arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۸۵۰۱
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۲ - ۱۲ مهر ۱۳۹۴

اوضاع بورس این روزها چگونه است؟ / اینجا همه در انتظار رفع قطعی ریسک سیاسی هستند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بازار سهام همچنان بعد از توافق «برجام» که بین ایران و 1+5 شکل گرفت با نگاهی تردیدآمیز که از سوی سهامداران و فعالان این بازار به وجود آمده با نوسان، معاملات خود را دنبال می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، همیشه ریسک در اقتصاد تاثیرات متفاوتی را از خود بر جای می‌گذارد و لزوما همه بازارها نسبت به آن واکنش یکسانی نشان نمی‌دهند که بورس هم از این قاعده مستثنا نیست. ریسک یکی از مفاهیم اولیه، پایه‌ای و بسیار مهم در مدیریت مالی است. امروزه ریسک و نوسانات بازده در کانون توجه تمام سرمایه‌گذاران، سیاست‌گذاران و مسوولان کشورها قرار گرفته است. با توجه به اهمیت و اثرگذاری بالای ریسک، باید ریسک‌ها را شناسایی، محاسبه و مدیریت کرد. تغییرپذیری و عدم اطمینان در تمامی ابعاد زندگی سازمان‌ها و بازارها وجود دارد. تغییر مهم‌ترین عامل ایجاد ریسک است. با در نظر گرفتن این موضوع که تغییر همیشه وجود دارد و دامنه آن روزبه‌روز گسترش می‌یابد، در نتیجه ریسک نیز همواره وجود دارد و هر روز بر اهمیت آن افزوده می‌شود.

بعد از توافق سیاسی در مذاکرات در 23 تیرماه سال‌جاری و عبور از سد نمایندگان مجلس آمریکا ریسک سیاسی کشور و به تبعیت از آن بورس به کاهش یافت و این متغیر در محاسبات تحلیلگران مختلف به کمرنگ شد. در تحلیل‌های جدید ارایه شده شرایط اقتصادی و متغیرهای موثر در آن مانند قیمت نفت و چشم‌انداز آن، قیمت فلزات پایه و مواد معدنی، قیمت فرآورده‌های پتروشیمی، شدت تقاضای موثر کشورهای مطرح همانند چین و آمار اقتصادی آمریکا تاثیر بالایی دارد. حال با رفع ریسک سیاسی کشور، تمرکز بر شناسایی دقیق‌تر و رفع موانع اقتصادی مالی قرار گرفته است.

بر این اساس برخی عوامل افت دنباله‌دار بازار سرمایه را می‌توان موارد ذیل دانست. افت قیمت نفت و عدم چشم‌انداز افزایشی آن با ورود نفت ایران به بازارهای جهانی پس از توافق هسته‌ای از یک سو و افزایش در سمت تقاضای نفت جهانی «با وجود نفت روسیه و عربستان» همزمان با کاهش مصرف کشورهای صنعتی از سویی دیگر از جمله این عوامل است. همچنین افت قیمت فرآورده‌های پتروشیمی، قیمت مواد معدنی و قیمت فلزات اساسی و عدم چشم‌انداز افزایشی که موجب زیان برخی شرکت‌ها «به‌ویژه شرکت‌های کوچک» حتی در کشورهای صنعتی شده را نیز نباید فراموش کنیم. افزون بر این کاهش نرخ رشد کشور چین به عنوان موتور اقتصادی جهان، عدم افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا، تاکید شرکت‌ها بر افزایش سرمایه از محل آورده و مطالبات سهامداران رغبت سرمایه‌گذاران برای تداوم حضور در برخی شرکت‌ها را به شدت کاهش داده است، تاکید بر گسترش طرح‌های توسعه در حالی که شرکت اصلی هنوز با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کند را نیز باید از جمله موارد تاثیرگذار دانست.

ابهام در قیمت گذاری‌ها

در همین حال برخی گمانه‌زنی‌ها از کاهش بودجه عمرانی سال 1395، ابهام در نرخ خوراک صنعت بزرگ پتروشیمی، ابهام در صورت‌های مالی شرکت‌های صنعت پالایشی و نرخ نفت تحویلی و کیفیت آن به این صنعت، قیمت گذاری دستوری در برخی صنایع «همانند سیمان و خودرو»، معضل معوقات بالا در صنعت بانکداری وتحریم سوئیفت «حداقل تاکنون»، تداوم عملیاتی تحریم‌های اقتصادی علیه اقتصاد کشور، عمومی شدن رفتار نوسان‌گیری حتی در بین برخی بزرگان و حقوقی‌های بازار در حالی که ماهیت بورس بلندمدت است و نیز انتقادات مربوط به گزارشات مالی شرکت و اصلاحیه‌های آنها از جمله مسایل روز بازار سرمایه می‌باشند. این اتفاق که با رفع ریسک سیاسی «وجود ثبات سیاسی مقدمه ضروری و لازم برای نیل به امنیت اقتصادی می‌باشد» توجهات بر توانمندی‌ها و ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای اقتصادی و مالی استوار است و تحلیل‌های اقتصادی و نه اقتصاد سیاسی نشر خواهد یافت خود وارد شدن به مرحله جدیدی است که بی شک در آتیه نزدیک آثار آن را خواهیم دید.
نظرات بینندگان