arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۶۷۱
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۰ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۴

تبعات سرطان‌زای خشکی دریاچه ارومیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: با خشک شدن دریاچه ارومیه بیمارهای ریوی، بینایی و سرطانی در ساکنان حاشیه دریاچه ارومیه افزایش می‌یابد.

عابد فتاحی در گفت‌و‌گو با تسنیم در ارومیه، به تبعات خشکی دریاچه ارومیه پرداخت و اظهار داشت: 90 تا 95 درصد دریاچه ارومیه خشک شده و آب و هوای منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه طوفان‌های نمکی بسیار خطرناک‌تر از طوفان‌های شنی هستند، افزود: تاکنون آنگونه که باید شاهد طوفان نمک در حاشیه دریاچه ارومیه نبوده‌ایم چراکه بستر دریاچه 8 تا 10 درصد رطوبت داشته و این مانع از خرد شدن نمک دریاچه ارومیه می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با از دست رفتن رطوبت سطح دریاچه ارومیه بروز اختلالاتی در بینایی مردم حاشیه دریاچه ارومیه و بیماریهای سرطانی در زمینه‌های پوست، ریه و در حالت کلی بروز بیماریهای گوش و حلق و بینی افزایش می‌یابد.

فتاحی گفت: دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان از اهمیت بین‌المللی برخوردار بوده و در ایران اسلامی نیز باید از سوی همه مسئولان دولتی و غیردولتی برای نجات آن حساسیت نشان داده شود.

وی ضمن قدردانی از توجه دولت برای احیای دریاچه ارومیه بیان کرد: ما انتظار داریم پیگیری برنامه‌های نجات دریاچه ارومیه از سوی همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه نمایندگان استان‌های حاشیه دریاچه ارومیه انجام شود اما متاسفانه این اقدام محدود به نماینگان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه شده است.
نظرات بینندگان