arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۹۲۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۱۷ مهر ۱۳۹۴

احتمال حذف ترکيه از فهرست «کشورهاي امن» اتحاديه اروپا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بسياري از کشورهاي عضو اتحاديه اروپا مخالف آن هستند که ترکيه در فهرست مورد نظر گنجانده شود چرا که به اعتقاد آنها اين کشور عملکرد و کارنامه خوبي در زمينه استقلال دستگاه قضايي، رعايت حقوق اقليت‌ها، آزادي مطبوعات و به ويژه آزادي بيان نداشته است.

به گزارش تسنيم، منابع آگاه اروپايي اعلام کردند تصويب يک فهرست در اتحاديه اروپا از کشورهاي امن که بر اساس آن بتوان به سرعت برخي از آوارگان را از اروپا به کشورهاي خودشان بازگرداند، به علت اختلاف مسئولان اروپايي درباره ترکيه که احتمالا در فهرست نهايي جايي نخواهد داشت، به مانعي جدي برخورد کرده است.

ژان اسلبورن، وزير امور خارجه لوکزامبورگ که کشورش رياست دوره اي اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، در پايان نشست وزراي کشور عضو اين اتحاديه در لوکزامبورگ تاکيد کرد کشورهاي عضو در خصوص تهيه يک فهرست مشترک از کشورهاي امن براي بازگرداندن آوارگان اتفاق نظر دارند.

سپتامبر گذشته کميسيون اروپا پيشنهاد کرده بود يک فهرست مشترک از کشورهاي امن تهيه شود که اتحاديه اروپا بتواند اتباع آنها را که درخواست پناهندگي شان در اتحاديه اروپا توجيهي ندارد به کشورهايشان بازگرداند بدون اين که بابت مسايل و مشکلات امنيتي و آينده آنها نگراني خاصي داشته باشد.

اما يک منبع اروپايي آگاه اعلام کرد همان طور که توزيع 160 هزار آواره در ميان کشورهاي عضو اتحاديه اروپا اختلافاتي عميقي برانگيخت، مسئله تهيه فهرست مشترک از کشورهاي امن نيز به همان اندازه در ميان کشورهاي اروپايي اختلاف ايجاد کرده است.

برخي منابع ديپلماتيک اروپايي نيز اعلام کردند بسياري از کشورهاي عضو اتحاديه اروپا مخالف آن هستند که ترکيه در فهرست مورد نظر گنجانده شود چرا که به اعتقاد آنها اين کشور عملکرد و کارنامه خوبي در زمينه استقلال دستگاه قضايي، رعايت حقوق اقليت ها، آزادي مطبوعات و به ويژه آزادي بيان نداشته است.
وزير امور خارجه لوکزامبورگ خاطر نشان کرد پارلمان اروپا در عرصه قانونگذاري در رابطه با موضوعات حساس اين چنيني ( تهيه فهرست مشترک از کشورهاي امن) تصميم لازم را اتخاذ خواهد کرد. برخي از کشورهاي عضو اتحاديه اروپا موضع قاطع و روشني در اين زمينه نگرفته اند و به عنوان مثال دولت آلمان هنوز در اين باره موضع خود را مشخص نکرده است.
کميسيون اروپا پيشنهاد کرده است هفت کشور از جمله ترکيه و کوزوو در فهرست مورد نظر جايي نداشته باشند. آلباني، بوسني و هرزگوين، مقدونيه، مونته نگرو و صربستان نيز از ديگر کشورهايي هستند که اعضاي اتحاديه اروپا راضي نيستند اسامي آنها در فهرست مورد نظر گنجانده شود.
برنار کازنوو وزير کشور فرانسه روز پنجشنبه ابراز اطمينان کرد که اتحاديه اروپا به زودي راه حلي مناسب براي اين مسئله پيدا خواهد کرد.

يک منبع ديپلماتيک اروپايي در لوکزامبورگ تاکيد کرد کشورهاي اروپايي با آگاهي از اين که اعضاي پارلمان اروپا با گنجاندن نام ترکيه در فهرست مورد نظر مخالف هستند، خود را آماده مي کنند تا ترکيه را از بحث هاي خود در اين زمينه کنار بگذارند. وي افزود هرگز پارلمان اروپا ترکيه را در زمره کشورهاي امن حساب نخواهد کرد چرا که اين کار به معناي خراب کردن پروژه مد نظر اتحاديه اروپا است.

برخي از کشورهاي اروپايي به ويژه انگليس خواستار آن شده اند آوارگاني که انگيزه هاي واقعي و معتبر براي تقاضاي پناهندگي سياسي در کشورهاي اتحاديه اروپا ندارند، به کشورهاي متبوعشان بازگردانده شوند. رياست شوراي اروپا اعلام کرده که قرار است براي شناسايي پناهندگان واقعي مراکز ويژه اي براي پذيرش و ثبت نام آوارگان در ايتاليا و يونان تا پايان نوامبر ايجاد شود.

اکثر کشورهاي اروپايي اعلام کرده اند که دايرکردن مراکز پذيرش و ثبت نام آوارگان به منظور شناسايي متقاضيان واقعي پناهندگي در اتحاديه اروپا امري ضروري است. به گفته منابع آگاه اين مراکز با حمايتهاي مالي و تدارکاتي اتحاديه اروپا در کشورهايي ايجاد مي شوند که در خط مقدم هجوم آوارگان در قاره اروپا قرار دارند. اين تدبير امکان شناسايي، ثبت نام، انگشت نگاري و تفکيک متقاضيان پناهندگي واقعي را براي مسئولان اروپايي امکان پذير خواهد کرد.
نظرات بینندگان