arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۸۵۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۵ - ۱۲ مهر ۱۳۹۴

روایت جلالی از خلف وعده فراکسیون اصولگرایان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت ضمن تشریح روند تهیه طرح دو فوریتی اجرای برجام به توضیحی در مورد هماهنگی‌های انجام شده با فراکسیون اصولگرایان جهت تصویب این طرح در مجلس پرداخت و روایتی را از خلف وعده فراکسیون اصولگرایان در تصویب نشدن این طرح مطرح کرد.
کاظم جلالی در حاشیه جلسه علنی امروز ( یکشنبه) در جمع خبرنگاران ایسنا،‌ ایرنا و خانه ملت به توضیحاتی درباره طرح دو فوریتی اجرای برجام پرداخت.

وی با بیان این که پیش‌نویس این طرح از مدتها پیش تهیه شده بود گفت: بعد از هماهنگی با برخی از نهادها و استماع نظرات آن‌ها هماهنگی های لازم صورت گرفت و قرار شد این طرح در روز سه شنبه هفته گذشته به صورت دو فوریتی ارائه شود.

وی افزود: از آنجا که برخی افراد دلسوز بر این موضوع تاکید داشتند که چون این تصمیم ملی و بزرگی است بهتر است هماهنگی‌های با فراکسیون اصولگرایان انجام شود بر همین اساس سه شنبه هفته گذشته دکتر لاریجانی با آقای زاکانی و بنده جلسه یک ساعته ای برگزار کردند و در آن جلسه روی طرح به شکل تفصیلی بحث و بررسی و گفت‌وگو انجام شد.

قبل از مهلت اجرای برجام باید این طرح به قانون تبدیل شده وبه تصویب مجلس و تائید شورای نگهبان برسد در حال حاضر توپ در زمین جمهوری اسلامی است و در جمهوری اسلامی ایران توپ در زمین مجلس است. لذا مجلس باید سریعتر تصمیم خود را بگیرد.
رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت ادامه داد: قرار بود این طرح در روز چهارشنبه هفته گذشته در صحن علنی مطرح شود که بر همین اساس صبح روز چهارشنبه هفته گذشته مجمع عمومی فراکسیون رهروان تشکیل جلسه داد و آقای لاریجانی توضیحاتی به اعضای فراکسیون در مورد طرح دادند.

وی افزود: لحظاتی قبل از تشکیل جلسه تماسی با آقای دکتر زاکانی داشتم و گفتند که شب گذشته با دوستانشان جلسه داشته و پیش نویس طرح را با آن‌ها در میان گذاشتند اما دوستان آن‌ها تقاضایی داشتند که جلسه ای با آقای لاریجانی داشته باشند این موضوع را با رئیس مجلس مطرح کردم و ایشان به دلیل این که اولویتی برای این کار قائل بودند و قائل به وحدت در این تصمیم ملی بودند صبح چهارشنبه در جلسه علنی مجلس حضور پیدا نکرده و ساعت 8:30 صبح همان روز در دفتر آقای لاریجانی جلسه‌ای با حضور آقایان حداد عادل ، زاکانی، زارعی،‌بذر پاش،‌دهقان، نقوی حسینی،‌ نبویان و بنده تشکیل شد.

وی افزود:‌ در این جلسه دکتر لاریجانی ضمن تبیین طرح گفتند که اگر فراکسیون اصولگرایان معتقد به رد برجام هستند با آن‌ها همراه نیستیم که در این صورت این فراکسیون می تواند طرح رد بیاورد و ما نیز طرح جداگانه ای ارائه دهیم اگر هرکدام از این طرح ها رای بیاورد همان ملاک عمل قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: آقای لاریجانی در این جلسه تاکید کرد که اگر دنبال عبور از این مقطع هستیم دو فراکسیون با هم تعامل کنیم البته در آن جلسه تنها آقای نبویان گفت که طرح رد برجام را دارد و اساسا نمی داند که چرا به این جلسه دعوت شده چون به دنبال رد برجام است ولی بقیه دوستان ایشان چنین مطلبی را قبول نداشتند و در نهایت تصمیم بر این شد که برای بررسی این طرح دو فوریتی دو فراکسیون با یکدیگر جلسه داشته باشند که برای رسیدن به این مهم گروه 3+3 تشکیل شد.

رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت افزود: گروه 3+3 متشکل از سه عضو فراکسیون اصولگران یعنی زاکانی،‌ زارعی و بذرپاش و سه عضو فراکسیون رهروان یعنی بنده، بروجردی و حقیقت پور بود. این گروه شش نفره جلسه ای را در ساعت 10 روز پنج شنبه تشکیل دادند که این جلسه تا دو بعد از ظهر ادامه داشت، مجددا روز 4 بعد از ظهر روز جمعه جلسه ی تشکیل شد که تا 7:30 بعد از ظهر ادامه داشت و در این جلسات آقای توکلی نیز حضور داشتند.

در پایان جلسه روز شنبه نمایندگان فراکسیون رهروان پای این طرح را امضا کردند اما هنگامی که از نمایندگان فراکسیون اصولگرایان خواستیم که پای طرح را امضا کنند گفتند ابتدا باید گزارش کمیسیون برجام خوانده شود و بعد طرح مطرح شود.
وی یادآور شد: در این جلسه بر روی مواردی همه اتفاق نظر داشتیم و قرار شد مسائل اختلافی با حضور آقای لاریجانی مورد بحث و بررسی قرار گیرد، به همین دلیل روز گذشته یعنی شنبه از ساعت 2 تا 5 بعد از ظهر جلسه‌ای سه ساعته با حضور رئیس مجلس برگزار شد و مفصل روی طرح بحث کردند. در پایان جلسه نمایندگان فراکسیون رهروان پای این طرح را امضا کردند اما هنگامی که از نمایندگان فراکسیون اصولگرایان خواستیم که پای طرح را امضا کنند گفتند ابتدا باید گزارش کمیسیون برجام خوانده شود و بعد طرح مطرح شود، در واقع دوستان این طرح را امضا کردند که حتی مورد اعتراض آقای توکلی قرار گرفت و ایشان گفتند که چرا امضا صورت نمی گیرد چون مجلس چاره ای جز این ندارد.

به گزارش ایسنا، رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با بیان اینکه روند بررسی و تدوین این طرح در طول دوهفته و طی جلسات بسیار سخت و فشرده انجام شد افزود:‌ بعد از بررسی این طرح در مجلس رای گیری برای دو فوریت انجام شد که متاسفانه یک فوریت آن به تصویب رسید.

وی در توضیح دلیل به تصویب نرسیدن دو فوریتی گفت:‌ با نگاهی به آمار موافقان و مخالفان مجلس در رای به طرح دو فوریتی این طرح مشخص می‌شود که بسیاری از دوستان در فراکسیون علیرغم توافق انجام شده به آن رای ندادند متاسفیم که دوستان همیشه سخن از وحدت می گویند اما در بزنگاه ها عمل نمی کنند ما همواره برای این وحدت پیشگام شده‌ایم اما هر گام وحدت آمیزی که بر می‌داریم در انتها ما از همدیگر دور تر می شویم چون دوستان در فراکسیون اصولگرایان به مذاکرات وگفت‌وگو وفادار نیستند.

جلالی ادامه داد: امروز صبح و پیش از رای گیری در جلسه علنی به آقای حداد عادل همین موضوع را مطرح کردم و این نکته را یادآور شدم که در زمینه انتخابات اعضا در کمیسیون برجام بسیاری از دوستان مخالف ارائه لیست واحد بودند اما دکتر لاریجانی آبرو گذاشتند و گفتند موضوع ملی و مهمی است بنابراین کمیسیون برجام باید با گرایش های مختلف شکل بگیرد اما متاسفانه باز هم فراکسیون اصولگرایان در زمان رای دادن خلف وعده کرد و علیرغم گام وحدت آمیز فراکسیون رهروان باز نتیجه به سمت و سوی دیگر پیشرفت رفت و رویکردی که در انتخابات هیأت رئیسه نیز مشاهده کردیم.

متاسفیم که دوستان همیشه سخن از وحدت می گویند اما در بزنگاه ها عمل نمی کنند. ما همواره برای این وحدت پیشگام شده‌ایم اما هر گام وحدت آمیزی که بر می‌داریم در انتها ما از همدیگر دورتر می‌شویم چون دوستان در فراکسیون اصولگرایان به مذاکرات و گفت‌وگو وفادار نیستند.
رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در توضیح چرایی به تصویب نرسیدن طرح دو فوریتی گفت:تصویب طرح دو فوریتی در نهایت پنج رای کم داشت که از مجموع افراد حاضر در مجلس 16 نفر موفق به رای دادن نشدند که 10 نفر از این تعداد عضو فراکسیون رهروان هستند. اشخاص برجسته‌ای همچون آقای ابوترابی فرد، دستغیب، جهانگیر زاده و شریعتی به دلیل خراب بودن دستگاه رای گیری موفق به رای دادن نشدند که اگر رای آن‌ها ثبت می شد طبعا دو فوریتی رای می‌آورد.

وی با بیان اینکه جمعی از دوستان نسبت به رای طرح دو فوریتی تشکیک کرده و در نامه ای آن را به هیأت رئیسه اعلام کردند گفت: نحوه شمارش آرا دارای خلاء است البته در مواردی دیگر به دلیل خرابی دستگاه مجددا رای گیری انجام می شد اما در این موضوع به تشخیص رئیس مجلس و آقای ابوترابی به دلیل حساسیت این موضوع رای گیری دوباره انجام نشد.

رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در توضیح روند بررسی این طرح گفت:‌ طبق آیین نامه نمایندگان از زمان ارجاع طرحی به کمیسیون 48 ساعت فرصت ارائه پیشنهادات دارند و بعد از آن کمیسیون ظرف حداکثر یک ماه باید گزارش آن را به صحن علنی ارائه دهد البته کمیسیون امنیت می تواند این مدت را کوتاه کرده و گزارش را سریعتر به صحن علنی ارائه دهد.

وی ادامه داد: از آنجا که تاریخ اجرای برجام 26 مهرماه است و باید قبل از آن تکلیف قانون آن مشخص شود پیشنهاد ما این است که مجلس هفته آینده جلسه داشته تا این طرح به سرانجام برسد و تعطیلات یک هفتگی نمایندگان جهت سرکشی به اوضاع انتخابی یک هفته به تاخیر بیفتد که این موضوع در جلسه هیأت رئیسه مطرح شد و منتظر تصمیم آن‌ها هستیم.

وی گفت که قبل از مهلت اجرای برجام باید این طرح به قانون تبدیل شده وبه تصویب مجلس و تائید شورای نگهبان برسد در حال حاضر توپ در زمین جمهوری اسلامی است و در جمهوری اسلامی ایران توپ در زمین مجلس است. لذا مجلس باید سریعتر تصمیم خود را بگیرد.

شب گذشته در زمان نهایی گزارش برجام، جلسه کمیسیون تنها با حضور 10 نفر از اعضا تشکیل شد که در نهایت گزارش با رای 6 نفر به تصویب رسید یعنی مصوبه کمیسیون 15 نفره تنها شش رای داشته است.
رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در پایان در خصوص اعتراض برخی از اعضای کمیسیون برجام به گزارش تهیه شده و به دنبال آن ترک جلسه کمیسیون ویژه گفت: شب گذشته در زمان نهایی گزارش برجام جلسه کمیسیون تنها با حضور 10 نفر از اعضا تشکیل شد که در نهایت گزارش با رای 6 نفر به تصویب رسید یعنی مصوبه کمیسیون 15 نفره تنها شش رای داشته است. به عبارتی دیگر از بین 10 نفر عضو حاضر در جلسه نصف بعلاوه یک حاضر در جلسه یعنی شش نفر رای دادند و 4 نفر دیگر حاضر در جلسه اعلام مخالفت کردند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
آریا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
0
9
آقایان اصولگرا !!!!!، آخه کدوم اصولشون؟
نظرات بینندگان