arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۸۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۳ - ۱۵ مهر ۱۳۹۴

چرا بورس این روزها عزا گرفته است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاملات بورس هر روز با کاهش شاخص و قیمت‌ها برای سهامداران به یک بازار مالی غم‌انگیز تبدیل شده به طوری که پس از سال‌ها دیگر خبری از هیجان سهامداران در تالار شیشه‌ای نیست. در این فضا همه چیز آهسته اما پیوسته در مسیر کاهش قیمت و ارزش سهام گام برمی‌دارد و هیچ محرکی تا به حال در چند مدت اخیر نتوانسته رونقی هر چند اندک اما بادوام برای بورس و فعالان آن ایجاد کند. در دو سال اخیر ریزش شدید شاخص و قیمت سهام بر همه فعالان این بازار روشن است اما ریشه‌یابی آن از مدت‌ها قبل تا به امروز همه را به صرافت انداخته است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، کار آنقدر بالا گرفته که چهار وزیر برای رییس خود (رییس‌جمهور) نامه می‌نویسند تا آینده مبهم بورس را به تصویر بکشانند و هشدار شدید بدهند. البته بورس از مدت‌ها پیش تا به حال مبهم و بازدهی آن به شدت زیر سوال رفته و هیچ امیدواری معنی‌داری برای آن ترسیم نمی‌شود. دولت، مقامات اقتصادی، دستگاه‌های اجرایی، مسوولان بازار سرمایه و در پایین‌ترین سطح سهامداران همگی در یک انفعال کامل قرار گرفته‌اند. حتی همانند گذشته حرف‌های امیدوارکننده نیز نمی‌تواند برای این بازار یک شوک مقطعی و چندروزه ایجاد کند. بدتر از آن معدود تصمیم‌های حمایتی همانند کاهش نرخ سود بانکی هم به مرحله اجرا نمی‌رسد و با مقاومت سیستم بانکی تحت نظارت دولت ورق را برای بورس و معامله‌گران آن برنمی‌گرداند. آخرین شوک که نامه‌نگاری چهار وزیر بود هم نتوانست بیشتر از یک روز برای این بازار تاثیرگذار باشد. آینده بورس خاکستری از همه تحلیل‌های موجود است و باید واقع‌بینانه آن را پذیرفت. تنها اتفاق مثبت اجرای یک یا چند تصمیم کلان اقتصادی می‌باشد که آن هم باید با ضمانت‌های با پشتوانه باشد

در غیر این صورت همه چیز بدتر از وضع فعلی ادامه پیدا خواهد کرد.
دو موضوع مهم

در رابطه با وضعیت بازار سهام مدیرعامل کارگزاری بانک خاورمیانه با ارایه پیش‌بینی روند شاخص تا پایان سال به دو موضوع احتمال کاهش نرخ سود بانکی و نامه مشترک چهار وزیر درباره شرایط بازار سرمایه و اقتصاد کشور اشاره کرد و تاثیر آنها بر بورس را تشریح نمود. علیرضا قنبرعباسی با بیان اینکه کاهش دو درصدی نرخ سود بانکی برای سپرده‌های بلندمدت یک ساله در مرحله اول تاثیر قابل توجهی در بازار سرمایه بر جای نگذاشت، در گفت‌وگو با ملت بازار اظهار داشت: با وجود دستورالعمل‌های بانک مرکزی مبنی بر برخورد با موسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها که از این مصوبه سرپیچی کنند اما مشاهده می‌شود برخی از موسسات مجاز و غیرمجاز و بانک‌ها سودهای بالایی به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کنند. وی با انتقاد از اینکه کاهش نرخ سود بانکی در مرحله اول هم به صورت واقعی و عینی اتفاق نیفتاد، گفت: چنانچه قرار است کاهش نرخ سود بانکی در مرحله دوم نیز همانند مرحله اول به صورت ظاهری اجرایی شود می‌توان این گونه نتیجه‌گیری کرد که کاهش چند درصدی نرخ سود بانک‌ها بدون فایده خواهد بود و تاثیری بر بورس ندارد.

قنبرعباسی ادامه داد: لازم است علاوه بر کاهش نرخ سود بانکی، توانایی سیستم بانکی کشور در ارایه تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی برای رونق تولید مورد توجه قرار بگیرد. وی شرایط بازار سرمایه را در یک سال و نیم اخیر مورد توجه و ارزیابی قرار داد و اظهار داشت: بازار سهام طی این مدت در رکود عمیقی فرو رفته به طوری که به هیچ یک از اخبار مثبت واکنش متناسب با آن را از خود بروز نمی‌دهد. مدیرعامل کارگزاری بانک خاورمیانه با تاکید بر اینکه رفتار بازار سهام در شرایط فعلی منطقی است، افزود: اگر وضعیت فعلی بورس مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد هیچ‌گونه رفتار غیرمنطقی و دور از واقعیتی را نمی‌توان یافت چراکه واقعیت آن است اقدامات جدی و عملی از سوی دولت برای خروج اقتصاد و به تبع آن بازار سرمایه از رکود انجام نشده است.

هدف نامه 4 وزیر

وی با اشاره به نامه مشترک چهار وزیر دولت یازدهم به رییس‌جمهور و انتقاد نسبت به برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها و هشدار درباره تبدیل رکود به بحران گفت: این نامه نشان‌دهنده وجود مشکلات جدی در حوزه اقتصادی کشور بوده که اتفاقا باید به دست وزرا حل شود. قنبرعباسی به گزارش‌های شش ماهه ضعیف شرکت‌های بورسی به جز برخی گروه‌ها همانند صنعت دارو اشاره کرد و گفت: مادامی که تکلیف وضعیت اقتصادی، زمان قطعی رفع تحریم‌ها و برنامه‌های دولت برای دوران پساتحریم شفاف نشود، نوسان‌های منفی شاخص و افت قیمت سهم‌ها تداوم خواهد داشت. وی در پاسخ به این سوال که افت شاخص بورس را تا چه رقمی پیش‌بینی می‌کند، گفت: ریزش سنگین شاخص از کانال 89 هزار واحد دی ماه 92 و تداوم آن تا رقم 60 هزار واحد که در مجموع افت 29 هزار واحد را نشان می‌دهد، باعث شده بازار سهام در وضعیت بحرانی قرار بگیرد. البته افت بی‌سابقه قیمت جهانی نفت و کامودیتی‌ها و تداوم آن نقش بسزایی در این میان داشته است. به گفته وی، چنانچه گزارش‌های ضعیف میاندوره‌ای بنگاه‌های بورسی تا پایان سال مالی ادامه داشته باشد، افت بیشتر شاخص تا پایان سال محتمل خواهد بود.

چشم‌انداز

این فعال بازار سرمایه با تاکید بر کوچ نقدینگی از بازار سرمایه طی 20 ماه اخیر اظهار داشت: اکثر نقدینگی در دست افراد جامعه به سمت سپرده‌های میان‌مدت در بانک‌ها هدایت شده این در حالی که است که بخشی از این نقدینگی هم به صورت پول‌های پارک شده منتظر تعیین تکلیف وضعیت اقتصاد داخلی است. قنبرعباسی درباره پیش‌بینی وضعیت بورس گفت: با وجود آنکه ظرفیت بورس برای رشد و توسعه در کشور بسیار بالاست اما در ارایه پیش‌بینی و چشم‌انداز بورس تردید وجود دارد. امید است با بهبود وضعیت اقتصاد کلان و رونق بخش تولید، بازار سهام و بازیگران آن هم از این مساله منتفع شوند.
نظرات بینندگان