arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۹۲۰۰
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۹ - ۱۶ مهر ۱۳۹۴

روسیه از دریای خزر چه موشک‌هایی را شلیک کرد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مقام‌های روسیه روز چهارشنبه از شلیک ۲۶ موشک کروز به سمت اهدافی از پیش تعیین شده در سوریه خبر دادند. روس‌ها اما از چه موشکی در این حمله استفاده کرده‌اند و چه مشخصات فنی دارند؟
سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اعلام کرده که ۲۶ موشک کروز که از چهار ناو جنگی مستقر در دریای خزر پرتاب شده،مواضع داعش در سوریه را منهدم کرده است.

ٰولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفته است که فاصله محل شلیک تا مواضع داعش در سوریه حدود ۱۵۰۰ کیلومتر بوده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که روسیه در عملیات خود از موشک‌های مشهور خانواده کلوب که در ناتو به نام Sizzler

شناخته می‌شوند استفاده کرده است. موشک‌های کروز به صورت معمول مدتی قبل از شروع عملیات هوایی جهت هدف قرار دادن اهداف کلیدی و حساس مورد استفاده قرار می‌گیرند. روسیه اما چند روزی است که اهداف داعش را با جنگنده‌های خود هدف قرار داده و استفاده از موشک‌های کروزش در این مقطع در واقع نوعی قدرت‌نمایی به حساب می‌آید.

موشک ۳ ام ۵۴ کلوب که ناتو به ان نام اس اس - ان- ۷ سیزلر داده است اولین موشک کروز چند منظور ساخته شده در روسیه بعد از فروپاشی شوروی است.

کلوب یک موشک کروز چند منظوره است که در دو نقش ضد کشتی و ضد سطح برای نابودی اهداف راهبری مورد استفاده قرار می گیرد و البته در دو مدل کلی ضد کشتی و ضد سطح تولید شده است.

 نسخه های مختلف موشک‌های خانواده کلوب از نظر ابعاد و توان پروازی و حتی سیستم هدایت با هم فرق بسیار دارند. خود موشک دارای بدنه ای کشیده و دو بال بدون پس گرایی کاملا صاف است که در حالت عادی جمع شده است و در زمان پرتاب باز میشود و برای هدایت موشک به کار می روند.

در انتهای موشک چهار بالچه جمع شونده قرار دارد . موشک دارای یک موتور توربوجت است ولی نسخه ای خاص برای استفاده در نقش ضد زیر دریایی وجود دارد که پیشرانه سوخت جامد دارد و همچنین به غیر از نسخه هواپرتاب همگی دارای یک پیشرانه سوخت جامد کمکی برای پرتاب موشک تا رسیدن به سرعت مناسب و شروع به کار موتور اصلی است. موشک را می توان به صورت عمود از سیلوی های عمودی شلیک کرد و یا از لوله اژدر افکن شلیک کرد. 

با دو نوع موشک مهم خانواده کلوب آشنا شوید:
۳ ام ۵۴: نسخه که ناتو به ان لقب اس اس - ان-۲۷ ای داد و دارای نقش ضد کشتی است با پیشرانه توربوجت. این نسخه با طول ۸٫۲ متر دارای یک کلاهک ۲۰۰ کیلوگرمی است و دارای برد ۴۴۰ تا ۶۶۰ کیلومتر است و میتواند با سرعت ۲٫۹ ماخ در ارتفاع ۵ متری سطح اب پرواز کند و دارای سامانه هدایت رادار فعال در کنار خلبان خودکار است. این نسخه دارای یک ارتفاع سنج راداری است تا ارتفاع موشک تا سطح اب را تنظیم کند. این نسخه درون یک محفظه پلمپ از لوله ۵۳۳ م م اژدر افکن زیر دریایی پرتاب شده و به روی اب می‌آید ، و سر محفظه به طرف بالا قرار میگرد و موشک شلیک شده و از محفظه بیرون امده، ارتفاع خود را کاهش و در ارتفاع کم پرواز میکند. این نسخه از تمام زیر دریایی های روسی قابل پرتاب است.

۳ ام ۱۴: این نسخه در ناتو اس اس - ان-۳۰ ای نامید شده و نسخه کروز تهاجمی به اهداف ثابت زمینی است. این نسخه بر خلاف مدل های بالا مادون صوت است و دارای بیشترین سرعت ۸۵۰ کیلومتر بر ساعت است و دارای برد ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر است و دارای کلاهک ۴۵۰ کیلوگرمی انفجار قوی بوده و دارای سامانه هدایت اینرسی در کنار گلنوس است و دقت ان زیر ده متر است.

نظرات بینندگان