arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۹۰۶۰
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۸ - ۱۵ مهر ۱۳۹۴

گفت و گو با اولین دانشمند ترک برنده نوبل + عکس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عزیز سانجار اولین داشمند اهل ترکیه به حساب می‌آید که توانسته جایزه نوبل را به دست آورد. کمیته نوبل امروز اعلام کرد که او به همراه توماس لیندال سوئدی و پل مولدریچ آمریکایی برنده جایزه نوبل شیمی شده است.

گفت و گو با اولین دانشمند ترک برنده نوبل + عکساین جایزه به پاس تلاش سه شیمیدان برای ارائه دانش بنیادی در مورد چگونگی عملکرد یک سلول زنده و استفاده از آن برای توسعه درمان جدید برای سرطان به آن‌ها اختصاص یافته است. آسیب دی‌ان‌ای همیشه رخ می‌دهد و دلیل این که ماده ژنتیکی انسان به شکل آشفته‌ای تجزیه نمی‌شود، این است که مجموعه‌ای از سیستم‌های مولکولی بطور دائمی به نظارت و ترمیم دی‌ان‌ای می‌پردازند.

عزیز سانجار که اصالتاً اهل ترکیه است و تابعیت آمریکا هم دارد به نقشه‌برداری از مکانیزم ترمیم برش نوکلئوتید پرداخت که سلول‌ها از آن برای ترمیم آسیب ناشی از پرتو فرابنفش به دی‌ان‌ای استفاده می‌کنند. افرادی که با نقص مادرزادی در این سیستم ترمیمی متولد می‌شوند، در صورت مواجهه با نور خورشید به سرطان پوست مبتلا خواهند شد. سلول‌ها همچنین از این مکانیزم برای اصلاح نقایص ناشی از مواد جهش‌زا و موارد دیگر استفاده می‌کنند.
سایت جایزه نوبل مصاحبه‌ای با این دانشمند انجام داده است که می‌خوانید.


پروفسور سانجار،خبر برنده شدن جایزه نوبل را چطور فهمیدید؟
واقعیتش خواب بودم که تماس گرفته شد و همسرم بیدارم کرد. به هیچ عنوان انتظار برنده شدن این جایزه را نداشتم و شگفت زده شدم.

شما اولید فرد ترکیه‌ای هستید که این جایزه را دریافت کرده است؟
اولین دانشمند در واقع. اورهان پاموک هموطن من چند سال قبل در سال ۲۰۰۶ نوبل ادبیات گرفت.

در رشته‌های علمی به هر حال شما اولین نفر هستید. مردم ترکیه چه احساسی نسبتی به این مسئله دارند ؟
مردم کشور من خوشحال هستند و شنیده‌ام جشن برگزار کرده‌اند. سالها بود که خیلی‌ها از من می‌پرسیدند که کی پس نوبل را می‌گیری ؟ من هم برای کشورم به خاطر این موفقیت خوشحال هستم.

تحقیقاتی که شما درباره مکانیزمی برای ترمیم دی‌ان‌ای انجام دادید از انسان‌ها در برابر سرطان محافظت می‌کند. اما این مسئله تیغ دو لبه است و گاهی از سلول‌های سرطانی هم محافظت می‌کند.

درست است. اما این مسئله تأثیر بسزایی در درمان سرطان دارد. به خاطر اینکه بسیاری داروهای ضد سرطان به دی‌ان‌ای آسیب وارد می‌کنند. تحقیقاتی که ما انجام دادیم این مسئله را به صورت کامل بررسی می‌کند.

برنامه‌تان برای آینده‌تان چیست ؟
قرار بود در چند کنفرانس شرکت کنم. اما فکر می‌کنم با تغییرات جدی در برنامه‌هایم مواجه شوم. من بدون شک از گرفتن این جایزه احساس افتخارمی‌کنم. این جایزه یعنی ارزش نهادن به سالها فعالیت من. علاوه بر این اما برای کشورم افتخاری است و بسیار مهم به حساب می‌آید.

منبع: خبرآنلاین

نظرات بینندگان