arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۸۹۰۴
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۲ - ۱۴ مهر ۱۳۹۴

گلدمن ساکس: ايران سرزمين فرصتهاي پرسود نفتي است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گلدمن ساکس در گزارشي ايران را کشور مملو از فرصتهاي پرسود در بخش نفت و گاز معرفي کرده که با لغو تحريم ها مي تواند به کانون توجه شرکتها و سرمايه گذاران خارجي بدل شود.

به گزارش پايگاه اينترنتي وليو واک، بانک آمريکايي گلدمن ساکس به تازگي در گزارشي از بيدار شدن يک غول نفتي ديگر در ايران سخن به ميان آورده و عنوان کرده است که ايران ظرفيتهاي عظيمي دارد.

اين بانک آمريکايي در اين گزارش سوالي با اين مضمون مطرح کرد که چرا بايد به ايران توجه کرد؟ پاسخ اين است که ظرفيت بزرگي در ايران وجود دارد که مي تواند فعال شود، اما بالفعل شدن اين ظرفيت با چالشهايي روبروست.
ايران چهارمين دارنده ذخاير نفت و بزرگترين ذخاير گاز طبيعي جهان به شمار مي آيد و مي تواند يکي از تأمين کنندگان اصلي انرژي در جهان باشد.

با اين حال، پابرجا بودن تحريم ها که مي تواند سرمايه گذاري را با مخاطره روبرو کند، هنوز يک مانع بزرگ به شمار مي رود؛ ايران به شدت نيازمند سرمايه گذاري در بخشهاي توسعه ميدانهاي نفت و گاز و توسعه زيرساختهاست.
اگر تحريم ها برداشته شود ايران مي تواند حدود ٢٥ درصد از رشد تقاضاي نفت را در سال ٢٠١٦ تأمين کند، ايران هم اکنون تنها 4.1 درصد از توليد نفت جهان را بر عهده دارد و پنج درصد از گاز طبيعي جهان در اين کشور توليد مي شود.
يکي از نکته هايي که در اين گزارش به آن اشاره شده، اين است که فعال کردن ظرفيتهاي سرمايه گذاري در ايران فرايندي زمانبر و پرهزينه خواهد بود.

اين گزارش خطاب به سرمايه گذاران گفت: قرار نيست سرمايه گذاري در ايران يک موفقيت يک شبه باشد و رشد نياز به زمان دارد. اين سرمايه گذاري ها نيازمند قراردادهاي جذاب و سرمايه گذاريهاي کلان هستند که حداقل ظرف يک مدت پنجساله به ٣٠ ميليارد دلار سرمايه گذاري نياز خواهند داشت.

با اين حال رشد توليد ايران مي تواند به قيمتهاي نفت در بازارهاي جهاني فشار وارد کند و مدتي طول بکشد تا بازار دوباره به تعادل برسد.

کاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني براي توليدکنندگان آمريکايي که هزينه توليد آنها بالاست يک دغدغه اساسي است، اما براي ايراني ها که هزينه نا چيزي براي برداشت نفت از دل زمين مي پردازند، مسئله خاصي نيست.
بنابر ايران گزارش، ايران براي توليد هر بشکه نفت نياز به ٢٠ تا ٣٥ دلار سرمايه گذاري دارد، چنانچه قيمت نفت در سطوح ٤٥ دلار هم باقي بماند سرمايه گذاري در ايران بسيار پر سود خواهد بود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان