arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۹۳۶۵
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۸ - ۱۸ مهر ۱۳۹۴

باید به وضعیت معیشتی هنرمندان توجه ویژه‌ای کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا: منطقه خراسان، مصطفی گودرزی شامگاه 16 مهر ماه در مراسم بزرگداشت زنده‌یاد محمد مهراف که در فرهنگ‌سرای جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه شناسایی و حمایت از هنرمندان در زمان حیات آنان ضروری است، اظهار کرد: مسئولین فرهنگی کشور باید در را‌ه‌اندازی نظامی پویا و فعال به منظور شناسایی هنرمندان کشور تلاش کنند و از آن‌ها حمایت کنند.
 
وی با بیان اینکه تا زمانی که هنرمند در خلق آثارش در بند سفارشات نباشد آثار جانداری خلق می‌کند، ادامه داد: وقتی یک هنرمند مجبور می‌شود برای گذراندن زندگی سفارش قبول کند قادر به خلق آثار زنده نیست؛ بنابراین برای حفظ ارزش‌های هنری باید به وضعیت معیشتی هنرمندان توجه ویژه‌ای شود.
 
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: علاوه بر شناسایی هنرمندان توسط مسئولین فرهنگی کشور و حمایت آن‌ها باید در شناساندن آنان نیز تلاش کرد زیرا خیلی از هنرمندان مشکل معیشتی ندارند و مشکل آن‌ها نداشتن اعتبار میان مردم است؛ رسانه ملی در تحقق این مهم و معرفی چهره‌های هنری کشور نقش پررنگی دارد.
 
گودرزی در خصوص دسته‌بندی هنرمندان، افزود: با مروری به زندگی هنرمندان می‌توان شاهد این بود که گاها هنرمندانی که از شهرت چندانی برخوردار نیستند که بخش وسیعی از جامعه هنری را نیز تشکیل می‌دهند مورد غلفت قرار گرفته‌اند و متاسفانه تلاشی برای مرتفع کردن این مشکل از سوی مقامات فرهنگی مشاهده نمی‌شود.
 
وی یادآور شد: در فضای آموزش هنری کشور روح بی‌تعهدی به دانشجو تزریق می‌شود و متاسفانه آن‌ها در رفتارشان احساس مسئولیت نمی‌کنند که این موجب انفعال هنرمندان می‌شود.
 
هادی خانیکی، استاد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در ادامه این مراسم در خصوص نوع فعالیت‌های هنری مرحوم مهراف، اظهار کرد: زمانی که مهراف کار حرفه‌ای خود را آغاز کرد هنرش را وارد حوزه‌ای کرد که با این نقش از هنر آشنایی نداشت و سبب شد تا وی را در مرزی میان هنر و تعهد قرار دهد.
 
وی با بیان اینکه خانه‌هایی که از آن‌ها هنر، تعهد و اندیشه می‌جوشید، افزود: مهراف همیشه در این مجموعه‌ها حضور داشت و همراه دیگر هنرمندان به تولید سرمایه فرهنگی می‌پرداخت.
 
خانیکی غیبت مهراف و نظایر این هنرمند بزرگ‌ را در جامعه هنری امروز محسوس دانست و تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر تعداد کسانی که دغدغه فرهنگی داشته باشند و بتوانند به فضاهای گفت‌وگو سامان بخشند کم شده است.
نظرات بینندگان