arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۸۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۳ - ۱۴ مهر ۱۳۹۴

شکست پروژه مشابهت‌سازی سفر روحانی و احمدی‌نژاد به نیویورک

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه بهار نوشت: به هر ریسمانی که به دستشان برسد، چنگ می‌اندازند تا دولت یازدهم را زیر سوال ببرند. برایشان منافع ملی اهمیتی ندارد. هدفشان پیروزی در زمین بازی سیاست ایران است، آن هم به هر قیمتی؛ زمینی که چند وقتی است آن‌ها مدام در آن شکست می‌خورند. مانند بازیکن‌های قدیمی هستند که بعد از شکست‌های سخت و پی‌درپی از ته‌مانده پولی که برایشان باقی مانده برای بازی استفاده می‌کنند و هر‌بار نیز شکست می‌خورند. چند وقتی می‌شود که به جنجال آفرینی روی آورده‌اند تا بتوانند نشان دهند که شکست برایشان معنی ندارد اما یا نمی‌دانند که دست و نحوه بازی‌شان برای دیگران رو شده یا غافل‌اند از اینکه ریسمان‌هایی که به آن چنگ می‌اندازند، پوسیده است.  پروژه جدید تندرو‌ها این‌بار سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک برای حضور در اجلاس سران کشور‌هاست؛ پروژه‌ای که دیر کلید خورده و نشان می‌دهد که اتاق فکر شکست‌خوردگان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ دیر دست به کار شده‌اند.
 
دو هفته از سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک می‌گذرد و در همین حال دیروز «فارس» به نقل از «راه دانا» در گزارشی ادعا کرد که در سفر اخیر حسن روحانی به نیویورک، جمعی از مسئولان، مشاوران و خانواده‌هایشان به همراه رئیس‌جمهوری در این سفر حضور داشته‌اند. آن‌ها در تلاش بوده‌اند با این خبر پیوندی بین سفرهای رئیس دولت‌های نهم و دهم و حسن روحانی ایجاد کنند؛ سفر‌های جنجالی محمود احمدی‌نژاد که همچنان پرونده آخرین سفرش به نیویورک در کمیسیون اصل نود مجلس مفتوح است؛ سفری پنج روزه به نیویورک در سال ۹۱ که بیش از ۱۲۰ نفر در آن به همراه همسر و فرزندانشان، محمود احمدی‌نژاد را همراهی می‌کردند.
 
سایت‌های اصول‌گرا با چشم‌پوشی از سفرهای پرماجرای احمدی‌نژاد، سفر حسن روحانی به نیویورک را پرحاشیه خوانده و فاجعه تلخ منا را دستمایه حاشیه‌سازی برای دولت یازدهم قرار داده‌اند که بگویند این سفر همزمان با شهادت مظلومانه ۴۶۴ نفر از حجاج ایرانی صورت گرفته است.
 
آن‌ها همچنین از ریسمان اقتصاد برای زیرسوال بردن دولت یازدهم استفاده کرده و گفته‌اند که «دولت در حالی‌که به بهانه خزانه خالی و مواجهه با کسری بودجه در شرایط مختلفی دست به سوی جیب مردم آورده است و با افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای چند‌بار متوالی و افزایش قیمت دلار به دنبال جبران کسری بودجه خود بوده است، با ریخت و پاش‌ها در هزینه‌های خود موجب بی‌اعتمادی مردم به خود شده است.»
 
پیگیری‌های «بهار» در این رابطه منجر به این شد که یکی از همراهان رئیس‌جمهوری در این سفر بگوید موضوعی که این سایت مطرح کرده کذب محض است و اشاره به اینکه حسام‌الدین آشنا هم در برنامه‌ای بر کذب بودن این ادعا تاکید کرده است.
 
همچنین یکی دیگر از منابع آگاه و رسمی در نهاد ریاست‌جمهوری آمار نفراتی که در سفر نیویورک رئیس‌جمهوری را همراهی می‌کردند در اختیار خبرنگار «بهار» قرار داد. طبق این آمار هواپیمای رئیس‌جمهوری با ۴۶ نفر از ایران به‌سمت نیویورک پرواز کرد. از تعداد ۴۶ نفری که در این سفر، حسن روحانی را همراهی می‌کرده‌اند، «۶ نفر جزو هیئت رسمی شامل وزیر ارتباطات، معاون علمی رئیس‌جمهوری، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری و معاون دفتر رئیس‌جمهوری بوده‌اند. ۶ نفر همراه، ۶ نفر مترجم، ۶ نفر گروه خبری شامل صداوسیما، خبرگزاری ایرنا و ایسنا، گروه‌های خبری و سمعی بصری نهاد ریاست‌جمهوری شامل خبرنگار، صدابردار، عکاس و تصویر‌بردار و مستند‌ساز و مابقی هم تیم پزشکی، حفاظتی و روابط عمومی بوده‌اند.» همچنین در نیویورک ۱۰ نفر دیگر به هیئت رئیس‌جمهوری اضافه می‌شوند که شامل محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و دیگر اعضای تیم امور خارجه دولت یازدهم می‌شدند.
 
 این منبع آگاه و رسمی در پاسخ به ادعای تندرو‌ها مبنی بر اینکه همسر رئیس‌جمهوری در سفر به نیویورک همراه او بوده است نیز می‌گوید: «همسر روحانی رئیس‌جمهوری هیچ‌گاه در سفر‌ها او را همراهی نکرده است و تنها در سفر نیویورک همسر یکی از مقامات دولت یازدهم حضور داشته است.»
 
با این صحبت‌ها ادعای سایت‌های تندرو مبنی بر اینکه سفر روحانی به نیویورک خانوادگی بوده زیر سوال می‌رود واین نشان‌دهنده آن است که ریسمان آن‌ها پوسیده است.  این منبع آگاه همچنین در رابطه با ادعای تندرو‌ها مبنی بر اینکه روحانی از هواپیمای تشریفاتی استفاده کرده است، به «بهار» می‌گوید: «هواپیمایی که رئیس‌جمهوری برای سفر به نیویورک استفاده کرد متعلق به آشیانه است.» او صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه داد که تندرو‌ها گویا نمی‌دانند که هواپیمای آشیانه چیست. او توضیح می‌دهد: «هواپیماهای آشیانه برای سفرهای وزرا و دیگر مسئولان است، یعنی حتی مقام معظم رهبری هم از هواپیماهای آشیانه استفاده می‌کند و هیچ‌کدام از این هواپیماها متعلق به شخص خاصی نیست.»
 
با این صحبت‌ها باز هم ادعای تندرو‌ها زیر سوال می‌رود و این سوال مطرح می‌شود که چرا منافع ملی را فدای منافع جناحی می‌کنند و در تلاش هستند تا دولت یازدهم را به هر روشی که شده زیر سوال ببرند.  ششم مهرماه، اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در انتقادی به دولت یازدهم ادعا کرده بود که ۲۰۰ نفر همراه رئیس‌جمهوری به آمریکا رفته‌اند اما چرا بخش خصوصی را به آمریکا نبرده‌اند؟ «ادعای عسگراولادی مبنی بر اینکه ۲۰۰نفر در سفر نیویورک او را همراهی کرده‌اند، در حالی است که دولت حسن روحانی با اتکا به آمار و اسنادی که موجود است، کمترین میزان همراه را در سفرهای رئیس‌جمهوری به خود اختصاص داده است. دولت حسن روحانی به همراهی نوه، فرزند وغیره در سفرهای خود پایان داده است و بر طبق آمار، روسای‌جمهوری‌ای بوده‌اند که همراه خود حتی نوه‌هایشان را نیز به سفر می‌بردند.  اما در رابطه با خواسته عسگراولادی مبنی بر اینکه چرا روحانی بخش خصوصی را همراه خود به نیویورک نبرده است، یکی از اعضای رده‌بالای نهاد ریاست‌جمهوری در این رابطه می‌گوید که «ما هنوز رابطه‌ای با آمریکا نداریم و تندرو‌ها دست‌دادن آقای ظریف و اوباما را بد می‌دانند، وای به حال اینکه هیئت اقتصادی ایرانی با هیئت اقتصادی آمریکا بر سر میز مذاکره بنشیند.»

برچسب ها: احمدی نژاد
نظرات بینندگان