arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۹۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۱۷ مهر ۱۳۹۴

احیای تالاب جازموریان روی میز ابتکار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مشکلات امروز جازموریان به علت سال‌ها بی توجهی و حتی انکار، مشکلات این منطقه بوده است اظهار کرد: متاسفانه در سال های گذشته نه تنها موضوع مشکلات این منطقه مطرح نبوده بلکه در مواردی نیز انکار صورت می گرفت که همین عوامل سب شد که اکنون با شرایطی مواجه هستیم که این منطقه به کانون گرد و غبار تبدیل شده و مشکلات زیادی برای مردم منطقه و استان به وجود آورده و امروز جازموریان سهم قابل توجهی در تولید گرد وغبار کشور دارد.

دکتر "معصومه ابتکار" در جلسه کارگروه گرد و غبار و احیاء تالاب جازموریان استان کرمان اظهار کرد: امیدواریم مباحث مطرح شده در بحث نجات تالاب جازموریان را با هدف چاره یابی و اقدام اجرایی مبتنی بر اطلاعات علمی و برنامه بتوانیم دنبال کنیم.

وی افزود: جازموریان موضوعی است که در سطح ملی برای دولت اهمیت بسیاری دارد و مقام معظم رهبری نیز به طور خاص و ویژه به بحث گرد و غبار و استان کرمان توجه دارند و این امر خط مشی کار ما را به خوبی روشن می‌کند.

ابتکار تصریح کرد: با سیاست‌های مورد تاکید رییس جمهور در احیاء تالاب‌ها و مواجه علمی و برنامه‌های مربوط به گرد و غبار، اراده جمعی برای تغییر روند گذشته و اجرای برنامه ها مبتنی بر نگاه زیست محیطی شکل گرفته و خوشبختانه امروز حضور بخش های مختلف اجرایی کشور را در کنار هم داریم.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه شاید مشکل‌ترین بخش اینگونه برنامه‌ها، هماهنگی بین بخشی و شکل گیری اراده ملی برای مسائل منطقه‌ای و ملی است که خوشبختانه این اراده شکل گرفته و دولت مصمم است؛ تصریح کرد: اختیارات و عملکرد دستگاه های اجرایی در بحث احیاء تالاب ها، تعیین حقابه زیست محیطی، بازنگری سیاست مدیریت مراتع و ... موضوعاتی است که امروز در دستور کار دولت قرار گرفته است و به صورت راهبردی از سطح دولت تا شورای عالی آب و حفاظت محیط زیست و شوراهای بین بخشی این موضوعات دنبال می‌شوند.

وی با بیان اینکه باید واقعیت‌های کشور و شرایط خاص اقلیمی را براساس همه شواهد دنبال کنیم، تصریح کرد: بسیاری از اتفاقات کنونی به دلیل تغییرات اقلیم در منطقه است و معتقدیم که برنامه ها ما در بخش های کشاورزی، صنعت و ... نیز باید در انطباق با این تغییرات اصلاح و بازنگری شود.

ابتکار با بیان اینکه مشکلات امروز جازموریان به علت سال ها بی توجهی و حتی انکار مشکلات این منطقه بوده است اظهار کرد: متاسفانه در سال های گذشته نه تنها موضوع مشکلات این منطقه مطرح نبوده بلکه در موارد نیز انکار صورت می گرفت که همین عوامل سسب شد که اکنون با شرایطی مواجه هستیم که این منطقه به کانون گرد و غبار تبدیل شده و مشکلات زیادی برای مردم منطقه و استان به وجود آورده است و جازموریان سهم قابل توجهی در کشور برای تولید گرد وغبار پیدا کرده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد: باید کار مبتنی بر مطالعات بین بخشی و بین استانی شبیه مدل کاری که برای پارک ملی دریاچه ارومیه داشتیم، انجام شود و پیشنهاد این است که از طریق دولت این کار پیگیری شود و پیشنهادات اولیه را در آن سطح دنبال خواهیم کرد.

معاون رییس با بیان اینکه باید ساز و کار بین بخشی و بین استانی و با مشارکت همه ذینفعان و مراکز تحقیقات و دانشگاهی استانی، ملی و بین المللی برای احیای تالاب جازموریان صورت گیرد، گفت: احیاء یک تالاب به ویژه در شرایط کنونی که می خواهیم الگوی کشاورزی و دامداری بهبود یافته و معیشت مردم تامین شود، از اهمیت و توجه ویژه ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه می‌دانیم که چاه‌های غیرمجاز یکی از دلایل وقوع مشکلات منطقه جازموریان است تصریح کرد: درصورت ادامه این روند، لطمه جدی به معیشت مردم منطقه وارد می شود و و باید برای بسته شدن این چاه‌ها اقدامی جدی و سریع صورت گیرد.

ابتکار با بیان اینکه سیاست دولت در راستای منافع مردم است تصریح کرد: معتقدیم تغییرات باید با همکاری بین بخشی و جلب مشارکت مردم و سازمان های مردم نهاد انجام شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه باید یک برنامه زمان بندی، اعتبارات، اعتبارات ملی، شکل مدیریت کار و ... برای احیای تالاب جازموریان صورت گیرد ادامه داد: معتقدم باید یک مدیر ملی برای این بحث تعیین و کارها طبق برنامه ریزی انجام شود و باید الگوی دریاچه ارومیه و هامون،درباره جازموریان نیز اجرایی و دنبال شود تا بتوان اعتبارات کافی برای این امر در نظر و از تجربیات خوب در این حوزه استفاده شود.

معاون رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید در معرفی تالاب جازموریان، شناخت و ایجاد حساسیت در استان کرمان بیشتر تلاش شود تصریح کرد: مطمئن باشید که این آگاهی یک گام رو به جلو خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گرد و غبارهای ایجاد شده در منطقه نیز گفت: یک زاویه بحث گرد و غبار علاوه بر سلامت، بحث لطمه هایی است که به حوزه های اقتصاد، صنعت، کشاورزی و منابع طبیعی وارد می شود که این موضوع نشان می دهد باید در برخورد با این پدیده یک نگاه پدیده جامع داشته باشیم.

ابتکار با بیان اینکه یکی از اقدامات جدی دولت یازدهم که مورد حمایت مجلس نیز واقع شده است، گفت: بحث گرد و غبار و مبارزه با این پدیده است است. خوشبختانه در حال حاضر در سطح برخی استان ها از جمله خوزستان و به صورت مقدماتی در استان کرمان؛ تهیه سند عملیاتی مقابله با گرد و غبار در حال تدوین است که این گام اولیه برای مبارزه با پدیده می باشد.

وی ادامه داد: زمانی که طرحی داشته باشیم می توانیم با برنامه منسجم و همکاری ملی کار را جلو ببریم و تهیه سند مقابله با گرد و غبار استان کرمان گام مهمی در راستای مبارزه با این پدیده است و از استاندار کرمان می خواهیم در شورای برنامه ریزی استان این طرح را تصویب کنند تا بتوانیم با همکاری همه بخش های اجرایی برنامه را در سطح استان دنبال کنیم

معاون رییس جمهور با تاکید بر اینکه در سطح ملی پیگیر اعتبارات و حمایت های لازم برای مبارزه با پدیده گردو غبار هستیم تصریح کرد: این یک گام رو به جلو است که استان کرمان سند مقابله با گرد و غبار را آماده کرده و باید هرچه سریع تر آن را نهایی کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: برای بحث گرد و غبار به دلیل اهمیت بین المللی موضوع و اثرات منطقه ای، از آنجایی که منطقه غرب آسیا و خاورمیانه با ناامنی و ناپایداری های زیادی مواجه است و دولت ها نمی توانند خیلی در مناسبات منطقه ای مشارکت کنند؛ درخواست داده ایم که در اجلاس آتی وزاری جهانی محیط زیست، موضوع سند جهانی برای مقابله با گرد و غبار با محوریت ایران تدوین شود که این موضوع نیز مورد موافقت قرار گرفته است.

ابتکار افزود: قطعنامه ای پیشنهاد داده ایم که خاص منطقه غرب آسیاست و تاکید بر اینکه به دلیل تغییرات آب و هوایی و ناامنی در کشورهای عراق، شوریه و ... آسیب بسیار زیادی از این مسئله دیده‌ایم؛ ضرورت دارد جامعه جهانی نسبت به این بحث با مسوولیت و رویکرد کمک به حل این مشکلات ورود کند و هر دو موضوع در دستور کار اجلاس بین المللی قرار گرفته است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم با احیاء تالاب جازموریان و مدیریت صحیح منابع زیرمینی در استان، شرایط گرد و غبار بهبود پیدا کرده و مردم از جاذبه های طبیعی فوق العاده استان کرمان که از سرمایه های گردشگری کشور است، به خوبی استفاده کنند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان