شهروند»، این مقام مسئول در برج وزارت نیرو با حمید چیت‌چیان دیدار کرد و درباره توسعه انرژی‌های نو و بهینه‌سازی مصرف انرژی مذاکراتی انجام داد.

آلمان، شریک انرژی‌های نو در ایران
حمید چیت‌چیان درباره این دیدار گفت: در این مذاکرات درباره توسعه‌ انرژی‌های نو، صنعت تصفیه و فاضلاب و ارتقای راندمان شبکه برق صحبت و این موارد جزو علایق و برنامه‌های ایران و آلمان در نظر گرفته شد.

وزیرنیرو همچنین درباره پیش‌بینی سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه نیروی ایران در شرایط پساتحریم خبر داد: براساس مذاکرات صورت گرفته بین ایران و آلمان و دیگر کشورها برآورد اولیه از سرمایه‌گذاری حدود ٣٠‌میلیارد دلار خبر می‌دهد.

البته سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر تنها بحث مورد توجه وزارت نیرو نبود. انتقال فناوری پیشرفته نیز از علایق وزارت نیرو است، طوری که به گفته وزیر، ایران تنها مصرف‌کننده نباشد. علاوه بر این قرار شده است که شرکت‌های ذی‌ربط آلمان با سازمان انرژی نو ایران ارتباط برقرار کنند.

وزیر نیرو با بیان این‌که برای هیأت آلمانی به روشنی بیان کردیم که تمام فعالیت‌هایمان از طریق شرکت‌های خصوصی در ایران باید پیگیری شود، اظهار کرد: این مسأله موجب ارتقای توانمندی بخش خصوصی می‌شود. به این ترتیب قرار نیست که شرکت‌های آلمانی به هیچ عنوان جایگزین بخش خصوصی در ایران شوند، لذا به‌طور قطع می‌توان گفت که این مسأله نمی‌تواند موجب ایجاد نگرانی شرکت‌های خصوصی شود.

در ادامه چیت‌چیان با اشاره به اهمیت وجود انرژی‌های تجدید‌پذیر در کشور گفت: مساله انرژی‌های تجدید‌پذیر به‌طور خاص مورد توجه ماست و با توجه به این‌که آلمان در این زمینه موفقیت‌های خوبی را به دست آورده است اگر موسسه‌ای از ایالت آلمانی بخواهد در این زمینه فعالیت داشته باشد از سوی ما با استقبال روبه‌رو می‌شود. مساله بعدی موضوع تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب در مقیاس کوچک و بزرگ است.

همچنین ایران برای سرمایه‌گذاری در این زمینه و انتقال فناوری در این راستا تمایل دارد به‌طوری که اگر ایالت آلمانی این موضوعات را بپذیرد، می‌توانیم رابطه خوبی با یکدیگر برقرار کنیم.

ورود شرکت‌های کوچک و متوسط آلمانی به ایران
نیلز اشمید وزیر اقتصاد ایالت بادن وورتمبرگ نیز با اشاره به ارتباط خوب ایران و آلمان با یکدیگر گفت: امیدواریم بتوانیم این ارتباط را ادامه دهیم و با حفظ منابع تجدید‌پذیر بتوانیم میزان همکاری‌ها را ارتقا دهیم. شرکت‌هایی که از آلمان به ایران آمده‌اند در زمینه شهرسازی و انرژی‌های تجدیدپذیر متخصص هستند به‌همین دلیل امیدواریم در این دو زمینه بتوانیم فعالیت خوبی را با ایران داشته باشیم. شرکت‌هایی که از ایالت وورتمبرگ آلمان به ایران آمده‌اند علاقه همکاری در زمینه ماشین‌سازی و انرژی‌های تجدید‌پذیر را با ایران دارند.

یکی از نکاتی که وزیر اقتصاد ایالت بادن وورتمبرگ به آن اشاره کرد تمایل بخش خصوصی این ایالت برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در ایران است. اشمید در این مذاکره گفت: مایل هستیم در حوزه‌های بهره‌وری و کاهش مصرف آب با ایران همکاری کنیم. ایالت وورتمبرگ دارای بنگاه‌های خانوادگی کوچک و متوسط است که آماده سرمایه‌گذاری هستند و آنها می‌توانند در ایران فعالیت کنند.

به گفته وزیر اقتصاد ایالت وورتمبرگ، این بنگاه‌ها برنامه‌ریزی‌های بلندمدتی انجام می‌دهند. علاوه براین، بنگاه‌ها، دانشگاه‌های متعدد و مراکز پژوهشی نیز آماده همکاری با ایران هستند.

وزیر اقتصاد ایالت وورتمبرگ آلمان برای ایجاد همکاری با ایران شرط شفافیت و ایجاد قوانین یکسان برای شرکت‌ها را خواستار شد و اظهار کرد: با توجه به این‌که این مسأله در تمام بازارهای جهانی مورد توجه است خواسته ما از ایران است که با وضع قوانین شفاف و اجرایی کردن آن، شرکت‌های ما را حمایت کنند. مسأله بعدی موردتوجه این است که در مناقصه‌های عمومی شفافیت قانون وجود داشته باشد تا شرکت‌های ما بتوانند در آنها شرکت کنند.

در همین راستا نیلز اشمید با اشاره به کاهش حجم مبادلات ایران و آلمان در این اواخر گفت: درحال حاضر حجم مبادلات ایران و آلمان یک‌میلیارد دلار شده است اما براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در آینده نزدیک دو برابر و بعد از آن چهار برابر می‌شود.

همچنین بیژن زنگنه وزیر نفت پس از دیدار با وزیر اقتصاد ایالت بادن آلمان اعلام کرد که دو طرف برای آغاز مذاکرات پیش از لغو تحریم ها به توافق رسیده اند.

منبع: شهروند
نظرات بینندگان