arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۸۸۴۲
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۴ - ۱۴ مهر ۱۳۹۴

واکنش سازمان انتقال خون به واردات خون چینی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سازمان انتقال خون ایران در واکنش به اخباری مبنی بر "واردات خون‌های فرانسوی و چینی" به کشور تاکید کرده است که از نظر پزشکی از جمله مسائل اپیدمیولوژیک خاص هر کشور، جابجایی خون از یک نقطه جهان به نقطه دیگر ممنوع است. بنابراین اینکه «در کنار واردات کالاهای عجیب، پای خون‌های فرانسه و چینی نیز به ایران باز شده است» نیز به تبع موضوع، منتفی و کذب محض است.
 
به گزارش ایسنا، در بخشی از پاسخ روابط عمومی سازمان انتقال خون به اخبار برخی رسانه‌ها درباره واردات خون‌های چینی و فرانسوی آمده است:« هر از گاهی، شائبه‌های بی‌اساس ورود خون به کشور، با عناوینی چون «واردات خون غیر استاندارد»، «خون انگلیسی در رگ‌های ایرانی»، «ورود 58 تن فرآورده خون چینی به ایران» و موارد مشابه دیگر در برخی رسانه‌های مجازی و مکتوب درج می‌شود که حاصل درک نادرست و تحقیق ناکافی خبرنگاران محترمی است که بدون صرف وقت کافی و بدون توجه به حقایق، اقدام به تهیه و تنظیم اخباری می‌کنند که حاصلی جز انتشار اخبار نادرست، تشویش اذهان عموم، افکار جامعه و مخاطبین ندارد.
 
همچنان که در گذشته نیز سازمان انتقال خون ایران، به شائبه‌های بی‌اساس بعضی رسانه‌ها درخصوص واردات خون یا صادرات خون پاسخ گفته است، به اطلاع می‌رساند که از نقطه نظر پزشکی از جمله مسائل اپیدمیولوژیک خاص هر کشور، جابجایی خون از یک نقطه جهان به نقطه دیگر ممنوع است. بنابر این ذکر این نکته که «در کنار واردات کالاهای عجیب پای خون های فرانسه و چینی نیز به ایران باز شده است» نیز به تبع موضوع، منتفی و کذب محض است.
 
حوزه طب انتقال خون، دارای مفاهیم و واژه‌های تخصصی است که نیازمند دانش خاص خود است و عدم آگاهی از آن می‌تواند منجر به گمراهی و برداشت نادرست از اخبار و رویدادهای این حوزه شود. منبع آماری که در خبر مذکور به آن‌ها اشاره شده است، گمرک ایران است که بررسی ریزعناوین این آمار نشان می‌دهد آنچه در خبر به عنوان خون مطرح شده است، فرآورده‌ها و اقلام دارویی و کشت‌های آزمایشگاهی مورد نیاز و سایر اقلام مشابه بوده و هیچ یک خون کامل نبوده نیست. متاسفانه نگارنده بدون اینکه برای مستندسازی و افزایش اطلاعات و آگاهی به منابع آگاه دیگر مثل کارشناسان انتقال خون و گمرک مراجعه کرده باشد، دست به تحلیل این اطلاعات زده است.
 
بار دیگر لازم است این نکته یادآوری شود که واردات خون و فرآورده‌های مورد نیاز مراکز درمانی به هیچ روی نه تنها در ایران، بلکه در جهان رایج نیست و با اصول انتقال خون در دنیا منافات دارد. زیرا به دلیل احتمال هرچند ناچیز انتشار بیماری‌ها از طریق خون و فراورده‌ها و امکان تغییر چهره جغرافیایی بیماری‌ها، جابجایی خون از یک نقطه جهان به نقطه دیگر به کلی ممنوع است.
 
لذا بدینوسیله سازمان انتقال خون مجددا هرگونه واردات خون خارجی و صادرات خون را شدیدا تکذیب می‌کند.
 
مجددا تاکید می شود آنچه به نادرست به انتقال خون نسبت داده شده، ناشی از برداشت اشتباه است. گمرکات کشورها برای خود تعرفه‌های بین‌الملی دارند و این طبقه‌بندی در کشور ما شامل 10 دسته است؛ به گونه‌ای که داروهای بیولوژیک، واکسن و داروهای مشتق از پلاسمای خون در یک دسته قرار می‌گیرند و با عنوان دارو، واکسن و خون نامگذاری می‌شوند؛ در صورتی که منظور از خون در این دسته‌بندی، داروهای مشتق از پلاسمای خون و طیف وسیعی از اقلام آزمایشگاهی و تحقیقاتی است.»

نظرات بینندگان