arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۸۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۸ - ۱۳ مهر ۱۳۹۴

استيضاح وزير راه « ره به‌جايي نمي‌برد»

فردا قرار است با استيضاح عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي پاي اين وزير كابينه به صحن سبز رنگ مجلس باز شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اعتماد: بر اثر نظر نمايندگان مخالف وزير ، هفت محور از جمله مسكن‌مهر و مشكلات آن، وضع حمل‌ونقل ريلي و انتصابات در اين وزارتخانه به عنوان محورهاي استيضاح وزير راه و شهرسازي به كميسيون عمران مجلس ارجاع شده است.
 
در عين حال هاشمي يكي از نمايندگان مجلس موضوع مسكن مهر و تعهداتي كه به دوش دلت يازدهم از اين طرح آمده را يكي ديگر از مواردي ذكر كرده كه استيضاح‌كنندگان از وزير راه وشهرسازي در مورد آن سوال مي‌كنند. وي حتي گفته است با تعهدات و قول‌هاي داده شده توسط وزير راه‌وشهرسازي و رياست‌جمهوري در موضوع مسكن‌مهر، طيف گسترده‌اي از مردم انتظاراتي را در اين بخش دارند. متاسفانه ركود حاكم بر مسكن باعث شده ١٤٠ موضوع شغلي در ارتباط با ساختمان دچار ركود شود كه اين وضعيت توليد ما را در بخش‌هاي مختلف دچار مشكل كرده است.
 
اين موضوع پيش از اين نيز وزير راه و شهرسازي را به مجلس كشانده بود و در باب مشكلات و موضوعات مسكن مهر توضيحات كاملي را ارايه كرده بود كه موجب شد تا نمايندگان مجلس از توضيحات وزيرقانع شوند اما با اين حال هر بار كه نمايندگان مجلس مي‌خواهند وزير راه و شهرسازي را زير تيغ ببرند مسكن مهر را به عنوان يكي از كاستي‌هاي آني وزارتخانه ذكر مي‌كنند حال اينكه طبق آمار و ارقام اعلامي از سوي اين وزارتخانه عملكرد وزير در اين مورد مثبت بوده است.
 
اين موضوع حتي مورد تاييد علي ربيعي، وزير رفاه، كار و تامين اجتماعي نيز هست، وي با دفاع از عملكرد وزارت مسكن در بحث اشتغالزايي گفته است: «برخي مدعي هستند كه عملكرد وزارت مسكن در مسكن مهر اشتباه بوده اين افراد مطالعه دقيق ندارند. در بحث مسكن يك ميليون و ٤٠٠ هزار مسكن مهر برعهده بخش تعاون بود كه تاكنون ٩٥٠ هزار واحد را تحويل داديم و مابقي را تا پايان سال تحويل خواهيم داد. بحث مسكن اجتماعي و حمايتي را با همكاري وزارت راه دنبال مي‌كنيم. آقاي آخوندي تك‌تك مناطقي كه براي مسكن مهر برنامه‌ريزي شده بود را بازديد كردند و از نزديك در جريان مشكلات قرار گرفتند. خوشبختانه مشكلات بحث مسكن مهر برطرف شده است.»
 
در اين باره سيدعيسي دارايي، عضو كميسيون سياست داخلي و شوراهاي مجلس با بيان اينكه استيضاح وزير راه و شهرسازي به صلاح نيست، معتقد است: «عملكرد آخوندي در عمراني‌ترين وزارتخانه كشور با اين بودجه محدود مثبت بوده و حتي راه‌آهني كه از سال ١٣٣٦ روي آن كار نشده بود را آخوندي زنده كرده است. من خود هيچ‌وقت جزو امضا‌كنندگان طرح استيضاح وزير و از موافقان اين موضوع نبودم و معتقدم مطالبات منطقه‌اي در اين موضوع بي‌تاثير نيست. بحث‌هاي منطقه‌اي از جمله موضوعاتي است كه مردم بر سر آن فشار زيادي را به نمايندگان مجلس مي‌آورند و طبيعتا نمايندگان هم آن را از وزراي دولت طلب خواهند كرد اما بايد اين را بدانيم كه وزير به تنهايي نمي‌تواند تمام مشكلات را رفع كند. در حال حاضر در وضعيتي كه كمبود بودجه داريم به هيچ عنوان استيضاح آقاي آخوندي به صلاح نيست.»
 
سيدمويد حسيني‌صدر، نماينده مردم خوي در مجلس شوراي اسلامي با يادآوري استيضاح فرجي‌دانا، وزير سابق علوم از نمايندگان مجلس خواست اين اشتباه را در مورد وزير راه و شهرسازي تكرار نكنند. استيضاح وزير راه كاملا سياسي است زيرا هم تركيب نمايندگان چهره‌هاي سياسي هستند و هم اينكه مفاد استيضاح اين را نشان مي‌دهد.»
 
وي با بيان اينكه آخوندي در مدت تصدي وزارت راه عملكرد خوبي داشته، گفته است: «ما بايد براساس بودجه‌اي كه در اختيار اين وزارتخانه قرار داده‌ايم از آن توقع داشته باشيم. در حال حاضر كشور با تنگناي مالي مواجه است و دولت تلاش مي‌كند با كسري بودجه مواجه نشود كه مبادا تورم ايجاد شود و جهش قيمتي رخ دهد. آخوندي جزو وزراي موفق دولت يازدهم است، اگر مي‌خواستيم وزيري را استيضاح و بركنار كنيم شايد وزراي ديگر در اولويت قرار مي‌گرفتند.»
 
وي با ابراز اميدواري نسبت به ابقاي آخوندي در وزارت راه تصريح كرد: «من اميدوارم مجلس اشتباه فرجي‌دانا را تكرار نكند زيرا بركناري فرجي‌دانا هزينه زيادي را به كشور تحميل كرد و يك اشتباه محض بود كه اميدواريم جلوي تكرار آن گرفته شود. احتمالا وزير راه با راي مجلس در سمت خود ابقا خواهد شد. من به عنوان نماينده‌اي كه سياسي فكر نمي‌كنم و به منافع مردم مي‌انديشم معتقدم كه بايد براساس واقعيت‌ها و شايستگي‌ها و عملكرد يك نفر قضاوت كنيم و نه شنيده‌ها.»
 
در عين حال برخي نمايندگان و مديران دولتي معتقدند مخالفت وزير راه و شهرسازي با حضور اعضاي شوراي شهرها و شهرداري‌ها در انتخابات نظام مهندسي موجب شده تا دوباره وزير راه و شهرسازي روي تيغ استيضاح قرار گيرد. اين موضوعي است كه حامد مظاهريان، معاون وزير راه و شهرسازي نيز به آن اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «انتخابات نظام مهندسي آخوندي را تا مرز استيضاح برد. دولت تمام تلاش خود را به كار بسته تا انتخابات سازمان نظام مهندسي دولتي نشود.»
 
احمد خرم، وزير راه و ترابري دولت اصلاحات هم به آن اشاره مي‌كند و با دفاع از عملكرد آخوندي در اين باره مي‌گويد: «انتظار نمي‌رود نهادهاي غيردولتي و بخش خصوصي گرفتار فساد شوند، متاسفانه‌ فساد در كشور، در دستگاه‌هاي دولتي و غيردولتي اپيدمي شده است. سازمان نظام مهندسي به خصوص در دوره پنجم و ششم عملكرد ضعيفي داشت و عملكرد سازمان شفاف نبود و همكاري با مهندسان به پايين‌ترين سطح خود رسيده بود. سازمان نظام مهندسي در توزيع كار انصاف و عدالت را زير پا گذاشته شده، اين در شرايطي است كه دولت به بسياري از پيمانكاران بدهكار است و چك پيمانكاران وصول نمي‌شود.»
 
وي با بيان اينكه انتظار اعضا و پيمانكاران اين است كه سازمان در اين شرايط از اعضاي خود حمايت حقوقي و قضايي داشته باشد، اظهار كرد: «در اين مدت سازمان عملكرد خوبي در احقاق حقوق اعضاي خود نداشت. از ديگر مشكلاتي كه اين سازمان گرفتار آن شده انحصارطلبي و فساد مالي است و ابلاغيه اخير وزير راه و شهرسازي مبني بر محدود شدن ورود افراد به انتخابات سازمان نظام مهندسي مي‌تواند راهكاري براي مبارزه با فساد باشد. موضوع ديگري كه در سال‌هاي اخير كمتر به آن توجه شده شايسته‌سالاري و جوان‌گرايي است و در اين دوره مساله مهم همراه بودن و تعامل با دولت است و سازمان نظام بايد هماهنگ با دولت پيش برود.»
نظرات بینندگان