arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۹۲۶۳
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۱ - ۱۷ مهر ۱۳۹۴

کارشناس آمریکایی: جایزه نوبل صلح نصیب نهایی‌کنندگان برجام می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 به باور کارشناس آمریکایی، جایزه نوبل صلح امسال به نهایی کنندگان توافق هسته ای ایران اختصاص می یابد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، پیتر والرستین -- استاد دانشگاه نورت دام -- گفت: "تا ساعاتی دیگر برنده جایزه نوبل صلح امسال مشخص می شود. به نظر من، پرونده هسته ای ایران در مشخص شدن تکلیف جایزه نوبل صلح بسیار اهمیت دارد. هفتاد سال پس از استفاده از اولین سلاح هسته ای در جهان، شاهد رسیدن به چنین توافقی برای مقابله با اشاعه هسته ای هستیم. به احتمال زیاد، برندگان جایزه نوبل صلح امسال از میان کسانی خواهند بود که این توافق را به نتیجه رسانده اند."

وی در ادامه اظهار داشت: "البته هنوز این مسئله تعیین تکلیف نشده است. البته باید توجه داشت که کمیته تعیین برنده نوبل صلح قبلا نیز تصمیماتی اتخاذ کرده که سبب تعجب شده است. نام افراد دیگری همانند آنگلا مرکل -- صدراعظم آلمان -- نیز در این میان مطرح است. گفته می شود مرکل به علت نقشی که در ماجرای پناهجویان منطقه ایفا کرده است، شایستگی دریافت جایزه نوبل صلح را دارد. این درحالیست که بحران هایی همانند بحران منطقه یورو و سیاستهای مرکل در این خصوص یا بحران اوکراین، به ضرر وی است."

کارشناس آمریکایی گفت: "در مجموع باید بگویم که به نظرمن، برنده جایزه نوبل صلح امسال از میان کسانی خواهد بود که با اهداف این جایزه یعنی کاهش دادن تسلیحات در جهان اقدامات همسوتری انجام داده اند."

وی در ادامه افزود: "اعضای کمیته تشخیص برنده جایزه نوبل صلح، از نظر سیاسی بسیار آگاه هستند. آنها تفکر سیاسی دارند. آنها می خواهند کمیته جایزه نوبل صلح در عرصه جهانی تاثیرگذار باشد. توافق هسته ای ایران برای این کمیته مهم است. البته نکته اساسی این است که این توافق اجرایی شود و همین نکته هم برای کمیته جایزه نوبل صلح اهمیت دارد. البته اگر جایزه نوبل صلح به آنگلا مرکل یا پاپ اعطاء شود، با جنجال کمتری در مقایسه با حالتی همراه خواهد شد که این جایزه به نهایی کنندگان توافق هسته ای ایران اهدا شود. کمیته تعیین برنده جایزه نوبل صلح می خواهد جنجال ها را به حداقل برساند و به اجماعی راهبردی برسد."
نظرات بینندگان