arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۸۷۴۹
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۱ - ۱۳ مهر ۱۳۹۴

مخالفت 30 نماینده با استیضاح آخوندی/ استیضاح سیاسی در شأن مجلس نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«عدم انجام تعهدات زمان اخذ رای اعتماد»، «مشکلات حوزه عمومی وزارتخانه»، «مشکلات حوزه زمین و مسکن شهری و روستایی»، «مشکلات حوزه حمل و نقل» و «مشکلات حوزه مالی وزارت خانه» دلایلی است که این سیزده نماینده در طرح استیضاح به آن اشاره کرده اند اما بسیاری از نمایندگان دلیل اصلی این امر را تغییر مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان بدون نظر حسن کامران، نماینده اصفهان می دانند. برخی دیگر نیز آن را سیاسی ارزیابی می کنند و می گویند همان کسانی طرح استیضاح را پیگیری می کنند که در زمان رای اعتماد علیه آخوندی اطلاعیه توزیع می کردند تا منتقد احمدی نژاد روی صندلی وزارت تکیه نزند. اما در آن زمان او توانست 159 رای موافق کسب کند و از سد مخالفان خود عبور کند، اتفاقی که به نظر می رسد فردا نیز تکرار شود، چراکه آنگونه که در گفت و گو با نمایندگان مطرح شده، استیضاح آقای وزیر موافق چندانی ندارد و در راهروهای مجلس گفته می شود که فضای عمومی پارلمان علیه استیضاح است.

مروری می کنیم بر نظرات 30 نماینده مجلس که علیه طرح استیضاح عباس آخوندی موضع گرفته اند.

 

ردیف نام نماینده اظهار نظر
1 محمدرضا باهنر نماینده مردم تهران/ نایب رئیس مجلس
آخوندی از وزیران استراتژیک دولت است
در مورد مسائلی مانند مسکن مهر که مطرح می‌شود فکر می کنم وزارت راه و شهرسازی خیلی خوب عمل کرده است و این وزارتخانه از ادغام دو وزارت خانه دیگر شکل گرفته و نصف بودجه عمرانی کشور برای انجام پروژه ها به این وزارتخانه اختصاص داده می‌شود اما نمایندگان طرحی را آماده کردند و ما طبق روال قانونی آن را اعلام وصول کردیم اما بنده آخوندی را جزو وزرای استراتژیک و قدرتمند دولت می دانم در عین حال معتقدم رای با نمایندگان است اما برآوردم این است که استیضاح رای نمی آورد.
2 غلامعلی جعفرزاده امین آبادی
نماینده مردم رشت/ عضو کمیسیون برنامه و بودجه
آرزوي بركناري از دو سال قبل
طيف مخالف دولت از همان زماني كه آقاي روحاني وزراي خود را به مجلس معرفي كرد، تمام تلاش خود را به كار بست تا شش وزير به كابينه راه پيدا نكنند. از آن شش وزير، سه نفر راي اعتماد اوليه را كسب نكردند. اما در مقابل سه نفر هم وارد كابينه شدند كه عبارتند از آقاي زنگنه، آقاي ربيعي و آقاي آخوندي. هر چند در ميانه راه بركناري آقاي فرجي‌دانا براي اين طيف از اهيمت بيشتري برخوردار شد. به نظر من بستر استيضاح امروز وزير راه و شهرسازي همان تقابل‌هاي اساسي با وزراي نزديك به جريان اصلاحات است. جريان مخالف دولت در تمام اين مدت نشان داده كه در برخورد با دستگاه اجرايي بيش از هر چيز متوجه مسايل سياسي است. من درباره استيضاح آقاي آخوندي يك تحليل مشخص و يك پيش‌بيني مشخص دارم. تحليلم اين است كه استيضاح سياسي است و پيش‌بيني‌ام هم اين است كه اين طرح به هيچ عنوان موفق نخواهد بود.
3 ابراهیم نکو
نماینده مردم بهارستان و رباط‌کریم/ عضو کمیسیون اقتصادی برخي كارهاي مهم را رها كرده به دنبال استيضاح هستند
متاسفانه برخي از نمايندگان مجلس كارهاي مهمشان را در مجلس رها كرده اند و به دنبال استيضاح وزيران دولت هستند. براي آنها اين وزير يا وزيري ديگر فرقي ندارد و تنها درصدد منافع شخصي و قدرتنمايي برآمده اند. كاملا بارز است كه نمايندگاني كه استيضاح آقاي آخوندي را پيگيري ميكنند از مطالبات منطقه اي استفاده كرده و از آن سود مي‌جويند. خواسته های شخصی و منطقه ای برخی نمایندگان باعث طرح استیضاح شده است که البته این موضوع با همراهی برخی دیگر از نمایندگان پیش می رود. در واقع بعد از مطرح شدن استیضاح وزیر راه در مجلس برخی دیگر از نمایندگان هم با مطرح کردن مطالباتشان با طراحان این استیضاح همراه شده اند و حالا گروه اول صحنه گردانی مجلس را برعهده گرفته اند.
4 مهرداد بائوج لاهوتی
نماینده مردم لنگرود/ عضو کمیسیون عمران استيضاح بدون برنامه
به هر حال انتقاداتي به وزارت راه و شهرسازي وارد است و نمي‌توان اين مجموعه را خالي از اشكال ديد. الان قسمت مهمي از مطالبات مردمي كه به نمايندگان ارجاع مي‌شود مربوط به طرح‌هاي مسكن مهر است كه همين وزارتخانه مسئوليت ساماندهي آن را بر عهده دارد و البته در جاهايي هنوز نتوانسته موضوع را مديريت كند. اين اما اصلا بدان معنا نيست كه استيضاح آقاي آخوندي كار صحيحي است. اولا مساله اين است كه بايد ببينيم آخوندي چه مجموعه‌اي با چه ميزان مطالبات و گستره فعاليت و همينطور امكانات را تحويل گرفته است و اينكه چقدر مي‌تواند با توجه به وضيت اقتصادي كشور پاسخگوي مسايل باشد. ضمن اينكه بايد متوجه باشيم كه آيا براي بعد از آقاي آخوندي هم برنامه و طراحي خاصي وجود دارد يا خير؟ به نظر مي‌رسد استيضاح وزير راه بيشتر يك تقابل شخصي با خود وزير است تا تلاشي براي بهبود وضعيت وزارتخانه.
5 عزت الله یوسفیان ملا
نماینده مردم آمل/ عضو کمیسیون بودجه
وزارتخانه پر مشغله و كم امكانات
به هر حال انتقاد به عملكرد وزارت راه و شهرسازي وجود دارد اما واقعيت هم اين است كه اقاي آخوندي تا الان ميراث‌دار دو ارثيه ناخوشايند از دولت قبل بوده است. يكي كه همان طرح‌هاي بيشماري است كه در قالب مسكن مهر و همينطور پروژه‌هاي مصوب سفرهاي استاني، بدون ذره‌اي كار كارشناسي و حساب و كتاب روي دست وزارتخانه گذاشته شده است. ديگري هم ساختار اين مجموعه كه بسيار عريض و طويل است. به هر حال در دولت قبل يك اشتباه بزرگ براي ادغام وزارتخانه‌هاي مسكن و راه اتفاق افتاد و در اين ساختار اداره حوزه‌هاي مسكن و راه در كنار هم بسيار دشوار است. اين هم به خودي خود باعث شده تا بار مطالبات روي دوش اين مجموعه چند برابر شود. از منظر توازن بين امكانات و محدوديت‌ها با مسئوليت‌هاي اجرايي به نظر من اقاي آخوندي كارنامه موفقي داشته و به هيچ عنوان سزاوار استيضاح و بركناري نيست.
6 بهروز نعمتی
نماینده مردم اسدآباد/ عضو کمیسیون صنایع و معادن طرحي محكوم به شكست
اين استيضاح از همين الان محكوم به شكست است. به هر حال بعد از مدت‌ها تلاش فقط امضاي سيزده نماينده پاي اين طرح قرار دارد و اين يعني آنكه نبايد موضوع را جدي گرفت. مخصوصا اينكه در هفته‌هاي گذشته وزارت راه و شهرسازي توانست بيش از سي و پنج نفر از نمايندگاني كه قبلا اين طرح را امضا كرده بودند، متقاعد به پس گرفتن امضا كند. اكثر نمايندگان مجلس هم در سياسي بودن موضوع استيضاح شك ندارند. به هر حال الان هم تركيب امضا كنندگان مشخص است و هم ما در ماه‌هاي قبل شاهد بحث‌ها بوديم و مي‌دانيم زمينه اين استيضاح چيست.
7 رمضانعلی سبحانی فر
نماینده مردم سبزوار/ عضو کمیسیون صنایع و معادن سياسي‌كاري در برابر وزير اقتصادي
زمينه اصلي اين استيضاح از روز اول دو چيز بود؛ يكي مسايل سياسي و ديگري هم تقاضاهاي شخصي نمايندگان براي حوزه‌هاي انتخابيه كه بي‌پاسخ ماندند. الان اين قسمت دوم هم قدري تعديل شده هر چند هنوز مسايلي چون مديركل استان اصفهان وجود دارد كه باعث اصرار برخي نمايندگان بر اين استيضاح شده است. اما بيش از هر چيز من فكر مي‌كنم همان رقابت‌ها و دعواهاي سياسي عامل استيضاح باشد. مثلا همان بحث مديركل اصفهان هم يك بحث سياسي است. ولي اين استيضاح جدي نخواهد بود و مجلس با آن همراهي نمي‌كند. جو مجلس اين روزها اصلا پذيراي استيضاح نيست. مخصوصا در‌استانه انتخابات. البته گروه‌هاي منتقد و مخالف دولت كه پايگاه راي مشخصي دارند مي‌خواهند از اين جور حركت‌ها براي اقناع هواداران خودشان استفاده كنند اما در شرايطي كه اكنون قرار داريم، تيغ‌ آنها آنقدرها نمي‌برد كه بتوانند وزيري مثل اقاي آخوندي را بركنار كنند. مخصوصا اينكه اصولگرايان زيادي هم هوادار او هستند.
8 علی مطهری
نماینده مردم تهران/ عضو کمیسیون فرهنگی
دلایل استیضاح کنندگان محکم نیست
من دلایل استیضاح کنندگان را محکم نمی دانم و این دلایل برای استیضاح کافی نیست. آخوندی بر استانداردها پافشاری و درمورد ساخت و سازهای غلط حساسیت دارد. عملکرد آخوندی را موفق می دانم بنابراین استیضاح را در این شرایط منطقی نمی دانم.
9 محمد دامادی
نماینده مردم ساری/
عضوکمیسیون عمران
اکثریت کمیسیون عمران مخالف استیضاح هستند
كساني كه از همان ابتدا موافق روي كار آمدن آقاي آخوندي نبودند همان افرادي هستند كه به طرح استيضاح ها دامن زدند و كم كم تعداد اندك ديگري نيز براي پوشاندن نقايص و مشكلات كاري شان به گروه استيضاح كنندگان پيوستند.
نظر اعضای کمیسیون این است که مجموعه دلایل استیضاح کنندگان برای استیضاح عباس آخوندی، برای انجام این کار مناسب نیست و اکثر اعضای کمیسیون تخصصی با انجام استیضاح مخالفند.

 

10 عیسی دارایی
نماینده مردم اندیمشک/ عضو کمیسیون سیاست داخلی و شوراهای استيضاح آخوندي به هيچ عنوان صلاح نيست
بحث هاي منطقه اي از جمله موضوعاتي است كه مردم برسر آن فشار زيادي را به نمايندگان مجلس مي آورند و طبيعتا نمايندگان هم آن را از وزراي دولت طلب خواهند كرداما بايد اين را بدانيم كه وزير به تنهايي نمي تواند تمام مشكلات را رفع كند. الان در وضعيتي كه در كمبود بودجه داريم به هيچ عنوان استيضاح آقاي آخوندي به صلاح نيست.
11 سکینه عمرانی
نماینده مردم سمیرم/
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی
آخوندي توانايي اش را نشان داده است
وزير راه و شهرسازي توانايي اش را نشان داده و استيضاح او كاري بي مورد است و من با این استیضاح مخالفم. اما به هر حال بايد اين را بدانيم كه استيضاح حق نمايندگان است و همه آن جنبه سياسي ندارد البته اين موضوع شامل حال آقاي آخوندي نخواهد شد.
12 مقداد نجف نژاد
نماینده مردم بابلسر/ عضو کمیسیون برنامه و بودجه استیضاح رای نمی آورد
استیضاح وزیر راه و شهرسازی فردا در مجلس رای نمی آورد. در این شرایط همه باید دست به دست هم دهیم و به دولت کمک کنیم، نمایندگانی که این تصمیم را گرفته اند حتما برای خود دلیل موجهه دارند و قصدشان خیرخواهی است اما با خود وزیر و معاونان وی جلسه بگذارند و مشکلات شان را مطرح و حل کنند اما به هر حال من معتقدم که این استیضاح رای نمی آورد.
13 کمال الدین پیرموذن
نماینده مردم اردبیل/ عضو کمیسیون صنایع و معادن طرح استیضاح آخوندي كاملا سیاسی است
کارنامه آقای اخوندی در وزارت راه و شهرسازی علیرغم محدودیت های مالی کارنامه ای است بس درخشان.این استیضاح یک استیضاح سیاسی و بیشتر بخاطر اين است كه بله گویان این نمایندگان را در مناصب خصوصا ریاست اداره كل استان ها به کار نگرفته است.
14 حجت الله درویش پور
نماينده مردم ایذه و باغملک/
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات
مسايل سياسي هنوز در استيضاح اخوندي دخيل است
برخي از نمايندگان از ابتدا با وزير شدن ايشان مشكل داشتند و زماني كه قرار بود براي راي اعتماد به مجلس بيايد اطلاعيه هايي را منتشر مي كردند تا همگان را دعوت به راي ندادن كنند بنابراين چنين مسايلي نشان دهنده اين است كه مسايل سياسي هنوز در موضوع استيضاح آقاي اخوندي دخيل است.
15 حسین محمدزاده
نماینده مردم درگز/ عضو كميسيون عمران محورهای استیضاح بسیار سست است
مواردي كه به عنوان محور استيضاح از سوي نمايندگان محترم مطرح شده بسيار عليل و سست است. 24 محور مطرح كرده اند كه در جلسه با وزير راه و شهرسازي و استيضاح كنندگان در كميسيون عمران حدود 6 محور مطرح شد اما حتي يك مورد هم از منطق مناسبي برخوردار نبود. از طرفي توضيحات ارائه شده توسط آقاي وزير و معاونان ايشان بسيار جامع و كامل بود. من فكر مي كنم بقيه موارد هم همينطور است.
16 حسین تامینی
نماینده مردم رشت/ عضو کمیسیون بهداشت استیضاح آخوندی رای اکثریت مجلس را ندارد
استیضاح وزیر راه و شهرسازی را نمی آورد و آخوندی مجدد از مجلس رای اعتماد خواهد گرفت. با توجه به مشکلاتی که در حوزه راه و شهرسازی وجود دارد، اگر غیر از آخوندی هر فرد دیگری هم وزیر بود شاید نمی توانست از پس آن ها برآید. البته ایراداتی ممکن است وجود داشته باشد اما بسیاری از این ایردات، به شخص وزیر وارد نیست.
17 جواد هروی
نماینده مردم قائنات/ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات آقای آخوندی جبران مافات گذشته را می‌کند
استیضاح زمانی باید مطرح شود که مشکل و مسأله نگران کننده به وجود آمده باشد و مدیران مربوطه عملکرد ضعیفی نسبت به آن از خود نشان داده باشند.در حال حاضر در وزارت راه و شهرسازی تلاش های خوبی صورت گرفته و در برخی از مناطق کشور این تلاش‌ها کاملا چشم گیر است حتی گاهی دیده می‌شود آقای آخوندی جبران مافات گذشته را می‌کنند؛ سوال این است که وقتی کسی در حال جبران عملکرد نادرست گذشته است چرا باید او را استیضاح کرد؟ با توجه به عملکرد مثبتی که از آقای آخوندی دیده شده تصور می کنم این استیضاح کم لطفی است و آن را غیرکارشناسی می دانم.
18 ایرج ندیمی
نماینده مردم لاهیجان/ عضو کمیسیون اقتصادی
نمایندگان نباید وجه المصالحه تغییر یک مدیر کل قرار بگیرند
کاملا روشن است که پشت صحنه این استیضاح برای وجهه مجلس خوب نیست و خیلی بد است که ما نمایندگان وجه المصالحه تغییر مدیر کل یک وزارتخانه قرار بگیریم. این مورد نمی تواند دلیل محکمی برای استیضاح يک وزير باشد.نباید وزیری دانشمند، زحمتکش، برنامه ریز، استراتژیست و موثر همچون وزیر راه و شهرسازی را برکنار کنیم. من مخالف این نوع استیضاح ها هستم و به شدت از وزیر حمایت می کنم. معتقدم که وی جزء وزرای موفق، کاردان، کاربلد و اثر گذار دولت یازدهم بوده و هست.استیضاح آخوندی با 13 امضاء، لرزان ترین استیضاح تاریخ است اگر دو سه امضاء راحذف کنیم، بساط استیضاح جمع می شود.
19 احمدعلی مقیمی
نماینده مردم بهشهر/ عضو کمیسیون عمران زمان مناسبی برای برکناری یک مسئول دولتی نیست
در حال حاضر تمام فعالیت‌های حوزه وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است و در شرایطی که باید بودجه سال ۹۵ تنظیم و برنامه ششم توسعه تمام شود زمان مناسبی برای برکناری این مسئول دولتی نیست چرا که در صورت برکناری وزیر و روی کار آمدن فرد جدید زمان می‌گذرد. در حال حاضر عباس آخوندی باید چند نکته را مدنظر قرار دهد. وزیر راه و شهرسازی در مسئله استیضاح تاوان ناکارآمدی و عدم توانمندی بعضی از معاونان خود را پس می‌دهد. مسئله دیگراظهارنظر وی در خصوص طرح مسکن مهر است که مشکل‌آفرین شده و باید در این مسائل تجدیدنظر کند تا مسئله استیضاح ختم به خیر شود.
20
محمدقسیم عثمانی
نماینده مردم بوکان/ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مشکل وزارتخانه از آخوندی نیست
بعد از استیضاح آقای فانی که رای نیاورد، زمینه استیضاح در سال آخر مجلس برای هیچ یک از وزرای دولت روحانی مهیا نیست. در این مقطع زمانی، نه زمینه نتیجه بخشی استیضاح در مجلس وجود دارد و نه خیلی می تواند در شرایط فعلی کشور، موجب بهبود شود.حوزه راه و مسکن مشکل دارد اما مشکل از آخوندی نیست، بلکه مشکل بی پولی است به این معنا که وقتی منابع مالی وجود ندارد هر کس که وزیر باشد هم نمی شود از او توقع معجزه داشت. بنده خودم بیشترین گله مندی را نسبت به راههای حوزه انتخابیه ام دارم، ولی وقتی پول نیست چه کار می شود کرد؟!
21 احمد شوهانی
نماینده مردم ایلام/ عضو کمیسیون امنیت ملی آخوندی از وزیران خوب کابینه است
عملکرد وزیر راه و شهرسازی به لحاظ فنی و تخصصی و با وجود مشکلات اقتصادی، تحریم‌ها و کمبود اعتبارات به طور نسبی عملکرد خوبی بوده است. وزارت راه در حوزه راه و راه آهن خصوصا در مناطق محروم به طور مشهود مشغول فعالیت است لذا من با استیضاح وزیر راه مخالفم و او را از وزرای خوب کابینه می‌دانم.بعید می دانم استیضاح آقای آخوندی رای بیاورد چون خیلی از نماینده ها مخالف استیضاح هستند.
22 عبدالکریم حسین زاده
نماینده مردم نقده/ عضو کمیسیون عمران
مجلس محلی برای رفتارهای تلافی جویانه نیست
در فضای مهندسی و عمرانی با اعداد و ارقام و درصد پیشرفت فیزیکی سرو کار داریم و اظهارات باید براساس مستندات باشد. اصل 223 نقشه راه نمایندگان مجلس در روند استیضاح است اما در جریان استیضاح وزیر راه و شهرسازی این اصل رعایت نشده است. اکثر اعضای کمیسیون عمران مخالف استیضاح وزیر هستند و معتقدیم با توجه به وضعیت تخصیص بودجه ها و شرایط موجود، کارکرد این حوزه عقلانی است و قطعا استیضاح وزیر راه وشهرسازی در صحن علنی مجلس به نتیجه نمی رسد، چون مجلس محلی برای رفتارهای تلافی جویانه نیست.
23 علی نعمت چهاردولی
نماینده مردم ملایر/ عضو کمیسیون عمران استیضاح، این مجموعه عریض و طویل را تعطیل می کند
واقعیت این است که وقتی استیضاح مطرح می شود، نه شخص وزیر بلکه کل آن وزارتخانه و عملکرد مجموع آن زیر سؤال می رود.استیضاح وزیر راه و شهرسازی در شرایط کنونی به صلاح مملکت نیست، در حالی که به زمان تصویب لایحه بودجه سال 95 نزدیک شده ایم، اگر وزیر راه استیضاح شود، مدیریت این مجموعه عریض و طویل تقریبا تعطیل خواهد شد؛ چرا که دیگر عملاً مدیری وجود نخواهد داشت.در این صورت معاونان کنونی وزیر نیز به دلیل نامعلوم و بی ثبات بودن شرایط فعالیت شان از انگیزه لازم برخوردار نخواهند بود که این مساله منجر به رکود در زیرساخت های اساسی کشور ومسائل زیربنایی خواهد شد.
24 منصور آرامی
نماینده مردم بندرعباس/ سخنگوی کمیسیون عمران استیضاح وزیر راه درشرایط کنونی ضرورت ندارد
این اقدام در شرایط کنونی ضرورتی نداشته و بخصوص در دوران پساتحریم به صلاح کشور نیست.این در حالی است که در سنوات گذشته و مواجهه با تحریم ها و فشارهای اقتصادی ظالمانه، حوزه عمرانی کشور به اعتبارات و نقدینگی لازم دسترسی نداشته است.امیدوارم استیضاح کنندگان از طرح خود پشیمان شده و شرایط ادامه کار وزیر را فراهم کنند.
25 رحیم زارع
نماینده مردم آباده و بوانات/ سخنگوی کمیسیون اقتصادی هزینه دادن وزیر راه٬ بخاطر جابجایی یک مدیر منطقی نیست
اگر مدیری در جایی جابه‌جا شده و برخی از نمایندگان آن استان ناراحت شده‌اند که هزینه آن را نباید مجلس بدهد و نمایندگان با در قالب استیضاح با وزیری توانمند سرشاخ شوند و در کل اینکه وزیر راه و شهرسازی بخاطر جابجا کردن یک مدیر هزینه بدهد٬ منطقی نیست. عده‌ای اتهام می‌زنند که وزیر فلان رفتار سیاسی جناحی را دارد، ولی ما ندیدیم که آخوندی حرکتی کند که برخلاف آرمان‌های نظام باشد یا چهارچوب‌ها و قرمز نظام را زیر پا بگذارد.
26 امیرعباس سلطانی
نماینده مردم بروجن/ عضو کمیسیون انرژی استیضاح شبیه لجبازی های کودکانه است
استیضاح وزیر راه و شهرسازی برای تسویه‌حساب یک نماینده با وزیر در شأن مجلس نیست. استیضاح‌کنندگان وزیر راه و شهرسازی به دنبال جریانی رفته‌اند که نمایندگان یک استان به دلیل اصرار بر تغییر مدیرکل و مخالفت آقای آخوندی به راه انداخته‌اند و این استیضاح به غیر از تسویه حساب نماینده با وزیر، هیچ دلیل دیگری ندارد. من با استیضاح آقای آخوندی مخالف هستم٬ چون این استیضاح ملی نیست و به لجبازی‌های کودکانه شباهت دارد.
27 هادی شوشتری
نماینده مردم قوچان/ عضو کمیسیون امنیت ملی استیضاح آخوندی، مبنای منطقی ندارد
تعداد کم امضاءکنندگان استیضاح و مشکلات مالی و اعتباری، بیانگر این است که نمایندگان از وزیر رضایت دارند و این استیضاح مبنای منطقی ندارد و شاید مقداری احساسی عمل شده است. معتقدم عملکرد آقای آخوندی در مجموعه وزارت راه و شهرسازی و همچنین سازمان‌های وابسته به وزارت راه و شهرسازی، بسیار مطلوب و خوب بوده و تا بدین اندازه که کار به استیضاح بکشد، جای نقد ندارد.
28 عبدالرضا مصری
نماینده مردم کرمانشاه/ سخنگوی هیات رییسه مجلس واقعیت‌ها نادیده گرفته شده است
در این استیضاح واقعیت‌ها نادیده گرفته شده است. اگر نگاهی به بودجه سال جاری بیندازیم، متوجه می‌شویم کل بودجه کشور۲۱۰هزار میلیارد تومان است که بیش از ۱۹۰هزار میلیارد آن، صرف هزینه‌های جاری می‌شود. در این شرایط بودجه عمرانی کشور به ۲۰ تا ۲۵هزار میلیارد تومان هم نمی‌رسد. از سوی دیگر در بحث هزینه‌کرد بودجه عمرانی، بیشترین انتظارات در حوزه راه و شهرسازی است. بنابراین هرمشکلی هم که پیش بیاید، فکر نمی‌کنم وزیر راه و شهرسازی مقصر باشد. اگر پول در کشور نیست و اعتبارات کم است، نباید مقصر آن را وزیر راه و شهرسازی بدانیم.
29 حمیدرضا عزیزی فارسانی
نماینده مردم اردل و فارسان/ عضو کمیسیون بهداشت
استیضاح با فرمایش رهبری همخوانی ندارد
مقام معظم رهبری امسال را سال همدلی و همزبانی ملت و دولت نامگذاری کردند. استیضاح‌کنندگان باید فرمایش شخص اول مملکت را مدنظر داشته باشند و بدانند استیضاح و اشکال‌تراشی برای دولت با اهدافی که رهبر انقلاب تعیین کرده‌اند، همخوانی ندارد. استیضاح آقای آخوندی نه تنها دغدغه مردم را حل نمی‌کند، بلکه فکر می‌کنم چالش بیشتری در بدنه دولت ایجاد شود و نمایندگان با این استیضاح، مسیر خدمت دولت را ناهموار و کار وزارتخانه را کند‌تر می‌کنند.
30 موید حسینی صدر
نماینده مردم خوی/ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اشتباه فرجی‌دانا را در مورد آخوندی تکرار نکند
استیضاح فرجی‌دانا وزیر سابق علوم را یادآوری می کنم و از نمایندگان می‌خولهم این اشتباه را در مورد وزیر راه و شهرسازی تکرار نکنند. زیرا استیضاح وزیر راه کاملا سیاسی است زیرا هم ترکیب نمایندگان چهره‌های سیاسی هستند و هم اینکه مفاد استیضاح این را نشان می‌دهد.
نظرات بینندگان