arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۸۹۰۳
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۲ - ۱۴ مهر ۱۳۹۴

«انفجار سرمايه‌گذاري خارجي» در ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شبکه خبري بلومبرگ در گزارشي به توصيف محدوديت‌هاي پيش روي شرکت‌هاي خارجي براي سرمايه‌گذاري در ايران پرداخته و از قول کارشناسان نوشته دوران پس از تحريم‌ها، شاهد انفجار سرمايه‌گذاري در اين بخش نخواهد بود.

شبکه خبري بلومبرگ در گزارشي به توصيف محدوديت‌هاي شرکت‌هاي خارجي براي سرمايه‌گذاري در ايران در دوران پس از تحريم‌ها پرداخته است.

«بلومبرگ» پس از اشاره به ولع شرکت‌هاي خارجي براي ورود به بازار ايران در دوران پس از تحريم‌ها، بوروکراسي که خود حاصل عدم تجربه شرکت‌هاي قبلي در زمينه برخي محصولات است را يکي از موانع پيش روي اين شرکت‌ها براي تجارت در ايران دانسته است.

«مهدي يزدي‌زاده» فردي که به نوشته بلومبرگ براي بازاريابي جهت واردات و فروختن يک ربات پيشرفته براي انبار لوازم منزل وارد تهران شده مي‌گويد:‌«شرکت‌ةاي مشتري، معمولاً دستورالعمل‌هاي پيشرفته‌اي ندارند، بنابراين شما را ازآقاي X به آقاي Y پاس مي‌دهند، چون آنها قبلاً تجربه‌اي در اين زمينه‌ها ندارند.»

مشکل ديگري که سرمايه‌گذاران با آن مواجه خواهند بود، به ادعاي بلومبرگ اين است که دولت در حال حاضر کنترل بيش از 70 درصد اقتصاد ايران را در اختيار دارد، ضمن اينکه رويکرد نظام قضايي نسبت به خارجي‌ها مطلوب نيست و در قاموس فرهنگ ايران، مذاکرات سياسي اغلب، ارتباطي تنگاتنگ با مراودات تجاري دارند.

محسن جلال‌پور، رئيس اتاق بازرگاني و صنايع ايران در مصاحبه‌اي با بلومبرگ در دفترش در تهران اين پيشنهاد را به اروپايي‌ها مطرح کرده است: «توصيه ما به کشورهاي اروپايي اين است که اگر مي‌خواهيد در ايران حضور پايدار داشته باشيد، در معيت شرکت‌هاي بخش خصوصي و همرات با آنها سرمايه‌گذاري کنيد.»

سعيد ليلاز، کارشناس مسائل اقتصادي که به نوشته «بلومبرگ» ديدگاه‌هاي اقتصادي‌اش نزديک به دولت حسن روحاني رئيس‌جمهوري ايران است،‌مي‌‌گويد: «من انتظار ندارم با انفجار در بخش سرمايه‌گذاري خارجي مواجه باشم. اين فرايند تدريجي خواهد بود و در بخش‌هاي پيشرو مانند نفت، گاز و محصولات پتروشيمي خواهد بود،‌يعني حيطه‌هايي که ايراني‌‌ها و غربي‌ها در آنجا، تجربه همکاري قبلي با يکديگر دارند.»

منبع: فارس
نظرات بینندگان