arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۸۸۴۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۳ - ۱۴ مهر ۱۳۹۴

درخواست یک پزشک از مردم در مورد مواد شوینده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شاید در مورد هشدار به والدین بخاطر در دسترس نگذاشتن مواد سوزاننده مثل لوله بازکنها و سایر مواد اسیدی و بازی اطلاع رسانی کافی شده است. ولی لازم است به عرض برسانم که اکثر موارد بلع مواد سوزاننده که منجر به از بین رفتن مری کودک می شود در مکانهایی خارج از منزل قربانیان صورت می گیرد.
 
اینجانب به اقتضای شغلم برخورد زیادی با این نوع کودکان قربانی دارم و به وفور دچار تاسف شده ام و اخیرا هم بدلیل عارضه شدید یکی از قربانیان تصمیم گرفتم که با هموطنان عزیز در این خصوص صحبت کنم.
 
 طرف صحبت من خانواده هایی که فرزند کوچک دارند، نیست. بلکه صحبت من با تمامی هموطنان است. هر هموطنی که اقدام به خرید و استفاده از این مواد اسیدی و بازی می کند باید بداند که کوچکترین غفلت در استفاده و نگهداری این مواد باعث ایجاد یک فاجعه بزرگ انسانی در محیط اطراف خود خواهد شد.
 برای فهم بیشتر موضوع چند مثال را خدمت عزیزان عرض می کنم.
یکی از کودکان قربانی که کوچکتر از 2 سال بود به همراه پدر و مادر خود به منزل دایی کودک میروند. دایی کودک مشغول درمان میخچه پای خود با داروهای موضعی اسیدی ضدمیخچه در منزل بوده که کودک ناگهان وارد منزل شده و شیشه دارو را بلافاصله سرمی کشد و بدنبال آن دچار سوختگی شدید مری و عوارض بسیار شدید ناشی از آن می شود که با یاری خداوند و تحمل 5 عمل جراحی سنگین و همچنین شانس خوب کودک با جایگزینی معده در قفسه سینه، کودکی که تا پای مرگ رنج کشید سرانجام نجات یافت.
 
مورد دیگر که اخیرا اتفاق افتاده است، خانمی جوهر نمک را در شیشه آب معدنی ریخته و در پارکینگ آپارتمان قرار داده و کودک همسایه به خیال آب، محتویات بطری را خورده و عواقب بسیار بدی را برای کودک رقم زده است. به گونه ای که حنجره و کل مری کودک سوخته و هم اکنون در شرایط سختی بسر می برد.
 
خواهش اینجانب از عزیزان این ست که اگر اقدام به خرید مواد سوزاننده اسیدی و بازی از هر نوعی میکنند به هیچ عنوان دردسترس عموم قرار نگیرد و همچنین در ظروفی دیگر ریخته و نگهداری نشود و حتی المقدور در میزان و مقیاس کم خریداری شود که در یک مرحله کل آن استفاده شود و کار به نگهداری برای استفاده دفعات بعد نکشد.
 
حتی توصیه من به دوستان اینست که اگر پس از مصرف مقداری از آنها باقی ماند کلیه محتویات آن را دور ریخته و چیزی برای ذخیره کردن باقی نگذارند.
 
نکته دیگر که دوستان بدانند این است که این مواد اسیدی و بازی می تواند بصورت پودر، مایع و حتی جامد باشد. مثال نوع جامد آن باطری است که بیشترین نوع قابل بلع برای کودکان باطریهای ساعت و اسباب بازی می باشد. آنها هم عوارضی مشابه با انواع دیگر ایجاد می کنند. به گونه ای که باعث سوختگی مری در مواقع بلع، و حتی سوختگی و سوراخ شدگی غضروف بینی در بازیهای کودکانه می شوند.
 
و در آخر توصیه اینجانب به عزیزانیکه این مطلب را میخوانند این ست که به سایر دوستان و اطرافیان خود مطلب را انتقال دهند که انشاالله این همکاری باعث شود تا تعداد قربانیان ناشی از این حادثه به حداقل برسد.
 
دکتر سید علیرضا مهدوی
متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه  در بیمارستان مفید
 عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
0
17
کاملا مفید بود دکتر جان ممنون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
0
6
ممنون از حرفای مفیدتون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
0
2
سلام با تشکر از زحمات دکتر
نظرات بینندگان