arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۹۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۹ - ۱۵ مهر ۱۳۹۴

ایجاد خط ارتباطی مستقیم آنکارا-مسکو برای تبادل اطلاعات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه از برقراری خط ارتباطی مستقیم میان وزارت دفاع دو کشور ترکیه و روسیه برای جلوگیری از نقض حریم هوایی ترکیه از سوی جنگنده های روسی خبر داد.

شبکه تلویزیونی روسیه-۲۴ از برقراری خط مستقیم میان وزارت دفاع دو کشور ترکیه و روسیه با هدف انجام مشورت های لازم در حملات هوایی روسیه به مواضع گروه های تروریستی در سوریه خبر داد.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه با اعلام این خبر گفت: مسئولین عالیرتبه نظامی در روسیه امروز با همتایان ترک خود درباره جلوگیری از نقض حریم هوایی ترکیه به مذاکره و رایزنی پرداختند.

«ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه در ادامه ابراز امیدواری کرد که این اقدام بتواند به تبادل اطلاعات میان طرفین با هدف جلوگیری از نقض حریم هوایی ترکیه از سوی جنگنده های روسیه منجر شود.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیشتر روسیه را به نقض حریم هوایی ترکیه در سوم و چهارم اکتبر مصادف با روزهای اول و دوم حملات هوایی جنگنده های روسیه به مواضع تروریست های داعش در سوریه متهم کرده بود. روسیه در مقابل این اتفاق را تنها در سوم اکتبر تأیید و علت آن را شرایط بد آب و هوایی و نامساعد بودن وضعیت هوا اعلام کرده بود.

روسیه از چهارشنبه مصادف ۳۰ سپتامبر  سال جاری، اعلام کرد که در راستای قوانین بین المللی و بنا به درخواست دولت مشروع سوریه حملات هوایی خود به تروریست های تکفیری داعش در این کشور را آغاز می کند.

در این میان، جبهه غربی-عربی حامیان تروریست های داعش روسیه را متهم کردند که حملاتش به جای گروه تروریستی داعش بر مخالفان سوری متمرکز بوده است.

ائتلاف اصلی مخالفان سوریِ تحت حمایت غرب مدعی شدند که روسیه در این حملات اهدافی را مورد حمله قرار داده که عاری از داعش بوده است.

جان کری پیشتر و در نشست شورای امنیت سازمان ملل با عنوان مبارزه با تروریسم  گفته بود: آنچه اهمیت دارد آن است که روسیه نباید وارد هرگونه فعالیتی به جزء عملیات علیه داعش شود. این موضوعی است که کاملاً آن را روشن کرده ایم.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز حملات هوایی کشورش به مواضع مخالفان سوری را رد کرده و اعلام کرده بود که روسیه همانند ائتلاف ضد داعش که تحت فرماندهی آمریکا قرار دارد، مواضع گروه های تروریستی در سوریه را مورد هدف قرار داده است.

گفتنی است، مقامات روسیه با استناد به قطعنامه تعریف تجاوز مصوب سال ۱۹۷۴ میلادی مجمع عمومی سازمان ملل، اعلام کرده بودند که حملات هوایی آن ها به تروریست ها در سوریه بنا به درخواست دولت قانونی این کشور بوده و لذا موضوع حمایت ها از سوریه در راستای مبارزه با گروه تروریستی داعش در این کشور بر اساس منشور ملل متحد و در چارچوب قوانین بین المللی محسوب می شود.  

سوریه از سال ۲۰۱۱ تا کنون دارای مشکلات زیادی بوده و در جبهه های متعددی با گروه های تروریستی مانند النصره و داعش مشغول مبارزه است. در این میان، محور عربی-غربی-صهیونیستی از هیچ تلاشی در راستای حمایت از تروریست های داعش و النصره در سوریه دریغ نکرده و تصاویر کمک های آن ها از طرق مختلف مانند ارسال هوایی تجهیزات به تروریست ها گواهی بر صدق این مدعا است.

لازم به ذکر است، ترکیه از حامیان اصلی گروههای تروریستی چون جبهه النصره در سوریه است که از جمله اهداف حملات هوایی روسیه در سوریه به شمار می روند.

منبع: مهر
نظرات بینندگان