arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۸۷۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۷ - ۱۳ مهر ۱۳۹۴

خارجي‌هاي تازه‌وارد ليگ از کدام کشورها هستند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آي اسپورت: در ليگ پانزدهم، درست نيمي از تيم ها بازيکن برزيلي در اختيار دارند. به جز کارلوس سانتوس و ليندرو پادواني، ساير برزيلي هاي ليگ ايران تازه وارد هستند. در واقع در تابستان 7 بازيکن برزيلي به 6 باشگاه ايراني اضافه شده اند.

در فصل نقل و انتقالات تابستاني، حتي يک مربي خارجي جديد نيز به ليگ برتر اضافه نشد. شايد همين موضوع، موجبات کاهش خريد بازيکنان خارجي در ليگ برتر را فراهم آورد. توي اين سال ها، کمتر ديده ايم که خريدهاي خارجي به ويژه در بدو حضورشان در ايران، بازيکنان گره گشاي باشگاه ها باشند. آن ها اگر لطف کنند و ديابتي از آب درنيايند، بعد از چند ماه بازي در ليگ برتر، مستقيما به فيفا خواهند رفت تا شکايت شان را رسمي کنند و به هزينه هنگفتي بابت حضور در ليگ برتر برسند. همچنان برزيلي ها، مورداستقبال قرار گرفته ترين بازيکنان خارجي فوتبال ايران به شمار مي روند. ايران کمتر از ديگر ليگ هاي آسيايي به خريد بازيکنان آفريقايي فکر مي کند و بيشتر از آن ها، تمرکزش را روي ليگ هاي درجه دوم و سوم اروپايي مي گذارد تا شايد پديده هايي را در اين فضا کشف کند. مهره هايي که حتي بعد از شکوفا شدن در فوتبال ايران نيز ماندگار نمي شوند و براي پول بيشتر، ليگ هاي عربي را انتخاب مي کنند.

برزيلي ها

مطابق انتظار، برزيل مليت محبوب باشگاه هاي ايراني براي خريد بازيکناني خارجي است. اين وضعيت در ليگ هاي معتبر اروپايي نيز برقرار است اما آن ها بهترين برزيلي هاي بازار را مي خرند و باشگاه هاي ايراني بعد از تماشاي سي دي هاي چند دقيقه از هايلايت هاي لحظات خوب بازي برزيلي ها، درجه چندم ترين بازيکنان اين کشور را به خدمت مي گيرند. مهره هايي که حتي توي مسابقه هاي گل کوچک فوتبال محلي در برزيل هم تنها نقش تير دروازه را بازي کرده اند و بعضا حتي پرنده فروش از آب درمده اند. در ليگ پانزدهم، درست نيمي از تيم ها بازيکن برزيلي در اختيار دارند. به جز کارلوس سانتوس و ليندرو پادواني، ساير برزيلي هاي ليگ ايران تازه وارد هستند. در واقع در تابستان 7 بازيکن برزيلي به 6 باشگاه ايراني اضافه شده اند. . ريوالدو در استقلال، فرناندو ريبيرو در استقلال خوزستان، فيليپه ماچادو در صبا، جکسون در گسترش فولاد، رنان سيلوا در سياه جامگان، کارلوس کاردوسو و آگوستو سزار در تراکتور، برزيلي هاي جديدالورود به فوتبال ايران هستند. در بين اين بازيکن ها، سزار از همه موفق تر بوده و ريوالدو خيلي زود از استقلال تهران جدا شده است!

گرانترين خريد؛ يک آفريقايي از اروپا

گرانترين خريد خارجي اين فصل فوتبال ايران، در باشگاه تراکتورسازي رقم خورده است. آن ها که ستاره هاي سرباز ليگ را با قيمتي ناچيز تصاحب کرده اند، با خريد همزمان 4 مهره خارجي، فرنگي ترين تيم اين فصل ليگ برتر ايران خواهند بود. پرهزينه ترين خريد براي تراکتورسازي، حمزه يونس بوده است. بازيکني تونسي که با تجربه پاس گل فصل گذشته در آنفيلد با لباس تيم قدرتمند لودوگورتس، اين فصل به نوک حمله قرمزهاي تبريز اضافه شده است. حمزه در اولين هفته هاي تراکتوري بودن، به جز پاس هاي اشتباه و ناکامي در استفاده از موقعيت هاي گلزني، تاثيري در ترکيب تيراختور نداشته و احتمالا به زودي به نيمکت اين تيم منتقل خواهد شد.

آفريقايي دوم

استقلال خوزستان که در دو فصل گذشته تبديل به محلي براي گردهمايي بازيکنان اهل مالي شده بود، در تابستان با دياوارا و دياکيته وداع کرد و دو خارجي ديگر خريد که يکي از آن ها باز هم آفريقايي بود. ادواردو فرراي 31 ساله که بازيکن تيم ملي گينه بيسائو نيز هست، از اين فصل در ميانه خط دفاعي تيم ويسي توپ مي زند. ليگ برتر ايران البته آفريقاي سومي نيز دارد اما آلويس نانگ تازه وارد نيست و فصل قبل نيز در فوتبال ايران حضور داشته است.

کرواسي؛ دو بازيکن، دو مربي

يکي از دو خريد اين فصل فوتبال ايران از کرواسي، يک بازيکن کاملا جنجالي از آب درآمده است. استقلال تهران بعد از مدتي دوباره پاي يک بازيکن کروات را به ترکيبش باز کرده اما هنوز هم مشخص نيست که اين بازيکن با توجه به زمان فسخ قرارداد با کوکه شي و امضاي قرارداد با استقلال، قانوني به استقلال اضافه شده باشد و هر لحظه ممکن است استقلالي ها مهاجم شان را از دست بدهند. مهاجمي که در جام حذفي دو بار براي اين تيم گلزني کرده است. همانند رقيب سنتي، پرسپوليس هم در تابستان يک مهره اهل کرواسي را خريداري کرده است. برانکو با رد کردن سيدجلال حسيني، بازيکن هموطنش لوکا ماريچ را براي خط دفاعي قرمزهاي تهران درنظر گرفته است. بازيکني که بعد از چند هفته اول ليگ، حالا مصدوم شده و مدتي دور از ميادين بوده است. پروپييچ و ماريچ تنها مردان کروات ليگ پانزدهم نيستند و دو سرمربي از اين کشور نيز در ليگ برتر حضور دارند که البته تازه وارد نيستند. برانکو و اسکوچيچ در پرسپوليس و فولاد ليگ را چندان ايده آل شروع نکرده اند و ممکن است به زودي وادار به وداع با نيمکت تيم هاي شان بشوند.

مولداوي، بازگشتِ آقاي محبوب

اولين بازي پاشنکو بعد از حضور دوباره او در ليگ برتر ايران، براي اين بازيکن خوش يمن نبود. او که در ابتداي ليگ برتر ذخيره شده بود، در باران شديد انزلي در جدال با گسترش فولاد از ابتدا در زمين قرار گرفت و در همان دقيقه اول بازي گل خورد تا ملوان به هيچ امتيازي از اين مسابقه نرسد. اين گلر اهل مولداوي دو فصل قبل هم در انزلي توپ مي زد اما در ميانه راه با توجيه مشکلات خانوادگي اين تيم را ترک کرده بود. او در انزلي محبوبيت بسيار زيادي دارد.

فنلاند؛ سورپرايز

تنها چند روز قبل از آغاز فصل جديد ليگ برتر، حضور راه آهن در اين ليگ قطعي شد و فرهاد کاظمي در وقت کوتاهي که تا آماده شدن براي ليگ داشت جدا از خريدهاي داخلي، يک بازيکن خارجي را نيز به تيمش اضافه کرد. سباستين استراندوال، تابستان را با حضور در جلسه هاي تمريني پديده مشهد آغاز کرد اما بر سر مسائل مالي با اين باشگاه به توافق نرسيد و مورد توجه راه آهن قرار گرفت. اين هافبک بازي ساز 28 ساله، يک بار براي تيم ملي فنلاند بازي کرده و تاکيد دارد که از راه آهن مستقيم به تيم ملي کشورش برمي گردد!

هندوراس؛ جري بدون تام

در اولين روزهاي باز شدن پنجره نقل و انتقالات، به نظر مي رسيد پرسپوليس نياز مبرمي به خريد يک مهاجم مرکزي دارد. آن ها روزهاي زيادي را صرف جستجو براي مهاجم خارجي کردند و در نهايت با جري بنگستون به توافق دست پيدا کردند و مهاجم شمره 9 تيم ملي هندوراس را به خدمت گرفتند. جري يک سال قبل در جام جهاني عضو ثابت تيم ملي کشورش بود و همچنان نيز براي هندوراس بازي مي کند. او در پنج هفته اول ليگ، هيچ فرصتي براي بازي در ترکيب سرخ پوشان به دست نياورد و عموما در ليست هاي 18 نفره تيم قرار نگرفت اما کمي بعد گل سه امتيازي مهمي براي تيمش در نبرد با تراکتورسازي به ثمر رساند.

راه حل بوسنيايي

خروج ناگهاني محمدرضا اخباري از سايپا براي حضور در تراکتورسازي، راهکاري به جز خريد يک گلر خارجي پيش روي مجيد جلالي نگذاشت. آقامعلم رايکو دويکوويچ بوسنيايي را براي خط دروازه به خدمت گرفت. او در سه هفته اول ذخيره حامد فلاح زاده بود و بعد از آن گلر ثابت نارنجي پوش ها شد. سايپا در هر دو مسبابقه با حضور رايکو شکست خورد تا شايد جلالي در بازي دادن به او تجديدنظر کند.

فيليپين، آقاي پاس گل

ايان رمزي، بهترين خريد تراکتورسازي تا پايان هفته پنجم ليگ برتر بوده است. او که هم نام يکي از فلاسفه معروف دنياست، با پاي چپ در تيم توني خوش درخشيده و يکي از بازيکنان بدون تغيير اين تيم به شمار مي رود. ايان، پاس گل دهنده خوب ليگ برتر نيز هست و با سانترهاي ديدني اش، فرصت هاي گلزني خوبي براي هم تيمي ها ايجاد مي کند. او که توانايي بازي براي تيم ملي کشورهاي اسکاتلند و استراليا را داشته، براي کشور مادري اش فيليپين بازي مي کند و اولين بازي ملي را دو ماه قبل از پيوست به تراکتورسازي انجام داده است.

پرتغال؛ مردي زير تيغ

عليرغم نتيجه دادن الگوي استفاده از سرمربي خارجي در تيم ملي، بيشتر باشگاه هاي فوتبال ايران همچنان ترجيح مي دهند هزينه هاي مربي غيرايراني را پرداخت نکنند و کار را با چهره هاي داخلي پيش ببرند. در اين فصل ليگ برتر، سه سرمربي خارجي حضور دارند که هر سه آن ها در فصل گذشته نيز روي نيمکت تيم هاي ايراني بوده اند تا ليگ برتر در تابستان هيچ مربي خارجي تازه واردي نداشته باشد. در کنار دو مرد کروات، توني تنها سرمربي اروپايي ليگ برتر است. مردي که از پرتغال به تبريز رفته و در اين شهر به چهره موردعلاقه هواداران تراکتور تبديل شده است. او البته اين هفته ها فشار بسيار زيادي را متحمل شده و همانند دو مربي خارجي ديگر ليگ، آينده شفافي در ليگ برتر پيش روي خود نمي بيند.
نظرات بینندگان