arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۷ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۴

وزیر‌خارجه اتریش: توافق در کنگره ردنمی‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه اتریش اهمیت توافق وین را فراتر از مسایل گسترده خاورمیانه دانست و گفت: این توافق فرصتی در اختیار ما قرار می‌دهد تا به برقراری ثبات و امنیت بیش‌تر در منطقه کمک کنیم.

سباستین کورتز، وزیر امور خارجه اتریش که روز دوشنبه به همراه رییس‌جمهور کشورش در راس یک هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر می‌کند در پاسخ به این پرسش که بعد از حدود دو ماه که از توافق هسته‌ای در وین می‌گذرد نگرانی‌هایی درباره مخالفت‌ها در آمریکا برای رد توافق وجود دارد. شما به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا فکر می‌کنید اگر توافق از سوی کنگره رد شود چه خواهد شد؟ گفت: اگرچه ما باید این نگرانی‌ها را جدی بگیریم، اما مطمئن هستیم این توافق به نفع تمام طرف‌های مربوطه است، و به همین خاطر اطمینان دارم که توافق وین در کنگره رد نخواهد شد.

او در پاسخ این به پرسش که آیا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را یک توافق برد – برد برای تمام طرف‌ها می‌دانید؟ گفت: توافق وین یک توافق خیلی خوب است به شرط آن‌که اجرا شود. این توافق فرصتی در اختیار ما قرار می‌دهد تا به برقراری ثبات و امنیت بیش‌تر در منطقه کمک کنیم، اما اهمیت این توافق از خاورمیانه فراتر می‌رود. با توجه به بحران‌های متعدد در سراسر جهان، توافق وین ثابت می‌کند که اگر همه طرف‌ها اراده سیاسی لازم را نشان دهند، تغییر امکان‌پذیر است.

وزیر امور خارجه اتریش در پاسخ به این پرسش که از نظر شما مهم‌ترین عامل موفقیت مذاکرات هسته‌ای چه بود؟ خاطرنشان کرد: غنیمت شمردن فرصت و آمادگی برای یافتن مصالحه. وقتی همه طرف‌ها چنین آمادگی را از خود نشان می‌دهند حتی مسائل سخت و پیچیده هم می‌تواند از طریق گفت‌و‌گو و مذاکره به شکل مسالمت‌آمیز حل شود.

کورتز درباره آینده روابط ایران و اتریش و زمینه‌های همکاری بیش‌تر گفت: در تمام حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی هنری، گردشگری و موسیقی پتانسیل زیادی برای همکاری وجود دارد. علاوه بر حوزه‌های سیاسی و اقتصادی، زمینه‌های دیگری وجود دارد که دارای فرصت‌های جالبی است از جمله همکاری در گردشگری، دانشکده‌های گردشگری و هتل‌داری، تحصیلات عالی و حفاظت از محیط زیست.

وی ادامه داد: با توجه به سابقه و میراث فرهنگی قوی ایران و حضور فرهنگ اتریش در تهران از سال 1958 تاکنون، زمینه‌های دیگری نیز برای همکاری میان دو کشور وجود دارد. علاوه بر این از سال 1993 تاکنون گفت‌و‌گوهای مداومی را بین ادیان و دانشمندان مسلمان و مسیحی داشته‌ایم. از این رو پتانسیل بسیار زیادی برای افزایش و گسترش روابط دو جانبه ما در زمینه‌های مختلف وجود دارد.

وزیر امور خارجه اتریش در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا مبنی بر این که وین آماده است تا با توجه به تجربه موفقیت‌آمیزش در میزبانی از مذاکرات هسته‌ای، میانجی یا میزبانی دیگر مسائل منطقه‌ای یا بین‌المللی هم‌چون سوریه را بپذیرد؟ گفت: اتریش میزبان بسیاری از سازمان‌های مرتبط با سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی است و بسیار خرسند است که وین محل برگزاری این مذاکرات است. این کار به عنوان بخشی از سنت دیرینه وین به عنوان مکانی برای گفت‌وگوها انجام شد و به همین دلیل به طور مسلم ما آماده‌ایم در صورت لزوم میزبان مذاکرات دیگری هم باشیم.

کورتز درباره مساله سوریه گفت: جنگ داخلی وحشتناک و خشونت علیه غیرنظامیان در سوریه باید متوقف شود. ما کاملا از دمیستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و تلاش‌هایش برای یافتن راه‌حل حمایت می‌کنیم.

این مقام ارشد وزارت خارجه اتریش درباره تاثیر توافق هسته‌ای وین بر منطقه خاطرنشان کرد: معتقدم توافق وین پتانسیل لازم برای ایجاد فعالیت‌های جدید در خاورمیانه را دارد. با توجه به چالش‌های موجود در منطقه، ایران و سایر کشورها می‌توانند نقشی سازنده‌ای نه تنها در مقابله با گروه‌های تروریستی مثل داعش ایفا کنند، بلکه با استفاده از نفوذشان به خشونت در سوریه و دیگر مناقشات منطقه پایان دهند.

کورتز درباره نحوه برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌ها برای اداره مذاکرات به ویژه برپایی چادر خبرنگاران مقابل هتل کوبورگ که انصافا ایده‌ای جالب و مفید برای خبرنگاران بود، گفت: به طور قطع ما به عنوان یک میزبان خوب ‌باید اطمینان حاصل می‌کردیم که تمام امکانات لازم و فضای مناسب برای مذاکراتی موفقیت‌آمیز را فراهم کرده‌ایم. ما چادر ویژه رسانه‌های مختلف را آماده کردیم، چون تنها راه میزبانی از بیش از 650 خبرنگار و روزنامه‌نگاری بود که می‌خواستند در نزدیک‌ترین نقطه ممکن به محل برگزاری مذاکرات (هتل کوبورگ) در اوج فصل گردشگری در وین باشند.

وی شیرین‌ترین خاطره روزهای مذاکرات هسته‌ای در وین را روز دستیابی ایران و 1+5 به توافق دانست و افزود: بدون شک شیرین‌ترین لحظه زمانی بود که مذاکرات با حصول توافق وین به یک پایان موفقیت‌آمیز منجر شد.
نظرات بینندگان