arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۸۷۱۱
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۶ - ۱۳ مهر ۱۳۹۴

وزيرخارجه انگليس: اسد فعلا مي‌تواند بماند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزير خارجه انگليس گفت، روسيه با استفاده از نفوذ ارتش خود طي حملاتش به داعش براي حفظ رئيس جمهور سوريه وارد جنگ "نامتناسب کلاسيک" شده است.

به گزارش خبرگزاري رويترز، روسيه هفته گذشته حملات خود در سوريه را آغاز کرد، حملاتي که دخالت خارجي را در اين جنگ داخلي به شدت افزايش داده و از سوي غرب به عنوان تلاشي جهت حفظ بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه مورد انتقاد قرار گرفته است.

در همين حال فيليپ هاموند، وزير خارجه انگليس طي مصاحبه‌اي در اين باره گفت: به نظر مي‌رسد حضور نظامي روسيه در سوريه جنگ نامتناسب و کلاسيک روسي است که طي آن شما پروپاگانداي گسترده‌اي داريد که مي‌گويد شما يک کار انجام مي‌دهيد در حالي که در حقيقت شما چيزي کاملا متفاوت انجام مي‌دهيد و وقتي شما را به چالش مي‌کشند به راحتي آن را رد مي‌کنيد.

هاموند ادامه داد، انگليس مذاکراتي با روسيه در اين باره داشته است اما همواره پاسخي يکسان دريافت کرده مبني بر اينکه مسکو به مواضع داعش در سوريه حمله مي‌کند.

وي خاطرنشان کرد: زماني که سعي مي‌کنيد با روس‌ها مذاکره کنيد آنها تنها مواضع خود را تکرار مي‌کنند که اتفاقا مواضع ايران هم هست و اين باورنکردني است.

وزير خارجه انگليس سپس به نقش اسد در آينده‌ سوريه پرداخت و گفت: انگليس به شفافيت قاطعانه‌اي در اين باره نياز دارد که اسد بخشي از آينده سوريه نخواهد بود و از نظر ما پيشنهادات ايران و روسيه مبني بر اينکه با برگزاري انتخابات در دمشق مي‌توان به درگيري‌ها خاتمه داد مهمل است.

هاموند در ادامه اظهاراتش با تاکيد بر اينکه سوريه ميليون‌ها مايل با امکان برگزاري يک انتخابات آزاد و عادلانه فاصله دارد، عنوان کرد: در کشوري که 250 هزار تن کشته و 12 ميليون ديگر آواره شده‌اند و نيمي از آنها خارج از کشور به سر مي‌برند چگونه مي‌توان درباره انتخابات آزاد و عادلانه سخن گفت؟

به گفته وي کليد پايان دادن به اين جنگ داخلي ايجاد صلح در کشور است حتي اگر بدين معني باشد که اسد در قدرت بماند: "اگر هزينه‌اي که بايد براي استقرار صلح در سوريه پرداخت شود اين خواهد بود که اسد براي دوره‌اي در قدرت بماند آيا واقعا براي من مهم است که اين دوره سه روز باشد يا سه هفته يا سه سال يا حتي بيشتر؟ فکر نمي‌کنم اين چنين باشد."

اين سياستمدار انگليسي اما خاطرنشان کرد، براي وقوع چنين انتقالي اسد بايد متعهد شود که در هيچ يک از انتخابات آتي شرکت نخواهد کرد و از کنترل سازمان امنيتي سوريه دست مي‌کشد.

وي افزود، هيچ توافقي با تهران يا مسکو براي چنين انتقال قدرتي نشده است: "کليد اين است که بايد انتقال قدرت صورت گيرد. اما در حال حاضر هيچ توافقي با روس‌ها يا ايراني‌ها حتي درباره وجود چنين انتقال قدرتي صورت نگرفته است."

هاموند طي سخنانش هم چنين از روسيه به عنوان تهديدي عليه سيستم بين‌المللي ياد کرد که امنيت انگليس به آن وابسته است و به هيچ يک از قواعد ديپلماتيک احترام نمي‌گذارد.

وزير خارجه انگليس سپس به مساله الحاق کريمه به روسيه به عنوان نمونه‌اي از رويکرد کرملين به قوانين بين‌المللي ياد و عنوان کرد، با اين حال مسکو هنوز نقش مهمي در خاورميانه ايفا مي‌کند و به همين دليل لندن نمي‌تواند نقش آن را در مذاکرات صلح سوريه ناديده بگيرد.

وي در اين باره گفت: ما تمايل نداريم بگوييم که با روس‌ها درباره شرايط سوريه گفت‌وگو نمي‌کنيم چرا که شديدا کاري را که در اوکراين مي‌کنند، رد مي‌کنيم.

هاموند ضمن درخواست از روسيه براي بازگشت به سيستم بين‌المللي عنوان کرد: ما اين دو موضوع را از يکديگر جدا کرده‌ايم. ما تنها به روسيه‌اي نياز داريم که بپذيرد قوانيني در اين سيستم وجود دارد و نمي‌تواند هر بار که به خواسته‌اش نرسيد اسباب بازي‌اش را از کالسکه‌اش در بياورد و دست به اقدام نظامي بزند!
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان