arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۸۸۲۷
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۲ - ۱۴ مهر ۱۳۹۴

قیمت میوه ۱۲درصد کاهش یافت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک مقام مسئول در میدان مرکزی میوه و تره‌بار با بیان اینکه رکود سنگینی بر بازار میوه حاکم شده است، گفت: قیمت بیشتر میوه‌ها بین ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش یافته است.

هادی بختیاری در گفتگو با مهر اظهارداشت: در حال حاضر رکود سنگینی بر بازار میوه حاکم شده است، چراکه قدرت خرید مردم روز به روز کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه تولید برخی میوه‌ها بسیار فراوان و صادرات آنها محدود است، گفت: هزینه‌های حمل و نقل، انبارداری و سردخانه‌‌ها افزایش یافته و به همین دلیل، سردخانه‌داران رغبت چندانی برای بردن میوه‌ها به سردخانه ندارند.

بختیاری با بیان اینکه عرضه میوه بسیار فراوان و بیش از تقاضا است، اضافه کرد: حدود یک ماه است که رکود بر بازار حاکم شده و قیمت بیشتر محصولات بین ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش یافته است.

به گفته این مقام مسئول، قیمت سیب در حدود یک ماه اخیر ۳۰ درصد کاهش یافته و قیمت نوع درجه یک این میوه حدود ۲۵۰۰ تومان است، ضمن اینکه قیمت نارنگی و انواع انگور کاهش زیادی داشته است.

بختیاری با اشاره به حادثه پیش آمده برای حجاج ایرانی، گفت: عدم برگزاری جشن و مهمانی‌هایی که به مناسبت بازگشت حجاج انجام می‌شد نیز بر رکود بازار میوه تاثیرگذار بوده است.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال، قیمت میوه‌ای مانند موز در چنین فصلی باید بین ۴ تا ۵ هزارتومان باشد اما در حال حاضر قیمت این میوه بین ۳۰۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان است و همین مساله باعث زیان واردکنندگان این میوه شده است.

به گفته بختیاری، میوه هایی که فصل شان رو به اتمام است و عرضه محدودی دارند، باید قیمت بالاتری نسبت به زمانی که عرضه آنها فراوان است، داشته باشند اما در حال حاضر چنین تفاوت قیمتی وجود ندارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون تولید برخی میوه ها بسیار فراوان و قیمت آنها پایین است، افزود: در حال حاضر تولید برخی محصولات برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد و ادامه شرایط فعلی منجر به نابودی تولید خواهد شد.

بختیاری، قیمت انواع میوه، سبزی و صیفی جات را به شرح زیر اعلام کرد:
انواع میوه، سبزی و صیفی جات قیمت هرکیلوگرم به تومان قیمت نوع ممتاز(دست چین)  
انگور شاهانی ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ ۲۵۰۰
انگور شاهرودی ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ ۲۲۰۰
انگور مهره ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ ۲۲۰۰
انگور بیدانه زرد ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ ۳۵۰۰
انگور بیدانه قرمز ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ ۵۰۰۰
پسته تازه ۱۳۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ ۱۸۰۰۰
گلابی شاه میوه ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ ۷۰۰۰
گلابی بیروتی ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ ۹۰۰۰
نارنگی بذر ژاپنی ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ ۴۰۰۰
نارنگی رسمی انشو ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ ۳۰۰۰
موز ۳۰۰۰ تا ۳۲۰۰ ۳۳۰۰
سیب لبنانی ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ ۳۵۰۰
لیموشیرین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ ۳۵۰۰
لیمو ترش ۶۰۰۰ تا ۷۵۰۰ ۹۰۰۰
خیار رسمی ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ ۳۳۰۰
خیار گلخانه ای ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ ۲۰۰۰
گوجه فرنگی ۶۰۰ تا ۹۰۰ ۱۲۰۰
سیب زمینی ۶۰۰ تا ۸۰۰ ۱۳۰۰
پیاز ۶۰۰ تا ۸۰۰ ۱۲۰۰
خربزه  ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ ۲۰۰۰
هندوانه  ۱۵۰ تا ۲۵۰ ۳۵۰
سبزی خوردن ۸۵۰ -
سبزی جور(کوکو، پلو، اش و قورمه) ۸۵۰ -
نظرات بینندگان