arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۶۹۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۲ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۴

يمن در آتش مي سوزد ، ملک سلمان پاسخگو نيست/ «ایران» تمام فکر و ذکر سعودی ها!

ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی در سفر به آمریکا همه 222 اتاق هتل جرج تاون را برای کاروان بیش از 600 نفری همراه خود رزرو کرد. تدابیر امنیتی شدیدی در هتل به اجرا گذارده شد. نیروهای سرویس مخفی در حال گشت زنی در سراسر هتل با دستگاه های ویژه بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پایگاه اینترنتی فارن پالسی در گزارشی تحت عنوان «‌ یمن در آتش می سوزد ، ملک سلمان پاسخگو نیست» نوشت : ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی در سفر به آمریکا همه 222 اتاق هتل جرج تاون را برای کاروان بیش از 600 نفری همراه خود رزرو کرد. تدابیر امنیتی شدیدی در هتل به اجرا گذارده شد. نیروهای سرویس مخفی در حال گشت زنی در سراسر هتل با دستگاه های ویژه بودند.

به گزارش انتخاب ؛ با این همه وقتی پادشاه عربستان با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به گفتگو نشست ، اوضاع یکی از فقیرترین و ناامن ترین مکان های جهان یعنی یمن در صدر دستور کار مذاکرات قرار داشت. در یمن جایی که عربستان عملیات بمباران پنج ماهه این کشور را دنبال می کند، در آمد سرانه ملی به زحمت به یک هزار و چهارصد دلار می رسد. به عبارت دیگر هزینه یک شب اقامت در این هتل مجلل برای هر نفر از کاروان دربار سعودی که بالغ بر پانزده هزار دلار می شود ، به اندازه در آمد سالانه ده یمنی است. این در حالیست که جنگی که سعودی ها بر ضد حوثی های مورد حمایت ایران در یمن به راه انداخته اند ، موجب وخیم تر شدن هر چه بیشتر فاجعه انسانی در این کشور فقرزده شده است. به موجب آمار و ارقام سازمان ملل هم اکنون میلیونها یمنی در معرض خطر قحطی و گرسنگی قرار دارند ، بیش از هشتاد درصد از جمعیت این کشور به کمک های بشردوستانه نیاز مبرم دارد و از زمان آغاز بمباران های هوایی تاکنون دست کم چهار هزار و پانصد تن جان باخته اند.

مقامات بلندپایه آمریکایی تایید کرده اند که اوباما در مذاکرات با ملک سلمان اوضاع بحرانی در یمن را مطرح و بر لزوم بازگشت به مذاکرات سیاسی میان نیروهای درگیر در این کشور و پایان دادن به فجایع جدی بشری در یمن تاکید کرده است.

در پی تصرف عدن به دست جنگجویان مورد حمایت ریاض ، ائتلاف تحت امر سعودی ها به پیروزی های چشمگیری در یمن دست پیدا کرده است. نیروهای محلی و نیروهای اماراتی در عقب راندن نیروهای حوثی و نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن دردیگر نواحی جنوی این کشور درطول یک ماه گذشته به موفقیت هایی دست پیدا کرده اند.

یک مقام آمریکایی با اشاره به این تحولات گفت : «‌ پیام ما این است که هم اکنون با توجه به توفیق های به دست آمده نظامی نیروهای ائتلاف ،شرایط مساعد برای گفتگو با حوثی ها و نیروهای طرفدار صالح پدید آمده است. بنابراین باید به میز مذاکرات بازگردند. »

وی افزود نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه حوثی ها و صالح به مذاکره با ریاض روی خوش نشان می دهند و ما مترصد بهره برداری مناسب از این شرایط هستیم.

اینکه واشنگتن موفق شود مذاکرات صلح در یمن را به نحوی پیش ببرد ،موضوعی است که باید منتظر ماند و دید. عربستان سعودی جنگ خود را در یمن در قالب بخشی از مبارزه وسیع تر برای کسب قدرت نفوذ منطقه ای قلمداد می کند و حامیان پادشاهی عربستان یمن را به مثابه یکی از جبهه های اصلی در تلاش برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه توصیف می کنند. مقامات سعودی در سفر اخیر به آمریکا به دنبال کسب تضمین هایی درباره تداوم مخالفت واشنگتن با هر گونه دخالت تهران در خاورمیانه پس از اجرای توافقنامه هسته ای بودند و در واقع دولت اوباما دراین مذاکرات توافقنامه فروش تسلیحات به ارزش یک میلیارد دلار را نهایی کرد.

افزون بر فروش تسلیحات پیشرفته به عربستان سعودی ، آمریکا در حال تامین کمک های اطلاعاتی و بهبود توانایی سوخت گیری مجدد ائتلاف تحت امر سعودی ها در یمن است. و برخی از مقامات سابق آمریکایی چنین استدلال می کنند که ارتباطات بسیار علنی با تلاش های جنگ در یمن ،خود دلیلی منطقی برای واشنگتن برای شکل دادن به این مبارزه به شمار می رود.

باربارا بودین سفیر سابق آمریکا در یمن که هم اکنون در دانشگاه جرج تاون تدریس می کند ،در این باره گفت :‌ «‌ ما در رسانه های خود این را عملیات هوایی عربستان سعودی در یمن می نامیم و آنها در خاورمیانه آن را عملیات آمریکایی- سعودی می نامند. ولی آیا ما واقعا می توانیم از اهرم های خود برای تلاش به منظور وادار ساختن سعودی ها به تغییر سیاست آنها در یمن استفاده کنیم. ؟ فکر می کنم که می توانیم. و فکر می کنیم باید نهایت تلاش خود را در این زمینه به کار گیریم.»‌

اوباما در سخنانی با اشاره به مذاکراتش با ملک سلمان تنها به ذکر این نکته بسنده کرده بود که ریاض و واشنگتن در نگرانی درباره یمن و لزوم بازگشت دولتی کارآمد که بتواند اوضاع انسانی را به این کشور بازگرداند، سهیم هستند .

با این همه بدون شک مذاکرات فراگیرتر و عمیق تر میان اوباما و پادشاه عربستان سعودی در محافل خصوصی و پشت درهای بسته صورت می گیرد. با این همه برخی ناظران چنین استدلال می کنند این که قرار است سرنوشت یمن در چارچوب سفری تعیین شود که اولویت های آن بسیار فراتر از بررسی وضعیت این کشور فقرزده است ، خود نشان دهنده این است که این مذاکرات از قبل شکست خورده است.

بودین افزود :‌«‌ یمن بخشی از رقابت میان ایران و سعودی به شمار می رود، یمن بخشی از این بازی بزرگ است، در این میان ما فراموش کرده ایم زندگانی 25 میلیون نفر در این کشور کاملا در معرض خطر قرار گرفته است، بنابراین باید به طور کامل از شخصی کردن این قضیه خودداری کنیم. و متاسفانه تراژدی اصلی همین جاست. »‌
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۱
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
6
46
به امید روزی که سران عربستان ، بحرین و امارات در دادگاههای بین المللی به عنوان جنایتکاران جنگی محاکمه شوند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
0
1
انشاء الله همین فکر و ذکر دیوانه شان خواهد کرد.
نظرات بینندگان