arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۷۰۸
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۴ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۴

اعلام ساعت مرگ در جاده‌های کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آماده‌باش پلیس در ۱۵ روز پایانی شهریور، هشدار به رانندگان متخلف، ورود بازرس‌های نامحسوس به اتوبوس‌های مسافربری و کاهش ۱۵ درصدی شماره‌گذاری خودروهای داخلی همزمان با کمپین مردمی از جمله موارد مطرح شده توسط پلیس راهور ناجا بود.

به گزارش تسنیم، سردار تقی مهری در نشست صبح امروز خود با نمایندگان سازمانها و دستگاه‌های دخیل در طرح تابستانی پلیس با اشاره به رو به اتمام بودن تعطیلات تابستانی و افزایش حجم مسافرت‌های بین‌شهری با هشدار به رانندگان برای تردد در راه‌های اصلی کشور اظهار کرد: در حال حاضر پلیس با همکاری سازمان راهداری بیش از ۱۲۰۰ نقطه پرحادثه در جاده‌های بین‌شهری را شناسایی کرده و با علامتگذاری در این نقاط سعی بر آن دارد تا از وقوع حادثه در این ۱۲۰۰ نقطه پرحادثه بکاهد.

وی ادامه داد: آمار سفرهای ۱۵ روز نخست شهریورماه امسال نشان می‌دهد که ۶۲ درصد تصادفات بین‌شهری در جاده‌های اصلی رخ داده است و از این رو مسافران تابستانه می‌بایست در هنگام تردد در راه‌های اصلی توجه بیشتری به رانندگی و پرهیز از استفاده از وسایلی که باعث برهم خوردن تمرکز آنها در هنگام رانندگی می‌شود داشته باشند.

* برخورد بدون اغماض پلیس در برابر خطوط قرمز

رئیس پلیس راهور ناجا با اعلام خطوط قرمز پلیس در ۱۵ روز پایانی شهریورماه گفت: همکاران من در سراسر راه‌های مواصلاتی کشور از حداکثر توان قانونی خود در برابر متخلفانی که اقدام به رانندگی غیرمتعارف داشته باشند استفاده می‌کند.

سردار مهری افزود: سبقت غیرمجاز، سرعت غیرمجاز، رانندگی مارپیچ و حرکتهای غیرمتعارف خطوط قرمزی هستند که در صورت بی‌توجهی به آنها ماموران پلیس نسبت به متخلفان برخورد بدون اغماضی خواهند داشت و با تمام توان قانونی خود با متخلفان برخورد کرده و از ادامه سفر آنها جلوگیری می‌کند.

* آماده‌باش پلیس در ۱۵ روز پایانی شهریورماه

وی با تاکید بر بهره‌گیری پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از تمام توان انسانی و خودرویی در ۱۵ روز پایانی شهریورماه، گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با به کار گیری تمام ظرفیت و پتانسیل خود و بهره‌مندی از کمک سایر پلیس‌های تخصصی، حضور پررنگی در جاده‌های سراسر کشور خواهد داشت.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: ما با حضور پررنگ خود در جاده‌های کشور به دنبال آن هستیم تا از میزان تلفات ناشی از تصادفات رانندگی بکاهیم و سفر ایمنی برای هموطنانمان رقم بزنیم.

* اعلام ساعت مرگ در جاده‌های کشور

سردار مهری در ادامه سخنان خود با اشاره به آمار پزشک قانونی اظهار کرد: طبق آمار ۴ ماهه نخست کشور بیش از ۷۲ درصد از کشته شدگان سوانح رانندگی، در تصادفات برون‌شهری جان خود را از دست داده‌اند و این در حالی است که ۲۴ درصد از کشته شدگان، راکبان موتورسیکلت بودند و از این رو موتورسیکلت سواران باید توجه بیشتری نسبت به رعایت مقررات و همچنین استفاده از کلاه ایمنی داشته باشند.

وی با تاکید بر آمار تحلیلی به دست آمده از تلفات رانندگی گفت: آمارهای تحلیلی نشان می‌دهد که ۲۵ درصد از تصادفات برون‌شهری در فاصله زمانی میان ساعت ۱۶ تا ۲۰ رخ می‌دهد و پس از آن بیشترین تلفات به بازه زمانی ۲۰ تا ۲۴ با سهم ۲۰ درصدی تعلق دارد.

وی از رانندگانی که قصد تردد در معابر برون شهری را دارند خواست تا به منظور تمرکز بیشتر و تجدید توان خود به ازای هر دو ساعت رانندگی، چند دقیقه‌ای را به استراحت بپردازند.

* حضور بازرسان نامحسوس در اتوبوس‌های بین شهری

رئیس پلیس راهور ناجا با هشدار به رانندگان اتوبوس‌های بین‌شهری، نصب شماره انتظامی خودرو در داخل اتوبوس‌ها را از جمله الزامات رانندگان این وسایل نقلیه عنوان کرد وافزود: در طرح جدید پلیس راهور مقرر شده تا تعدادی از افسران پلیس به صورت نامحسوس و تحت عنوان مسافر در اتوبوس‌های بین‌شهری حضور پیدا کنند و در مدت حضورشان در این اتوبوس‌ها رفتار رانندگان را زیر نظر دارند تا در مواجهه با تخلفات احتمالی رانندگان با شدت با متخلفان برخورد کنند.

سردار مهری ادامه داد:‌ همچنین همکاران ما با دریافت هرگونه گزارش تخلف رانندگان اتوبوس‌های مسافربری که از طریق سامانه ۱۱۰۱۲۰ در اختیارشات قرار می‌گیرد اقدام به بررسی سریع گزارشات کرده و در اولین پلیس راه نسبت به توقیف اتوبوس‌های متخلف اقدام می‌کنند.

* کشته شدن ۵۰ درصدی متوفیان حوادث رانندگی در مرحله پیش‌بیمارستانی و بیمارستانی

وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به اهمیت جایگاه امداد و نجات در سوانح رانندگی خاطرنشان کرد: آمار ۴ ماهه نخست امسال که از سوی پزشکی قانونی اعلام شده است نشان می‌دهد ۵۱ درصد تلفات، در صحنه تصادف بوده و ۴۹ درصد مابقی در مراحل پیش‌بیمارستانی و بیمارستانی بوده است و این آمار به معنای آن است که ۵۰ درصد از متوفیان ۴ ماهه نخست امسال پس از بروز حادثه و در زمان امداد و نجات جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: باید توجه داشت اگر دقت بیشتری به امداد جاده‌ای شود قطعا شاهد کاهش تلفات در این حوزه خواهیم بود.

* دغدغه پلیس نسبت به تولیدات قبلی اسکانیا

مهری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که از تولیدات جدید اسکانیا گفت: پلیس براساس استانداردهای سازمان ملی استاندارد اقدام به شماره‌گذاری این خودرو می‌کند و پس از آنکه شماره‌گذاری این خودرو به علت پار‌ه‌ای مشکلات در سال ۹۲ متوقف شد تولیدات جدید این خودرو در سال جاری و با مدل جدیدی وارد چرخه حمل و نقل شد.

وی افزود: البته در حال حاضر هنوز دغدغه‌هایی در خصوص استانداردهای این اتوبوس وجود دارد و ما همچنان نسبت به تولیدات قبلی این کارخانه دغدغه داریم.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به آتش گرفتن یک اتوبوس بنز، دو اتوبوس ولوو، دو اتوبوس اسکانیا در هفته‌های اخیر برخی از این حوادث را به دلیل بی‌توجهی رانندگان و برخی دیگر را ناشی از نقص تولید دانست.

مهری با اشاره به واژگونی شب گذشته یک دستگاه اتوبوس اسکانیا نیز گفت: در واژگونی شب گذشته نیازمند بررسی استحکام سقف و ستون و تست واژگونی هستیم و بروز اینگونه حوادث به مثابه هشداری برای ما است لذا به نظر می‌‌رسد نسبت به نقص فنی خودروهای سواری و عمومی باید نظارت مستمری داشت.

* کاهش ۱۵ درصدی شماره‌گذاری خودروهای داخلی همزمان با کمپین مردمی

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر راه‌افتادن کمپین مردمی در برابر خرید خودروهای تولید داخل بر شماره‌گذاری خودروها گفت: آمار شماره‌گذاری خودروها نشان می‌دهد که ما در شماره‌گذاری خودروها نسبت به سال قبل شاهد کاهش بودیم به طوری که در ۵ ماهه نخست امسال شماره‌گذاری خودروهای نوشماره داخلی به میزان ۱۵ درصد و نقل و انتقالات خودرو نیز به میزان ۹ درصد کاهش داشته است.

رئیس پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: همچنین آمارها نشان می‌دهد که تعداد خودروهای وارداتی کاهش ۱۸ درصدی داشته و شماره‌گذاری موتورسیکلت نیز با کاهش ۲۰ درصدی همراه بوده این در حالی است که آمار اسقاط خودرو در این مدت به دو برابر مدت مشابه سال گذشته رسیده است.
نظرات بینندگان