arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۹۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۶ - ۲۰ مهر ۱۳۹۴

واکنش جان بولتون به آزمایش موفقت‌آمیز موشک عماد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در کم‌تر از سه ماه پس از این که شورای امنیت سازمان ملل قطع‌نامه‌ای تصویب کرد که ایران را از قید و بند برخی محدودیت‌های پیشین درباره فعالیت‌های موشکی آزاد می‌کرد، روز یک‌شنبه ایران موشک بالستیک دوربرد با سیستم دقیق را مورد آزمایش قرار داد.

به نقل از پایگاه خبری سی.ان.اس،‌ در خلال مذاکراتی که منجر به توافق هسته‌ای با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک شد ایران در برابر تلاش‌های ایالات متحده و دیگر کشورها برای گنجاندن موضوع موشک‌های بالستیک در توافق، مقاومت کرد.

جان بولتون، سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز روز یک‌شنبه گفت: من فکر می‌کنم این نقصی اساسی در تمام روش مذاکرات از سوی کابینه اوباما، رییس‌جمهور آمریکا بود که مسائلی مثل برنامه موشک بالستیک ایران را به عنوان بخشی از مشکل مورد بررسی قرار نداد.

این معاون پیشین وزیر خارجه در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین‌الملل با اشاره سیستم دفاع موشکی ایران مدعی شد این برنامه برای پرتاب ماهواره ارتباطی و هواشناسی طراحی نشده است بلکه برای سیستم حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده است.

او با اشاره بر پرتاب موشک عماد گفت:‌ درباره برد موشک توسعه چندانی وجود ندارد اما اگر درست باشد بیش‌ترین پیشرفت ممکن است سیستم هدایت این موشک باشد، زیرا هر چه یک موشک دقیق‌تر باشد، مشخصا می‌تواند باعث تخریب و ویرانی بیش‌تری شود.

پس از این که برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام نهایی شد در قطع‌نامه‌ای که در شورای امنیت سازمان ملل در 20 ژوییه به تصویب رسید، برجام مورد تایید قرار گرفت. این قطع‌نامه به طور کارآمدی جایگزین قطع‌نامه‌های پیشین شد که بین سال‌های 2006 تا 2010 به تصویب رسیده بودند. برخی از این قطع‌نامه‌ها ایران را از پرتاب موشک با استفاده از تکنولوژی موشک بالستیک منع می‌کردند و دیگر کشورها را از انتقال تکنولوژی موشک بالستیک یا کمک به ایران باز می‌داشتند.

به گزارش ایسنا، تهران همواره اعلام کرده است موشک‌های این کشور هرگز حامل کلاهک هسته‌ای نخواهد بود زیرا هیچ برنامه‌ای برای تولید تسلیحات هسته‌ای ندارد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: مذاکرات ، توافق ، موشک ، بالستیک
نظرات بینندگان