arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۹۲۰۴
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۰ - ۱۶ مهر ۱۳۹۴

تعیین تکلیف سایر جانباختگان منا تا 48 ساعت آینده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر از تعیین تکلیف سایر جانباختگان حادثه منا بین 24 تا 48 ساعت آینده خبر داد و در عین حال گفت: خوشبختانه هیچ موردی از ویروس کرونا در بین زائران ایرانی دیده نشده است.

دکتر سید علی مرعشی که امروز به همراه چند نفر از تیم پزشکی هلال احمر از عربستان به کشور بازگشت، درباره حادثه منا و نحوه امدادرسانی نیروهای هلال احمر گفت: بعد از حادثه ناگوار منا نیروهای امدادی ما بلافاصله در صحنه حاضر شدند و علی‌رغم محدودیت‌هایی که در انتقال مجروحان وجود داشت آمبولانس‌های ما 400 مجروح را از محل حادثه به بیمارستان‌های سعودی و بیمارستان هلال احمر در منا منتقل کردند.

وی با بیان اینکه به دنبال این موضوع مسائل درمانی زائران مجروح حادثه دنبال شد گفت: دیروز آخرین مجروح حادثه منا به کشور منتقل شد و ما دیگر مجروحی از حادثه منا در بیمارستان‌های عربستان نداریم.

وی افزود: جمعیت هلال احمر تمام امکاناتی که در منا داشت را به دنبال این حادثه در اختیار زائران قرار داد که شامل امدادگران، تیم‌های تخصصی و کادر پرستاران جمعیت بود و سعی کردیم در اسرع وقت مجروحان حادثه در بیمارستان‌های سعودی شناسایی شوند.

مرعشی همچنین اظهار کرد: به دلیل پراکندگی بیمارستان‌ها و حجم زیاد مجروحان که حتی در بیمارستان‌های طائف، جده، مکه، منا و عرفات همه زائران مجروح کشورهای مختلف بستری شده بودند، اما تیم‌های ما مکررا به بیمارستان‌ها مراجعه کرده تا زائران ایرانی را شناسایی کنند.

رییس مرکز حج و زیارت جمعیت هلال احمر ادامه داد: مسئله جابجایی زائران مجروح مشکلی بود که هر روز اتفاق می‌افتاد و زائران شناسایی شده ما مکررا در بیمارستان‌های مختلف جابه‌جا می‌شدند و این موضوع کار را برای تیم‌های درمانی ما سخت می‌کرد اما توانستیم با تلاش خستگی‌ناپذیر نیروهای درمانی جمعیت هلال احمر و با توجه به شناختی که نیروهای ما از بحران‌ها در کشور خودمان داشتند، مددرسان زائران باشیم.

مرعشی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت مفقودان ایرانی حادثه منا گفت: بر اساس آخرین آمار سازمان حج و زیارت، 69 زائر مفقود داریم. تیم‌های امدادی ما تمام بیمارستان‌های مکه، طائف، جده، منا و عرفات را مکررا بازدید کردند.

وی افزود: آخرین اخبار ما این است که مدیر بهداشت مکه گفته است در بیمارستان‌های سعودی، مجروح مجهول‌الهویه نداریم بنابراین ممکن است مفقودان ما در جاهای دیگری باشند که ما از آن‌ اطلاع نداشته باشیم.

وی درباره زمان پایان عملیات انتقال جانباختگان ایرانی حادثه منا گفت: بر اساس اعلام معاونت عمره و حج سازمان حج و زیارت، حداکثر بین 24 تا 48 ساعت آینده تکلیف سایر جانباختگان ایرانی مشخص می‌شود.

مرعشی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره چگونگی وضعیت کرونا در بین زائران ایرانی گفت:‌ خوشبختانه هیچ موردی از کرونا در بین زائران ایرانی دیده نشده و طی روزهای اخیر نیز روند وجود بیماری کرونا در عربستان رو به افول بوده است. خوشبختانه جواب آزمایش‌های هیچ یک از زائران ما در زمینه ویروس کرونا مثبت نبوده است. در عربستان بیماری که با علائم مشکوک در بیمارستان بستری می‌شود، بلافاصله آزمایشات لازم روی او انجام می‌شود که خوشبختانه آزمایشات هیچ کدام از زائران ما از نظر کرونا مثبت نبوده است.
نظرات بینندگان