arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۸۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۸ - ۱۲ مهر ۱۳۹۴

آینده اقتصادی و حیات جزیره کیش وابسته به صنعت گردشگری

پارادایم جدید «عصر جدید توریسم» شرایطی را به وجود آورد که براساس آن محصولات جهانگردی باید در بازارهایی با رقابت بسیار فشرده عرضه شوند و تقاضاهای پیچیده و متنوع را با قیمت های مناسب و استاندارد پاسخ گویند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهرداد تاوتلی ، کارشناس ارشد گردشگری و هتلداری در یادداشتی نوشت :

 جزیره کیش با ویژگی های جغرافیایی خاص خود که زمینه توسعه گردشگری  منطقه ای و جهانی دارد ؛ در میان همه جزایر ایرانی خلیج فارس تنها منطقه ای است که در همه دوران ها مورد توجه ویژه بوده است . و در حال حاضر شرط حیات کیش وابسته به احیای صنعت گردشگری است . صنعت توریسم بزرگترین صنعت خدماتی جهان است که درآمد حاصل آن بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار است. از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰14 حدود ۴5 میلیون شغل از طریق این صنعت ایجاد شده که میانگین 8‎/۵ میلیون نفر در سال را نشان می دهد.
پیش بینی شده است که سهم اشتغال مستقیم در صنعت توریسم ۱۳ درصد و در بخش غیر مستقیم ۳۳ درصد می شود . کشورها، جوامع و منطقه ها به صورت فزاینده ای به این حقیقت پی برده اند که برای حفظ وضع اقتصادی خود باید ابتکار عمل به خرج دهند و درصدد یافتن راه های تازه ای برآیند. اگر چه در منطقه های مختلف شرایط متفاوت است ولی همواره صنعت توریسم عاملی برای بهبود وضع اقتصادی بوده است. 
بدون تردید تحولات دهه ۸۰ میلادی با آغاز دوره انتقال از عصر سنتی به عصر جدید ، صنعت توریسم تحت تأثیر بنیادین تقسیم بندی های پیچیده تقاضا، پویایی و تحرک، عرضه انگیزه های سودجویانه، توزیع سازمان یافته و نوآوری در محصولات بوده است. 
پارادایم جدید «عصر جدید توریسم» شرایطی را به وجود آورد که براساس آن محصولات جهانگردی باید در بازارهایی با رقابت بسیار فشرده عرضه شوند و تقاضاهای پیچیده و متنوع را با قیمت های مناسب و استاندارد پاسخ گویند. در حقیقت می توان گفت که خواسته یا ناخواسته بازاری با رقابت کامل در این صنعت شکل گرفته که دولت ها و سازمان هایی می توانند در این میدان به حیات خود ادامه دهند که اولاً قابلیت ها و ظرفیت های افزایش یابنده داشته باشند و ثانیاً بتوانند با درک عمیق مفاهیم کیفیت و رقابت با اتخاذ مناسب ترین سیاست ها راه رشد و ترقی را هموار سازند. 

آینده اقتصادی و حیات جزیره کیش  وابسته به صنعت گردشگری
جزیره کیش از جمله مناطق توریسی ایران است که چرخ اقتصادی آن بر محور گردشگری است و بر محور هتلداری ، موسسات توریسی و همچنین  مراکز خرید ، رستوران ها ، حمل و نقل عمومی که  عمدتا بر حوزه گردشگری است می چرخد. 
گردشگری پیشقراول آینده اقتصادی و شرط حیات جزیره کیش  می باشد. با پتانسیل و ظرفیت هایی که در آن موجود می باشد و  با جاذبه های خاص که در دیگر جاهای ایران کمتر شاهد آن هستیم (سواحل مرجانی ، آب انبار سنتی ، کشتی یونانی ، اسکله تفریحی ، مساجد ، مجموعه درخت سبز ، پارک دلفین ها ، پاغ پرندگان ، شهر زیر زمینی کاریز ، لاک پشت های دریایی ، آکواریوم ، شهر باستانی حریره ، سافاری کیش و مجموعه ورزشهای دریایی ) در کنار این ظرفیت ها امکانات تفریحی دیگری همچون موتور سواری ، پیست کارتینگ ، پیشت دوچرخه سواری ، اسب سواری  نیز وجود دارد . ایجاد مجموعه های گردشگری و تفریحی در کیش ضمن ایجاد اشتغال به ارز آوری و رونق اقتصادی نیز کمک شایانی خواهد نمود . 

جدیدترین اطلاعات ارائه شده از سوی شورای جهانی گردشگری حاکی از آن است که جزایر مالدیو با کسب ٤٢ درصد از تولید ناخالص ملی خود را  از محل گردشگری بدست آورده است ، که یکی از وابسته‌ترین کشور های جهان به صنعت توریسم است . از جمله دیگر مناطق جهان می‌توان به منطقه ماکائو در چین اشاره کرد که در آنجا صنعت گردشگری ٤٣.٩ درصد از کل اقتصاد را تشکیل می‌دهد و سال گذشته از این طریق ٢٦.٦ میلیارد دلار درآمد حاصل شد. همچنین صنعت گردشگری ١٥.٢ درصد از کل اقتصاد کشور زیبای اسپانیا را در سال ٢٠١٤ میلادی به خود اختصاص داد تا این کشور را نیز به عنوان یکی از وابسته‌ترین مناطق جهان به صنعت توریسم بشناسیم. تاکید بر گردشگری در جزیره زیبای کیش شرط حیات این منطقه است  و همانند جزایر مالدیو که وابسته به صنعت گردشگری است و گردشگری  همانند خون جاری در رگهای زنده جزیره کیش است . و از آنجا که صنعت گردشگری صنعتی چتری است و زنجیر وار تمامی بخش های مرتبط با خود را درگیر می نماید .  تازمانی که گردشگری در کیش رونق دارد چرخه حیات در حال گردش است و هر چه این گردش بیشتر باشد رونق اقتصادی بیشتری در تمامی  بخش های جزیره  از جمله مراکز خرید ، بازارها ، رستوران ها ، هتل ها و دیگر بخش های اقتصادی را  شاهد هستیم . 


نظرات بینندگان